Tråden om splitboards!

Tråden om splitboards!
AtomAt sa:
Nu har jag beställt splitboardkit, testade att åka med splitboard för första gången vid påsk och blev såld!
Blev en jones mtn twin med spark blaze och geckohudar, riktigt stokad på det så jag hoppas jag hinner få grejorna innan snön försvinner så jag kan testa i år. Brukar kunna finnas snö här till midsommar så det bör gå!

Någon som har åkt några bra splitboardspots i västerbotten och vill dela med sig till nästa år?

Ps. Riktigt mycket rea just nu på sportspec.se och addnature, dock verkar det mesta vara slut på sportspec men dom hade hudar kvar till mig i alla fall.
Bump på tips i Västerbotten

Tråden om splitboards!
Kigge sa:
smedberg sa:
Har funderat nu ett tag på om det inte borde vara möjligt att sätta splitboardbindningarna på sin vanliga bräda också?
Använder voile puckar och tycker att det borde fungera om jag till varje bindning har 2 st skivor med 2 slitsar. Någon som sett detta eller vet inte det fungerar.
Det skulle ju underlätta när man reser och inte måste dra med sig 2 par bindningar. 2 brädor, 1 par bindingar, och ett par boots gör ju nog för vikten på flygplatserna.
Tacksam för svar, men börjar nog att skruva ikväll och testar lite smått.
Bra idé. Vikten är ett stort problem när man flyger, speciellt med SAS. Men problemet är ju att puckarna måste vara i plattornas ytterlägen annars glider ju plattorna fram och tillbaka. Kan bli svårt på en vanlig bräda.
Det verkar som ni inte har hört talas om ONE Binding systems.
http://www.onebindingsystems.com/index.html

Verkar vara precis det ni eftersöker.
Jag har aldrig provat det själv eller ens sett det IRL.
Verkar liggar på runt 75-100 dollar vilket jag tycker är ganska mycket för några plattor.

smedberg

Ny medlem
Tråden om splitboards!
Swedish-banana sa:
Det verkar som ni inte har hört talas om ONE Binding systems.
http://www.onebindingsystems.com/index.html

Verkar vara precis det ni eftersöker.
Jag har aldrig provat det själv eller ens sett det IRL.
Verkar liggar på runt 75-100 dollar vilket jag tycker är ganska mycket för några plattor.
Det ser ju väldigt precis ut som det jag är ute efter att kunna göra, det jobbiga är ju bara frakt från USA, som med tull kan bli bra mycket dyrare. Måste funderas på. Tack för tipset!

Reindeer_mtn

Ny medlem
Tråden om splitboards!
Jakbob sa:
Hamp_e sa:
Kan vara så att avståndet mellan de två nitarna till clipsen är något för litet. Har tidigare haft problem med detta på min gamla bräda.
Upplever inte heller det som att Karakorams skulle vara bättre
Sitter precis och spanar runt lite på forumet på splitboard.com och även jag är på väg att komma till samma slutsats. Dock utan några kalaslösningar än så länge. Jag får börja testa mig fram och se om jag kan komma på något.
Jag provade en Jones i USA och då släppte Karakoram clipsen på nosen då jag droppade en klippa. Min DIY har Voile kit men 2012/2013 års version. Det innebär att de har en liten plastbit som man sätter niten genom som gör att den "knäpper" fast bättre.

Reindeer_mtn

Ny medlem
Tråden om splitboards!
Ja Magneto systemet känns ju intressant från Spark.
Fortfarande så är det Voile som gäller dock på puckarna även om de tar bort raisers.
Verkar dock som Burton äntligen tar splitboard trenden på allvar.

Reindeer_mtn

Ny medlem
Tråden om splitboards!
Kollat i Burton katalogen och där finns inte Landlord med. Det innebär att de med all sannolikhet inte släpper den i första svängen iaf.Burton Hardgoods katalog.
Kommer ut 13/8 så då vet man, de i butiken trodde den skulle komma.

Senast ändrad:
Tråden om splitboards!
Reindeer_mtn sa:
backcountrymagazine.com/gear/2014-editors-choice-awards-bindings/
spark fick editors choice.
Det var som tusan! Själv hade jag hoppats på att köpa ett par Burner på rea nu innan säsongen men verkar ju vara värt att lägga lite till och ta Magneto eller Afterburner.

Landlord verkar riktigt osäkert med. Vissa säger att den kommer i år, andra nästa år.

Reindeer_mtn

Ny medlem
Tråden om splitboards!
Max_Faktor sa:
baelter sa:
Ser ut att vara ett otroligt smidigt system men jag saknar möjligheten att låsa hälen i tur-läge (eller går det???). Om jag måste välja den ena föredrar jag hällåsning före den smidiga stance inställningen. Väntar fortfarande på den fulländade bindningen.
pg58CdfDXx8]youtube[/MEDIA] länk hällåsning
Kolla ranger bindings, de har hällås och lätta. Försöker få dem att skicka några till sverige

MS

Ny medlem
Tråden om splitboards!
Dags att kitta upp sig för vintern. Någon som vet vart man kan få tag på en "Jones Solution 168W" + passande bindningar? Ser lite torrt ut på de flesta sidor jag tittat på.. Kanske är förtidigt ännu?

Reindeer_mtn

Ny medlem
Tråden om splitboards!
www.backcountrymagazine.com/gear/2014-editors-choice-awards-splitboards/

Verkar tyvärr inte som landlord split släpps i år då man kollar burtons hemsida men fick följande info från ett annat forum

The Landlord split is going to be an early
release 2015 board. It will be coming out towards the middle to end of
september barring any delays in shipping

Senast ändrad:

M4lin

Ny medlem
Tråden om splitboards!
Tänkte beställa en splitboard och det står mellan Voile artisan och Prior. Någon som har ngt att säga i frågan vilken som är bäst? Och gåre bra att använda sina vanliga boots i bindningarna, som enligt mig ser ut som vanliga bindningar. ?

Help a lady out!

smejen

Ny medlem
Tråden om splitboards!
Hej,

Funderar på att införskaffa en splitboar inför vintersäsongen. Är sugen på att kunna följa med skidvänner på toppturer. Jag åker för tillfället på en Gnu Riders Choice 162cm 2012/2013. Min fundering är väl om jag skulle göra mig av med den och bara ha en splitboard? Tappar man mycket känsla i pisten med en splitboard jämfört med en traditionell snowboard?

Jag åker enbart pist och puder - spenderar ingen tid i park. Jag är 191cm, 95kg och strl 46.

Jag har tittat på följande två alternativ:

1. Lib Tech T.Rice Split Pointy 164
2. Never Summer SL Split 163X

Verkar dessa två brädor som bra alternativ och skulle dom kunna fungera som enda bräda i arsenalen då jag endast kör pist och puder? Är båda dessa kompatibla med karakoram-bindningar? Eller rekommenderar ni några andra?

Såg förresten att addnature har Voile - Artisan till bra pris. Kanske är ett alternativ?

Tack på förhand!

/R

KaitsuH

Aktiv medlem
Tråden om splitboards!
Tack och lov att du inte spenderar tid med en splitbräda i park...

Men, du är en ganska stor kille. Köp hellst den styvaste brädan du kan få. Jag har en Völkl Cashew 168w, en wunderbra bräda i lössnö, en omöjlig bräda för hårdare traverseringar. Om jag vore dig, jag sku titta på litet längre brädor.

Tråden om splitboards!
smejen sa:
Hej,

Funderar på att införskaffa en splitboar inför vintersäsongen. Är sugen på att kunna följa med skidvänner på toppturer. Jag åker för tillfället på en Gnu Riders Choice 162cm 2012/2013. Min fundering är väl om jag skulle göra mig av med den och bara ha en splitboard? Tappar man mycket känsla i pisten med en splitboard jämfört med en traditionell snowboard?

Jag åker enbart pist och puder - spenderar ingen tid i park. Jag är 191cm, 95kg och strl 46.

Jag har tittat på följande två alternativ:

1. Lib Tech T.Rice Split Pointy 164
2. Never Summer SL Split 163X

Verkar dessa två brädor som bra alternativ och skulle dom kunna fungera som enda bräda i arsenalen då jag endast kör pist och puder? Är båda dessa kompatibla med karakoram-bindningar? Eller rekommenderar ni några andra?

Såg förresten att addnature har Voile - Artisan till bra pris. Kanske är ett alternativ?

Tack på förhand!

/R
Juste, kolla in furberg snowboard. Kanske är något intressant?

Niiiicke

Medlem
Tråden om splitboards!
Behöver ett råd! Tror ni man gör bort sig om man betställer en splitboard som är 178 cm lång, är själv 195 cm lång? Har nämligen aldrig åkt med så lång bräda och kan inte provåka den heller! Alternativet är att välja en split som är 172 cm lång! Svårt att välja! :)

Senast ändrad:

smedberg

Ny medlem
Tråden om splitboards!
Niiiicke sa:
Behöver ett råd! Tror ni man gör bort sig om man betställer en splitboard som är 178 cm lång, är själv 195 cm lång? Har nämligen aldrig åkt med så lång bräda och kan inte provåka den heller!
178 cm låter ju väldigt spännande, vilken bräda är det om man får fråga?
Min split ligger på 168, och jag har en puderbräda på 170. Detta har jag som är 186 cm lång.
Och jag tycker nog att splitten gärna kunde få varit lite längre.
Om du har normalvikt för dina 195cm tycker jag att det låter helt ok, beroende på styvheten i brädan då.

Niiiicke

Medlem
Tråden om splitboards!
Denna bräda är det: http://www.priorsnow.com/spearhead-splitboard
Ligger på ca 100 pannor i vikt så då tror du det funkar?

smedberg sa:
Niiiicke sa:
Behöver ett råd! Tror ni man gör bort sig om man betställer en splitboard som är 178 cm lång, är själv 195 cm lång? Har nämligen aldrig åkt med så lång bräda och kan inte provåka den heller!
178 cm låter ju väldigt spännande, vilken bräda är det om man får fråga?
Min split ligger på 168, och jag har en puderbräda på 170. Detta har jag som är 186 cm lång.
Och jag tycker nog att splitten gärna kunde få varit lite längre.
Om du har normalvikt för dina 195cm tycker jag att det låter helt ok, beroende på styvheten i brädan då.

Senast ändrad:

Just4fun

Ny medlem
Tråden om splitboards!
Hej!
Jag står i valet och kvalet om jag ska köpa en splitboard istället för en vanlig planka.. Jag ska bege mig till chamonix för att spendera säsongen där. Hur funkar en splitboard i pisten? vad är det som behövs? Någon som har koll på familytree freebird? är det ngt att hänga i granen eller ska man satsa på något helt annat? vad har man för bindningar till en split?

kram på er!

Reindeer_mtn

Ny medlem
Tråden om splitboards!
splitboards.eu
Bra priser på hela set, om man köper sparks med bräda så får man magneto för €309 (lika billigt som USA).
Har också Burton Landlord pre-order, men oklart då den kommer i "Oktober".

Senast ändrad:

JAndersB

Aktiv medlem
Tråden om splitboards!
Albinsohl sa:
Hej!
Jag står i valet och kvalet om jag ska köpa en splitboard istället för en vanlig planka.. Jag ska bege mig till chamonix för att spendera säsongen där. Hur funkar en splitboard i pisten? vad är det som behövs? Någon som har koll på familytree freebird? är det ngt att hänga i granen eller ska man satsa på något helt annat? vad har man för bindningar till en split?

kram på er!
Family Tree Freebird kanon. Bra flyt och funkar även i pist med S-rockern och radien. Här är en länk där jag kör den i våras i Myrkdalen och Hemsedal (lite traversering med Karakoram hällåsning kan ses i början men toppturen i Hemsedal ligger i slutet).

Slänger även med en länk till lite försäsongstoppturande i Hemsedal. Där gick vi på Voile Mojo RX 166 och K2 Panoramic 158 och 162. Spark Blaze bindningar.

smedberg

Ny medlem
Tråden om splitboards!
Albinsohl sa:
Hej!

kram på er!
Ett råd är att, om du bestämmer dig för splitboard, skaffa splitboardbindningar .
Den kostnaden bör du räkna med när du bestämmer dig.
Med splitboardbindningar uppför sig min som en vanlig/bra puderbräda, med vanliga bindningar så var den värdelös.

Senast ändrad:

Kigge

Ny medlem
Tråden om splitboards!
Splitboardresa 2014.

Jag och två andra splitboardåkare planerar att åka med Pathfinder travels till Bulgarien 8-14 mars. Tänkte höra om det är nån mer som är sugen på att haka på. Resan är anpassad för splitboardåkare och jag tror att chansen är stor att vi blir i majoritet även om resan är öppen för alla. Under resan besöker vi två olika bergskedjor och den mesta åkningen sker i naturreservat. Sista bräddagen avslutas i Bansko så det finns möjlighet att stanna kvar och köra nån dag extra i liftsystemet. Mer info om resan: http://www.pathfindertravels.se/skidresa-rila-och-pirinbergen-bulgarien/

För att ni ska få lite inspiration länkar jag även till den nysläppta trailern för Jeremy Jones Higher.

Kommentera gärna här om ni är sugna på att följa med på resan.

Senast ändrad:

JAVIKING

Ny medlem
Tråden om splitboards!
Säljer min splitboard jätte billigt
https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=111519

Voile Mojo RX Splitboard 161cm.
Som Ny, bara använd 1 dag!!!

All mountain splitboard, Mojo RX har en rockerprofil som ger den ett mycket bra flyt i mjuk och djup snö, samtidigt som partiet under mitten har camber, för att erbjuda bra åkning när det är hårdare förhållanden.

Äkta träkärna av asp i brädan, och den har sällskap av den senaste tekniken i form av material och tillverkningsprocesser. Bräda som kommer att ge dig många underbara turer, men som samtidigt är ett konstverk att ha på väggen när du inte åker på den.

Till brädan medföljer allt du behöver för att kunna montera dina bindningar för åkning och klättring. Hälhöjarna har två lägen med olika höjd. (passar alla vanliga bindningar)

Nypris
Brädan 9000:-

Nu
Brädan: 5500:-

Hämtas på Södermalm i Stockholm,
kontakta mig gärna om du vill se fler bilder/veta mer

OBS: Jag skickar dem inte per post
Ring mig tlf 0730668622

Årsmodell: 2014 (13/14)
Pris: 5 500 Kr
Län: Stockholm
Plats: Hornstull, Södermalm
Publicerad: 2013-11-01 08:14

Annonsör
Namn: Javier Garcia (Medlemsprofil)
Skicka PM
Skicka E-post
Telefon/Mobilnummer: 0730668622

Tråden om splitboards!
Kigge sa:
Splitboardresa 2014.

Jag och två andra splitboardåkare planerar att åka med Pathfinder travels till Bulgarien 8-14 mars. Tänkte höra om det är nån mer som är sugen på att haka på. Resan är anpassad för splitboardåkare och jag tror att chansen är stor att vi blir i majoritet även om resan är öppen för alla. Under resan besöker vi två olika bergskedjor och den mesta åkningen sker i naturreservat. Sista bräddagen avslutas i Bansko så det finns möjlighet att stanna kvar och köra nån dag extra i liftsystemet. Mer info om resan: http://www.pathfindertravels.se/skidresa-rila-och-pirinbergen-bulgarien/

För att ni ska få lite inspiration länkar jag även till den nysläppta trailern för Jeremy Jones Higher.

Låter kul men jag har redan lagt pengarna på en resa till Argentiere med UCPA (deras snowboard randonee vilket är splitboard).

Det finns några splitfests i Europa i år:

Dutch/Belgian splitfest 7-10 Feb

Lofoten, Norway 27-30 March 2014

Alpine Splitfest, Kandersteg, Bern, Switzerland 4-6 April

Jag får se vad jag kan åka på men Norge är ju bra. Om det är folk som är sugna att hänga på så är det ju kul.
Jag utgår från Stockholm men vi kan ju mötas upp någon annanstans.

Kigge

Ny medlem
Tråden om splitboards!
Swedish-banana sa:
Kigge sa:
Splitboardresa 2014.

Låter kul men jag har redan lagt pengarna på en resa till Argentiere med UCPA (deras snowboard randonee vilket är splitboard).

Det finns några splitfests i Europa i år:

Dutch/Belgian splitfest 7-10 Feb

Lofoten, Norway 27-30 March 2014

Alpine Splitfest, Kandersteg, Bern, Switzerland 4-6 April

Jag får se vad jag kan åka på men Norge är ju bra. Om det är folk som är sugna att hänga på så är det ju kul.
Jag utgår från Stockholm men vi kan ju mötas upp någon annanstans.
Bra tips, tack!

Hade helt missat att UCPA börjat med splitboards. De har ju ett väldigt bra upplägg samt är väligt prisvärda. Dock tycker jag lite av vitsen med splitboard är att man ska kunna åka till lite mer exotiska och inte lika exploaterade ställen.

Camp Lofoten har jag också varit intresserad av. Tyvärr verkar det som att de inför nästa år har fördubblat priset så att det nu ligger långt över rimlighetsgränsen.

STF har ju sitt splitboardcamp som jag var på förra året. Det var helt ok men kanske lite väl prizey för vad man fick. Ca 10 kkr inkl. resa för 3 bräddagar. Och guiden som höll i campet åkte själv skidor. I år verkar de dock ha lagt till ytterligare en dag i programmet.

Lägg gärna upp här om ni vet andra arrangörer av splitboard resor.

Joole

Ny medlem
Tråden om splitboards!
Någon som har prövat Burton spliff?
Känns extremt kort men sjukt sugen efter en kort bräda för tight trädåkning!

Är dock ganska stor av mig 1.80 med 90 kg, så är den helt utesluten för mig?

Dom säger ju att den har bra flyt pga av brädd osv!

Joole

Ny medlem
Tråden om splitboards!
Någon som har prövat Burton spliff?
Känns extremt kort men sjukt sugen efter en kort bräda för tight trädåkning!

Är dock ganska stor av mig 1.80 med 90 kg, så är den helt utesluten för mig?

Dom säger ju att den har bra flyt pga av brädd osv!

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp