tyrolia PEAK ?

erik832995

Aktiv medlem
tyrolia PEAK ?
Hej undrar om tyrolia peak är bra ? eller dåliga ? skall användas på snö ,pist / offpist ,ej park . Såvitt jag förstår en ganska ny modell , finns ingen kritik på prylguiden .Åker ganska fort i pist försöker åka "mjukt å smidigt" då knäna har sett bättre dar .Vill ha en bindning som man kan ha lågt ( 8-9) inställd med minimalt med tjuvutlösningar .

tyrolia PEAK ?
Om det inte hade varit för att du har varit medlem extremt länge så hade jag def. gissat på att TGR-fenomenet "trolling" hade letat sig hit! ;-)

Med tanke på att du skall använda dem på snö så tror jag Peak-bindningarna är väldigt bra. Det är ungefär vad man kan säga. Vilken specifik modell tittar du på? 15?

Värt att säga är att Peak-bindningarna är samma sak som Heads Mojo-bindningar, och just Mojo15 kommer du hitta åsikter om.

tyrolia PEAK ?
Carled sa:
Om det inte hade varit för att du har varit medlem extremt länge så hade jag def. gissat på att TGR-fenomenet "trolling" hade letat sig hit! ;-)

Med tanke på att du skall använda dem på snö så tror jag Peak-bindningarna är väldigt bra. Det är ungefär vad man kan säga. Vilken specifik modell tittar du på? 15?

Värt att säga är att Peak-bindningarna är samma sak som Heads Mojo-bindningar, och just Mojo15 kommer du hitta åsikter om.
vad är "trolling"? =)

Jag har tillsammans med alla jag känner rätt dåliga erfarenheter av tyrolia-/headbindningar. Alla mina (två) har börjat glappa i tådelen. I stort sätt alla jag känner med bindnngar från tyrolia har samma problem. Spelar ingen roll vilken bindning du har. Jag har en Freeflex 18 (tror jag den heter och marknadsfördes som deras top of the line) och den glappar så pjäxan kan röra sig i bindningen. Även fast jag har prövat alla förspänningar och silvertejp..

Någon som haft liknande problem eller har en lösning?

Senast ändrad:
tyrolia PEAK ?
Glappade tådelen från början? Vet att slitna pjäxor inte lirar helt med tyrolia, fungerar inte med höjden på tådelen.

tyrolia PEAK ?
hellbergarn sa:
Carled sa:

vad är "trolling"? =)

Jag har tillsammans med alla jag känner rätt dåliga erfarenheter av tyrolia-/headbindningar. Alla mina (två) har börjat glappa i tådelen. I stort sätt alla jag känner med bindnngar från tyrolia har samma problem. Spelar ingen roll vilken bindning du har. Jag har en Freeflex 18 (tror jag den heter och marknadsfördes som deras top of the line) och den glappar så pjäxan kan röra sig i bindningen. Även fast jag har prövat alla förspänningar och silvertejp..

Någon som haft liknande problem eller har en lösning?
Använder ett par Fischer x17 (DIN 17) och har aldrig haft några problem med vare sig glapp eller något annat. Är väl en Tyroliabindning med Fischer-design om jag inte har helt fel?

tyrolia PEAK ?
Jarle sa:
Glappade tådelen från början? Vet att slitna pjäxor inte lirar helt med tyrolia, fungerar inte med höjden på tådelen.
Grejen är att den går att "glappa" för hand utan att pjäxan är i. Så var det dock inte innan. Och JA, mina pjäxor är väldigt slitna men det blir nya till säsongen. Så kan glappet från dom slita pjäxorna skadat bindningen så att den kommer glappa för alltid? Låter som ganska dålig kvalitet på en "dyr" bindning.

tyrolia PEAK ?
Men samtidigt är det ju inte en "dyr" bindning... Jag vet butiker som tipsar kunderna om att de kan få Mojo15 (oftast den) för riktigt bra pris, typ 1500:- och de flesta tänker ju metall, din 15 och 1500:- och jämför med Solly 916... Och någon 916 är det ju inte, och det är väl där prisskillnaden är.

tyrolia PEAK ?
Peak 15/18 är inga dåliga bindningar, åker hellre på salomon, men dåliga är det inte. Hellbergarn, pröva bara så får du se, låte skumt dock..

tyrolia PEAK ?
Carled sa:
Men samtidigt är det ju inte en "dyr" bindning... Jag vet butiker som tipsar kunderna om att de kan få Mojo15 (oftast den) för riktigt bra pris, typ 1500:- och de flesta tänker ju metall, din 15 och 1500:- och jämför med Solly 916... Och någon 916 är det ju inte, och det är väl där prisskillnaden är.
Jo sant men tex skistore säljer denna: http://www.skistore.se/catalog/product_info.php?cPath=90_32_45&products_id=664 för 2999:- och mina är tyrolias är snäppet värre. Jag har ngt som motsvarar denna: http://www.tyrolia.com/public/ski-b...ine-200910/racing/freeflex-pro-18x/index.html Alltså deras värsta racebindning för handeln. Tycker att det är så dåligt att den glappar. Ingen som har några tips på lösning, blir ju att pröva med nya boots iaf =)

tyrolia PEAK ?
18-dinaren tycker man borde levera. Är det fast häl på den modellen? Jag har aldrig riktigt satt min in i Tyrolia-systemet, främst för att jag alltid räknat med att kunna hitta något från Salomon eller Look innan jag tvingas kolla bland Tyrolia... ;-)

Har du någon möjlighet att reklammera, för så ska det ju verkligen inte vara!

...och 3000:- för Mojo 15 är ju helt sjukt, speciellt med tanke på att de har jäkligt schyssta priser på 916 och 920. Btw, någon som mailat dem och frågat om de verkligen kommer sälja dem? Jag har inte hört någonting om att de skall ut till allmänheten igen?!?

tyrolia PEAK ?
Carled sa:
18-dinaren tycker man borde levera. Är det fast häl på den modellen? Jag har aldrig riktigt satt min in i Tyrolia-systemet, främst för att jag alltid räknat med att kunna hitta något från Salomon eller Look innan jag tvingas kolla bland Tyrolia... ;-)

Har du någon möjlighet att reklammera, för så ska det ju verkligen inte vara!

...och 3000:- för Mojo 15 är ju helt sjukt, speciellt med tanke på att de har jäkligt schyssta priser på 916 och 920. Btw, någon som mailat dem och frågat om de verkligen kommer sälja dem? Jag har inte hört någonting om att de skall ut till allmänheten igen?!?
Nej, hälen går att snurra några få grader åt varje håll. Under 90 grader dock, kanske 45 åt vardera håll. Håller med dig, tyroia har aldrig varit någon favorit. Fick dock dessa bindningar till mina Blower från ski-bilek till ett väldigt bra pris!

Finns ski-bilek kvar (stavning) ? :(

tyrolia PEAK ?
Då var det som jag trodde... Visst har Tyrolia någon hög-dinare som inte har rörlig häl? Den hade ju def. varit mitt val isf.

Ski-bilek la ner förra hösten och sålde ut allt överblivet via sina e-bay-auktioner. Sista auktionerna var i början av januari i år. Det var där jag lyckades knipa åt mig 2 par FKS-bindningar till grymt låga priser!

tyrolia PEAK ?
Carled sa:
Då var det som jag trodde... Visst har Tyrolia någon hög-dinare som inte har rörlig häl? Den hade ju def. varit mitt val isf.

Ski-bilek la ner förra hösten och sålde ut allt överblivet via sina e-bay-auktioner. Sista auktionerna var i början av januari i år. Det var där jag lyckades knipa åt mig 2 par FKS-bindningar till grymt låga priser!
Vad gör den rörliga hälen så dålig? Vilka är nackdelarna resp. fördelarna?

Hur mycket fick du ge för FKS-bindningarna? var det upp till 18-bindningen?

Senast ändrad:
tyrolia PEAK ?
Vad jag har sett både här och på TGR är det just den rörliga hälen som gör att folk inte riktigt litar fullt ut på dem. Rörlig häl i sig är ju ingen dålig grej, se på turntable-bindningarna, men Tyrolia har kanske inte riktigt prickat helt rätt... Men jag har inte mycket mer än provåkt skidor med Tyroliabindning de senaste åren så jag ska nog inte säga för mycket.

Jag har ett par FKS155 och ett par 185, och fick ge runt 1200:-/par inkl. frakt för båda. Det var lite skillnad i budgivningen men euro-priset gjorde att det blev hyffsat lika. Kolla i min "blogg" här på freeride, finns nått inlägg om det långt bak i tiden.

Senast ändrad:
tyrolia PEAK ?
Nu är det så att mina knän inte är intresserade av race lookalike bindningar. Vill gärna veta om peak 12/15 är lika förutom fjädern . Men fortsätt gärna diskussionen om tuffare bindningar , kul att läsa om även för mig. Är nog "lite" över medelåldern här ! Medlem extremt länge ? Mitt tidsperspektiv ser nog lite annorlunda ut ..!Man känner sig nästan ung när man får vara med här och läsa inlägg och diskutera .

tyrolia PEAK ?
Peak 12 är snällare än 15, den löser ut i fler riktningar, den är dessutom lite klenare byggd då 12-fjädern inte kräver lika mycket... 4FRNT har en bra video som behandlar tyroliabindningar.. Se om du kan finna den

tyrolia PEAK ?
PEAK bindningarna är grymma bindningarna. De är exakt samma som Mojo som sagt. Du kommer inte bli missnöjd med den bindningen.

Har kört 15 och 20 bindningen och aldrig har haft problem. Men som Jarle säger så är det så att om du har en sliten pjäxa kan den upplevas som "glapp" Det beror mest på att det är "inbyggd" förspänning på den.

hellbergan: PÅ din Free Flex så är det band under tådelen oxå eller?? I så fall är det tyvärr mer vanligt att det glappar.

carled: Peak 15 är väl helt i metall? Förutom under bindningen?

tyrolia PEAK ?
Mannen-som-surfar sa:
Jo, har jag sagt något annat? ;-) Jag jämförde den ju mot 916. Du kanske vet om och när det har tillverkats någon Tyroliabindning som inte håller på och rör sig i sidled i hälen?

tyrolia PEAK ?
Carled sa:
Jo, har jag sagt något annat? ;-) Jag jämförde den ju mot 916. Du kanske vet om och när det har tillverkats någon Tyroliabindning som inte håller på och rör sig i sidled i hälen?
Menade så klart varför du skriver att 916 är bättre? ;) Har bara koll på de senaste årens Tyrolia och där har de ingen som inte rör sig bak. Och Säkerhets mässigt är det ju bra att de kan lösa ur bak.

Men nu är ju detta www.freeride.se och då skall ju helst en bindning gå till 20 och inte vara utlösningsbar åt något håll. Speciellt för alla "storbergsåkare".

Personligen har jag insett efter denna vintern som var att en Dynafit sitter minst lika bra som en Duke. Allt handlar i alla fall bara om hur du landar. Landar du rätt så löser inte en bindning ut. Med andra ord börja kör på EP Pro så lär du dig att landa rätt ;)

tyrolia PEAK ?
Mannen-som-surfar sa:
Carled sa:
Menade så klart varför du skriver att 916 är bättre? ;) Har bara koll på de senaste årens Tyrolia och där har de ingen som inte rör sig bak. Och Säkerhets mässigt är det ju bra att de kan lösa ur bak.

Men nu är ju detta www.freeride.se och då skall ju helst en bindning gå till 20 och inte vara utlösningsbar åt något håll. Speciellt för alla "storbergsåkare".

Personligen har jag insett efter denna vintern som var att en Dynafit sitter minst lika bra som en Duke. Allt handlar i alla fall bara om hur du landar. Landar du rätt så löser inte en bindning ut. Med andra ord börja kör på EP Pro så lär du dig att landa rätt ;)
Jag är väl inte riktigt helt övertygad om Tyrolias förmåga att pressa ner hälen ävan när den får slag i sidled, att den inte gör jobbet lika bra som Looks Pivot-bindningar. Och då tycker jag att det är lika bra att ha hälen fast, som Salomon. Mer förklaring till att Salomon är bättre kan jag inte ge... Det brister där!

Vad jag har läst om Dynafit så ska det vara riktigt bra grejer, de verkar ju väldigt stabila i sidled och att de håller fast bindningarna är det inget snack om. Om man ska testa mjuka skidor för att landa rätt, då ska man även testa riktigt mjuka skidor för att carva rätt! Mina tävlingsslalomskidor från Salomon (jupp, 916!) är RIKTIGT mjuka, och där märker man direkt om man har fel position!

Till trådskaparen: du har fortfarande inte sagt något om dig själv som spelar in för DIN-värde, eller vad du brukar ha dina bindningar skruvade till, så om du inte ger oss det är det jäkligt svårt för oss att tipsa om 12 eller 15...

tyrolia PEAK ?
Mannen-som-surfar sa:
PEAK bindningarna är grymma bindningarna. De är exakt samma som Mojo som sagt. Du kommer inte bli missnöjd med den bindningen.

Har kört 15 och 20 bindningen och aldrig har haft problem. Men som Jarle säger så är det så att om du har en sliten pjäxa kan den upplevas som "glapp" Det beror mest på att det är "inbyggd" förspänning på den.

hellbergan: PÅ din Free Flex så är det band under tådelen oxå eller?? I så fall är det tyvärr mer vanligt att det glappar.

Ja det är som ett "rullband" som pjäxan kan rulla ur på när bindningen löser ut. Varför glappar dessa mer? är det inte samma tådel men en annan platta? Om så är fallet så borde man ju kunna modda plattan. Tex ta bort bandet och höja upp ngt med hård plast. Eller?

tyrolia PEAK ?
Hej har haft 12- bindningar på de sista 3 paren. Head -03 , ross -05 , atomic -08.
Inga problem med dom .Hade av korsbandet -07 . Justerade ner till ca. 6 efter det , för att lära mig åka med minimal påkänning på knät . Har gradvis höjt ,ligger nu på 8-9 .( Har nytt korsband ) ca. 80 kg.
Inbillar mig att jag åker med ok teknik på skär ( för att vara "hemmagjord").
Ingen skidskola , ej tävlings bakgrund .Vill lära mig op. 30 skiddgr /år .
Har beställt soul , de skall ha peak-bindningar .
mvh. Erik

Tillbaka
Topp