Vad är INTE bra m Hendryx?

Slogen

Ny medlem
Efter att jag har lest alla recensioner jag kan hitta, funderar jag på ett par hendryx voodoo child som "daily drivers" Jag har dedikerade puderlagg och jag gillar innimellan att köra på lite i pisten när det inte finns något att hämta utanför, och då verkar dom som något som kan funka. Dock kan jag nästan känna att recensionerna av Hendryx skidorna nästan är lite för positiva till att det verkligen kan vara sant. Jag kan förstå att det är svårt att fokusera på mindre bra saker när man har betalat 10 000 för lagg, men jag gör ett forsök endå :D

Ni som har Hendryx skidor; är det så att ni inte vill åka på något annat ever again? Var det inget vid skidorna som inte var så bra som ni hade hoppats när ni köpte dom? Har dom inga dårlige kvaliteer som har kommit fram undervägs?

Observera att en del äldre recensioner är från det handbyggda tiden med annan spannkurva och utan rocker. Jag har kört en del på sådana äldre PH men inte testat de nya. De gamla PH var nog det bästa man kunde köpa då som allround om man gillar livliga skidor, nu skulle jag nog gå på Wailer 112 RP. Läs MnO´s test från förra året (det är efter förändringen av Hendryx).
Glöm inte heller att den som laddat ut 10000 för ett par skidor har en tendens att vara onödigt positiv, jag också.

En uppenbar nackdel är väl att det är så inihelvete mycket skärning på de flesta modellerna. Skärning ser inte jag som ett självändamål, men det verkar den gode Henrik verkligen göra.

Senast ändrad:
Rhino Chaser 07/08: Alltför kompromisslösa. Gick inte att eftermiddagsbaraåkanertilldalensladdaomkring.
Annars var de väldigt roliga...

Kan detta vara fallet fortfarande, kanske?

"Eftermiddagsbaraåkanertilldalensladdaomkring" pga att dom är så styva? Även därmed ej förlåtande i landningar, lite för lite rocker i min smak, borde ha högre tail (kanske de nyare mer bcjibb inriktade modellerna har typ Idiosynaptic)

Jag köpte mitt första par Hendryx denna vinter. Och jag är 110% nöjd med dom, och de kommer defenitivft inte bli mitt sista par Hendryx. Planerar ett inköp på ändra ett par Rhino eller Cash till nästa säsong eller i slutet på denna. Så från min egen erfarenhet så kan jag starkt rekommendera Hendryx

köpte ett par beg Rhino Chaser 08/09 ca 183cm dom är stabila i pisten vid hög fart skärande svängar vid lägre fart funkar slad sväng bra. man får dålig respåns till baka dom är ganska liv lösa gjämfört med en riktig storslalom skida worldcup. vid djup snö 0,5meter har dom för lite bräte eller avsaknaden av rocker gör att man måste åka fort för att få ett skönt flytt jämför då med K2 darkside allt som allt gillar jag skidorna kanse litte hyppat märke

Slogen sa:
Efter att jag har lest alla recensioner jag kan hitta, funderar jag på ett par hendryx voodoo child som "daily drivers" Jag har dedikerade puderlagg och jag gillar innimellan att köra på lite i pisten när det inte finns något att hämta utanför, och då verkar dom som något som kan funka. Dock kan jag nästan känna att recensionerna av Hendryx skidorna nästan är lite för positiva till att det verkligen kan vara sant. Jag kan förstå att det är svårt att fokusera på mindre bra saker när man har betalat 10 000 för lagg, men jag gör ett forsök endå :D

Ni som har Hendryx skidor; är det så att ni inte vill åka på något annat ever again? Var det inget vid skidorna som inte var så bra som ni hade hoppats när ni köpte dom? Har dom inga dårlige kvaliteer som har kommit fram undervägs?
Jag har inga Hendryx själv, men jag har testat en del (beskrivs i nämnda skidtest tex). Jag tycker frågan har sin grund i vad du har för målbild av dig själv som åkare. Olika skidors egenskaper gör att åkaren hamnar i en typ av åkning som ibland i viss del och ibland till stor del styrs av skidan. Extremexemplen är raceskidor för slalom jämfört med diton för störtlopp. Oavsett hur duktig åkare du är så kommer de skidorna att styra hur du åker. Hendryx står för en ganska extrem del av friåkningen, och man ser på en åkare att han har ett par Hendryx under fötterna. Hendryx säljer inte bara rent fysiskt skidor, utan står för ett helhetskoncept i deras syn på hur man ska ta sig ner för ett berg. Det är en aggressiv och mycket aktiv åkning med mycket kantning och kort radie. Hela tiden med en ton av raceåkning och med total fokus på skärande svängar och g-krafter. Nuvarande Hendryx är skidor som i första hand går bra i pisten. Rockern gör att de även går ok utanför pisten, men där är det inte alls lika karaktärsfulla som i pisten om man jämför med marknaden i övrigt. Gillar du iden av att hela tiden söka skäret och dra på i carvingsvängar med mycket kraft, då är Hendryx svårslagna. Är du mer en glidartyp som vill döda fallhöjdsmeter så effektivt som möjligt, då är det inte mycket som träffar rätt, oavsett vilken Hendryxmodell du väljer.

Bra beskrivning av MnO men jag vill göra tillägget att på de äldre Hendryx måste man inte vara superduktig och köra stenhårt. Om man gillar den typ av åkning som du beskriver så kommer även en lite sämre åkare få bra hjälp att utveckla detta med denna skida. Jag har viss erfarenhet av detta då jag lånat ut PH till många (3-4 i a f) halvbra skidåkare som upplevt ett stort lyft och blivit mkt duktigare både i och off pist. Andra skidor hade kunnat göra detta också men jag vill bara klargöra att Hendryx inte bara är för überduktiga åkare. Huruvida detta gäller de senare modellerna kan jag dock såklart inte svara på (se ovan).

Tack för bra svar, jag tror jag börjar få en lite mer nyanserat bild av skidorna. Hade varit kul med en svensk skida till en förändring :D

Jag måste ha en skida som funkar från hårt > mjukt (har skidor till mjukt > puder) och det hade det varit bra om det är något man kan tura på och som funkar på lite svår snö. typ skara, is (inte i pist) och allt vad man möter när man åker utanför pist när det inte är perfekte forhold.

Det höres lite ut som att Hendryx är grymma på att carva skiten ur pist om man har plats och förhållande för det, men att dom kanske inte är jättebra på offpist i dårlig snö?

Har funderat ett tag på ett par Mantra, el prophet 100, kanske det är bättre till det jag tenker använda dom till..

Några av Shane McConkeys argument för sin Volant Spatula fångar, ganska väl, vad man kan finna negativt med Hendryx:

.. For normal skis side cut is used to make it easier to turn. You simply roll the ski on edge, add some pressure to the ski and it carves around. In recent years ski manufacturers have been adding significant amounts of side cut to their skis greatly facilitating the experience for everyone. This is true. ON HARD SNOW! In powder or soft snow side cut creates two distinct negative effects. 1. "The Pool Cover" - Your weight is directly on top of the narrowest part of the ski. this type of weight distribution immediately puts you in a sinking into the snow situation similar to what happens to the pool cover when you try to run across it. this causes your tips and tails to float but the center of your skis where all the weight is sinks, bogs down and then you must plow through the snow. You will be forced to carve every turn and expend a lot of energy bounding in and out of the snow. Sinking/carving=bad, floating/sliding=good. 2. "The Unstable Hooker" - Skis become very unstable and much more difficult to control. In sun crust or wind affect you may have noticed the occasional Unstable Hooker. This is when you start a turn and your downhill ski hooks fast and hard up and across your uphill ski. You cross your tips, step on your downhill ski with your uphill and then stuff your face into the mountain. Or at high speeds you may have noticed your skis trying to swim around a bit making it hard to control as you try to keep your tips up and out of the snow. The solution to this in the past has always been to maintain a wider stance in powder and to slow it down a bit. Fortunately now you can use your Spatula to dish out a good spanking to that Unstable Hooker and Pool Cover. The reverse side cut of the Spatulas immediately sets you afloat on top of the snow allowing you to initiate turns and negotioate everything you encounter much more easiliy without having to labor through it. Reverse side cut also eliminates the instabilities commonly encountered with shaped skis in the soft snow. You will notice little or nor Unstable Hookers and you will be able to enjoy a much more relaxed stance in variable snow and at high speeds.

saxat ur "Mental Floss: A guide to the Volant Spatula"
(http://www.skinet.com/ski/gear/2009/10/the-wisdom-of-saucer-boy)

Slogen sa:
Tack för bra svar, jag tror jag börjar få en lite mer nyanserat bild av skidorna. Hade varit kul med en svensk skida till en förändring :D

Jag måste ha en skida som funkar från hårt > mjukt (har skidor till mjukt > puder) och det hade det varit bra om det är något man kan tura på och som funkar på lite svår snö. typ skara, is (inte i pist) och allt vad man möter när man åker utanför pist när det inte är perfekte forhold.

Det höres lite ut som att Hendryx är grymma på att carva skiten ur pist om man har plats och förhållande för det, men att dom kanske inte är jättebra på offpist i dårlig snö?

Har funderat ett tag på ett par Mantra, el prophet 100, kanske det är bättre till det jag tenker använda dom till..
Jag kan bara prata från egen erfarenhet, när jag kör med mina Funkalistic i pisten oavsett om det är hårt eller mjukt eller oavsett vad det är för förhållanden så tycker jag att dom carvar skiten ur pisten.

Min erfarenhet av Hendryx sträcker sig till ett par PH 182 cm innan rockertiden. Fantastiska skidor så länge man kör aktivt. Går som på räls i pisten, exakt och stabilt. Enormt flyt i lössnön men med en tydlig tendens till överstyrning (dvs. de svänger gärna ofta och snävt). Nackdelen är att de kräver en aktiv åkning annars tar de över ... en mardröm i en isig pucklig pist när benen inte längre svarar rappt på hjärnans signaler.

Så jag kan inte annat än bekräfta ovanstående skribenter, kanon på skär i aktiv körning men inget för avslappnad crusing eller för trötta ben!

/MM

rabbit sa:
Några av Shane McConkeys argument för sin Volant Spatula fångar, ganska väl, vad man kan finna negativt med Hendryx:

.. For normal skis side cut is used to make it easier to turn. You simply roll the ski on edge, add some pressure to the ski and it carves around. In recent years ski manufacturers have been adding significant amounts of side cut to their skis greatly facilitating the experience for everyone. This is true. ON HARD SNOW! In powder or soft snow side cut creates two distinct negative effects. 1. "The Pool Cover" - Your weight is directly on top of the narrowest part of the ski. this type of weight distribution immediately puts you in a sinking into the snow situation similar to what happens to the pool cover when you try to run across it. this causes your tips and tails to float but the center of your skis where all the weight is sinks, bogs down and then you must plow through the snow. You will be forced to carve every turn and expend a lot of energy bounding in and out of the snow. Sinking/carving=bad, floating/sliding=good. 2. "The Unstable Hooker" - Skis become very unstable and much more difficult to control. In sun crust or wind affect you may have noticed the occasional Unstable Hooker. This is when you start a turn and your downhill ski hooks fast and hard up and across your uphill ski. You cross your tips, step on your downhill ski with your uphill and then stuff your face into the mountain. Or at high speeds you may have noticed your skis trying to swim around a bit making it hard to control as you try to keep your tips up and out of the snow. The solution to this in the past has always been to maintain a wider stance in powder and to slow it down a bit. Fortunately now you can use your Spatula to dish out a good spanking to that Unstable Hooker and Pool Cover. The reverse side cut of the Spatulas immediately sets you afloat on top of the snow allowing you to initiate turns and negotioate everything you encounter much more easiliy without having to labor through it. Reverse side cut also eliminates the instabilities commonly encountered with shaped skis in the soft snow. You will notice little or nor Unstable Hookers and you will be able to enjoy a much more relaxed stance in variable snow and at high speeds.

saxat ur "Mental Floss: A guide to the Volant Spatula"
(http://www.skinet.com/ski/gear/2009/10/the-wisdom-of-saucer-boy)
Det har ju dock hänt en hel del sedan Spatulan...

Det kommer att komma en recension av Idiosynapticen sitter fortfarande på och putsar på den. Detta är efter tre veckors åkande i Sälen ska snart till Kanada och det kommer säkert att bli en del ändrade åsikter efter det.
Kan redan nu säga att jag tycker brättena är för små och att bootcenter markeringen är för långt fram för min smak fick vissa dykande tendenser i lägre farter samt i snåriga partier. Detta var när jag hade min bootcenter mitt imellan performance och puderläget.
Återkommer med full recension snart.

jeffa sa:
Eftersom läsförståelsen tydligen är på lågstadienivå så tar vi bort varje referens till en specifik skida och kan observera att argumenten fortfarande är en välformulerad kritik mot den typ av skidor som Hendryx bygger.

McConkey sa:
.. For normal skis side cut is used to make it easier to turn. You simply roll the ski on edge, add some pressure to the ski and it carves around. In recent years ski manufacturers have been adding significant amounts of side cut to their skis greatly facilitating the experience for everyone. This is true. ON HARD SNOW! In powder or soft snow side cut creates two distinct negative effects. 1. "The Pool Cover" - Your weight is directly on top of the narrowest part of the ski. this type of weight distribution immediately puts you in a sinking into the snow situation similar to what happens to the pool cover when you try to run across it. this causes your tips and tails to float but the center of your skis where all the weight is sinks, bogs down and then you must plow through the snow. You will be forced to carve every turn and expend a lot of energy bounding in and out of the snow. Sinking/carving=bad, floating/sliding=good. 2. "The Unstable Hooker" - Skis become very unstable and much more difficult to control. In sun crust or wind affect you may have noticed the occasional Unstable Hooker. This is when you start a turn and your downhill ski hooks fast and hard up and across your uphill ski. You cross your tips, step on your downhill ski with your uphill and then stuff your face into the mountain. Or at high speeds you may have noticed your skis trying to swim around a bit making it hard to control as you try to keep your tips up and out of the snow. The solution to this in the past has always been to maintain a wider stance in powder and to slow it down a bit.

rabbit sa:
jeffa sa:
Eftersom läsförståelsen tydligen är på lågstadienivå så tar vi bort varje referens till en specifik skida och kan observera att argumenten fortfarande är en välformulerad kritik mot den typ av skidor som Hendryx bygger.

McConkey sa:
.. For normal skis side cut is used to make it easier to turn. You simply roll the ski on edge, add some pressure to the ski and it carves around. In recent years ski manufacturers have been adding significant amounts of side cut to their skis greatly facilitating the experience for everyone. This is true. ON HARD SNOW! In powder or soft snow side cut creates two distinct negative effects. 1. "The Pool Cover" - Your weight is directly on top of the narrowest part of the ski. this type of weight distribution immediately puts you in a sinking into the snow situation similar to what happens to the pool cover when you try to run across it. this causes your tips and tails to float but the center of your skis where all the weight is sinks, bogs down and then you must plow through the snow. You will be forced to carve every turn and expend a lot of energy bounding in and out of the snow. Sinking/carving=bad, floating/sliding=good. 2. "The Unstable Hooker" - Skis become very unstable and much more difficult to control. In sun crust or wind affect you may have noticed the occasional Unstable Hooker. This is when you start a turn and your downhill ski hooks fast and hard up and across your uphill ski. You cross your tips, step on your downhill ski with your uphill and then stuff your face into the mountain. Or at high speeds you may have noticed your skis trying to swim around a bit making it hard to control as you try to keep your tips up and out of the snow. The solution to this in the past has always been to maintain a wider stance in powder and to slow it down a bit.
Du inser väl att han pratar om skidor som byggdes för snart 10 år sedan?

"Eftersom läsförståelsen tydligen är på lågstadienivå så tar vi bort varje referens till en specifik skida och kan observera att argumenten fortfarande är en välformulerad kritik mot den typ av skidor som Hendryx bygger." är förövrigt en fruktansvärt dåligt formulerad mening.

Skidor som fotfarande är aktuella iom att detta är den bästa formen för lössnö/puder. Det är ett faktum. Sen att dom kan vara aningens intressanta att ta sig tillbaka till liften på, det har inget med den här diskussionen att göra.

Skärning är det absolut sista du behöver i lössnö.

jeffa sa:
Du inser väl att han pratar om skidor som byggdes för snart 10 år sedan?
...och trots det är det en shape och ett synsätt som ligger steget före det mesta annat som släppts de senaste 10 åren...
(Inget ont om hendryx för den delen)

Utter sa:
Skidor som fotfarande är aktuella iom att detta är den bästa formen för lössnö/puder. Det är ett faktum. Sen att dom kan vara aningens intressanta att ta sig tillbaka till liften på, det har inget med den här diskussionen att göra.

Håller med om att skärningen inte gör speciellt mycket nytta i lössnö men till och med ni måste ju inse att det är en massor av andra faktorer som bidrar till hur en skida presterar i fluff. Hur bakåtsträvande man än må vara kan man ju knappast blunda för det faktum att utvecklingen gått framåt kopiöst de senaste åren och att spelreglerna inte riktigt är de samma som för bara några år sedan.

Utter sa:

Helt klart, men andelen som åker ENBART lössnö/puder här på Freeride är förmodligen försvinnande liten. Om man inte äger och/eller har ett koger med skidor med sig till backen/berget blir därför ett par sådana skidor långt ifrån ens första köp.

Lima-ko sa:
Utter sa:

Helt klart, men andelen som åker ENBART lössnö/puder här på Freeride är förmodligen försvinnande liten. Om man inte äger och/eller har ett koger med skidor med sig till backen/berget blir därför ett par sådana skidor långt ifrån ens första köp.
Hur definierar du enbart åka puder?
Om huvudändamålet med åkningen är att åka offpist - då är det ganska många här på freeride!

Rev/rev är inget man har som onequiver-skida, men som komplement till allroundskidan - hell yeah!

Lima-ko sa:
´

Finns det någon på den här sidan som INTE har ett koger med skidor med sig till backen?? Ett köp av skidor innebär väl för dom flesta att man kompletterar/bygger ut/breddar det sortiment man redan har.

jeffa sa:
Utter sa:

Håller med om att skärningen inte gör speciellt mycket nytta i lössnö men till och med ni måste ju inse att det är en massor av andra faktorer som bidrar till hur en skida presterar i fluff. Hur bakåtsträvande man än må vara kan man ju knappast blunda för det faktum att utvecklingen gått framåt kopiöst de senaste åren och att spelreglerna inte riktigt är de samma som för bara några år sedan.
Givetvis så är det en massa faktorer som spelar in ang puderegenskaper. Men skärning är en egenskap som inte är av godo i puder. En skida kan fungera skitbra i puder trots rejälv skärning, men skärningen har inget självändamål.

Och Wuppan, jag sa ju att det kunde vara intressant på väg tillbaka till liften, men det var ju inte det som diskussionen handlade om. :)

MnO sa:
Lima-ko sa:
Finns det någon på den här sidan som INTE har ett koger med skidor med sig till backen?? Ett köp av skidor innebär väl för dom flesta att man kompletterar/bygger ut/breddar det sortiment man redan har.
Jag får nog ta och omformulera mig en aning, jag personligen har inte ett koger med skidor med mig till backen. Jag äger för tillfället enbart ett par lagg som är ämnade för fri åkning i offpist och pist. Visst, jag har ett par äldre parklagg som jag plockar ut då det ska gubbjibbas och ett par GS-lagg som rastas när jag vill krama käpp eller Globen har flyttat ut i backen, dessa tar jag dock sällan med mig på resor. Jag säljer av mina lagg i stort sett varje år och byter ut mot ett eller två par nya.
I mitt koger finns även en snowboard som fixar all sorts åkning riktigt bra beroende på hur jag monterar bindningarna. Och det är lite så jag vill att mina skidor ska fungera, därför är mitt skidval en väldig kompromiss, som dock ska fungera riktigt bra på skär i pisten, jag är således inget fan av "tåg".

Om man istället bygger ut det sortiment man redan har som du MnO syftar på ovan är det en helt annan grej. Har man redan ett par 85-100 mm pistlagg samt ett par 105-120 mm allroundlagg håller jag självklart med om att ens tredje val bör bli något bredare än 130 mm med skärning (eller avsaknad av skärning) och form som påminner mer om ett par vattenskidor.
Nojlas sa:
Hur definierar du enbart åka puder?
Om huvudändamålet med åkningen är att åka offpist - då är det ganska många här på freeride!

Rev/rev är inget man har som onequiver-skida, men som komplement till allroundskidan - hell yeah!
Puder, puder och åter puder, knä- till bröstdjupt.
Jag skiljer på offpist (som i min värld innefattar alla sorters före utanför de preparerade backarna) och enbart puder, som jag förknippar med meningen ovan.
Exakt, där är vi överens Nojlas.
Utter sa:
Givetvis så är det en massa faktorer som spelar in ang puderegenskaper. Men skärning är en egenskap som inte är av godo i puder. En skida kan fungera skitbra i puder trots rejälv skärning, men skärningen har inget självändamål.

Och Wuppan, jag sa ju att det kunde vara intressant på väg tillbaka till liften, men det var ju inte det som diskussionen handlade om. :)
Där håller jag helt med dig Utter, skärning i puder är inget man märker av eller behöver speciellt mycket eftersom man inte har kontakt med ett fast underlag, som i pisten.

Njaoea, dock värt att påpeka eftersom alla kanske inte har lika bra koll som dig, MnO, Nojlas och jeffa på att avsaknaden av skärning eller rent av negativ sådan är förbannat svårt att åka på i annat före än puder.

Senast ändrad:
Lima-ko sa:
Njaoea, dock värt att påpeka eftersom alla kanske inte har lika bra koll som dig, MnO, Nojlas och jeffa på att avsaknaden av skärning eller rent av negativ sådan är förbannat svårt att åka på i annat före än puder.
Haha, vadå? Har inte alla provat att ta med sig farten ner i den feldoserade kurvan innan den långa platta transporten i Andermatt på ett par Spatula?

Kan avslöja att det är en intressant upplevelse som närmast kan liknas vid en viss kronhjort som har lite problem på hala underlag.

Men nerfarten till den kurvan var inget annat är ren njutning!

Edit: Sen håller jag inte helt med om att det måste vara "puder" för att det ska vara enklare utan nämnvärd skärning. Det kan vara mycket lättare att handskas med ett par raka skidor i svår lössnö. När vi pratar omvänd skärning så räcker det med att det är mjukt tycker jag. Så länge bakändarna sjunker ner så går det finfint. Men på hårdare underlag så är det helt klart en utmaning.

Senast ändrad:
Utter sa:
Lima-ko sa:
Haha, vadå? Har inte alla provat att ta med sig farten ner i den feldoserade kurvan innan den långa platta transporten i Andermatt på ett par Spatula?

Kan avslöja att det är en intressant upplevelse som närmast kan liknas vid en viss kronhjort som har lite problem på hala underlag.

Men nerfarten till den kurvan var inget annat är ren njutning!
Jag har gjort det.... Och tycker det var mest nära döden.... Men som sagt nerfarten var sjukt fin!

Jag åker själv på funcallistic har den som allätare, det som inte är bra med den är väl just att det blir en kompromiss...

I vissa fören (puckelpist) är fortfarande min gamla K2 ifrån -89 oslagbara, den optimala skidan finns inte därav ett "koger" med till backen var dag ; )

Tillbaka
Topp