MnO sa:
Lima-ko sa:
Helt klart, men andelen som åker ENBART lössnö/puder här på Freeride är förmodligen försvinnande liten. Om man inte äger och/eller har ett koger med skidor med sig till backen/berget blir därför ett par sådana skidor långt ifrån ens första köp.
Finns det någon på den här sidan som INTE har ett koger med skidor med sig till backen?? Ett köp av skidor innebär väl för dom flesta att man kompletterar/bygger ut/breddar det sortiment man redan har.
Jag får nog ta och omformulera mig en aning, jag personligen har inte ett koger med skidor med mig till backen. Jag äger för tillfället enbart ett par lagg som är ämnade för fri åkning i offpist och pist. Visst, jag har ett par äldre parklagg som jag plockar ut då det ska gubbjibbas och ett par GS-lagg som rastas när jag vill krama käpp eller Globen har flyttat ut i backen, dessa tar jag dock sällan med mig på resor. Jag säljer av mina lagg i stort sett varje år och byter ut mot ett eller två par nya.
I mitt koger finns även en snowboard som fixar all sorts åkning riktigt bra beroende på hur jag monterar bindningarna. Och det är lite så jag vill att mina skidor ska fungera, därför är mitt skidval en väldig kompromiss, som dock ska fungera riktigt bra på skär i pisten, jag är således inget fan av "tåg".
Om man istället bygger ut det sortiment man redan har som du MnO syftar på ovan är det en helt annan grej. Har man redan ett par 85-100 mm pistlagg samt ett par 105-120 mm allroundlagg håller jag självklart med om att ens tredje val bör bli något bredare än 130 mm med skärning (eller avsaknad av skärning) och form som påminner mer om ett par vattenskidor.
Nojlas sa:
Hur definierar du enbart åka puder?
Om huvudändamålet med åkningen är att åka offpist - då är det ganska många här på freeride!
Rev/rev är inget man har som onequiver-skida, men som komplement till allroundskidan - hell yeah!
Puder, puder och åter puder, knä- till bröstdjupt.
Jag skiljer på offpist (som i min värld innefattar alla sorters före utanför de preparerade backarna) och enbart puder, som jag förknippar med meningen ovan.
Exakt, där är vi överens Nojlas.
Utter sa:
Givetvis så är det en massa faktorer som spelar in ang puderegenskaper. Men skärning är en egenskap som inte är av godo i puder. En skida kan fungera skitbra i puder trots rejälv skärning, men skärningen har inget självändamål.
Och Wuppan, jag sa ju att det kunde vara intressant på väg tillbaka till liften, men det var ju inte det som diskussionen handlade om.
Där håller jag helt med dig Utter, skärning i puder är inget man märker av eller behöver speciellt mycket eftersom man inte har kontakt med ett fast underlag, som i pisten.
Njaoea, dock värt att påpeka eftersom alla kanske inte har lika bra koll som dig, MnO, Nojlas och jeffa på att avsaknaden av skärning eller rent av negativ sådan är förbannat svårt att åka på i annat före än puder.