Vad hände med Goodha 08/09?!

s_169263

Medlem
Såg på skiddatabasen förra vekan att Goodha hade ändrat om lite på sina modeller inför vintern. 191an hade försvunnt och 114 hade bytt färg bla annat. När jag kollade igår fanns de inte med alls i skiddatabasen och på alla andra siter har de samma modeller som förr. Någon som vet något on det?

/Erik

De har problem med att fabriken inte kan levera... Väldigt synd för de gör grymma grejer..

Senast ändrad:
Hendryx är ju kopior på Salomons trotjänare Snowblades. Burned Hasse! ;-D

Visst, 191:orna är JvJ, men de är mycket bättre än JvJ, mycket stabilare och bättre för svenska förhållanden...

Senast ändrad:
utter:Du vet mycket väl vad jag menar.Eller hur?Eller skall vi börja diskutera vilka skidor de är igen?

Och Goodha är fortfarande en sjukt bra idé med skidor till det priset.

//H

Hasse sa:
felix sa:
Hasse sa:
Goodha?Eller de som har kommit på skidorna först?

//H
Goodha?
Alltså.... Goodha gamla modeller av andra modeller felix. Trodde du hängde med. Med andra ord så är det kopior;)

//H
"Goodha gamla modeller av andra modeller"

Förstod absolut ingeting av det där! :)
Goodha gör alltså kopior av sina egna skidor eller vad? Hänger inte alls med, visste inte ens vad goodha var för något förens förra vintern när jag såg ett par i butik...

felix sa:
Förstod absolut ingeting av det där! :)
Goodha gör alltså kopior av sina egna skidor eller vad? Hänger inte alls med, visste inte ens vad goodha var för något förens förra vintern när jag såg ett par i butik...
191an är gjord i samma form som armadas JvJ, dock annan längd och annat fllex, om än den mjukare inte är så långt ifrån. 181an är ganska snarlik gamla völkl Karma, huruvida de har med varandra att göra vet jag dock inte...

Vilken skulle 114 vara kopia på? Eller 110/172?
Tråkigt att behöva vänta ett år till på nya skidorna.. 110 Verkar skitrolig till hopp/lek/skogsåkning ju..

Senast ändrad:
Nä Goodha köper gamla skidformar då varje ny kostar ca 6000€ per längd och modell.Och så gör de sina "egna" skidor där. En modell är tex en gammal Armada skida. Fabriken som tillverkar/tillverkade skidorna gör skidor till vem som helst.Alltså kan vem som helst starta ett eget skidmärke.Men fortfarande är grundskidan en skida från en annat märke från början.

Visste inte ens att Goodha såldes i butik förutom i Gbg men du kanske varit där?

Jo, men jag undrar bara vilka skidor de är släkt med Hasse, kul att veta :)
Tycker ändå bättre om mina 191or än ett par PH ;)

114 är rätt snarlik fjolårets Ninthward NGP http://www.ninthward.com/npg.html

Kopior eller inte, att döma av vilka som åker på Goodha (Ebbe Jakobsson, Utter), och framför allt hur de gör det, råder det ingen tvekan om att det är bra grejer, fast billigare än originalen.

Hasse sa:
Nä Goodha köper gamla skidformar då varje ny kostar ca 6000€ per längd och modell.Och så gör de sina "egna" skidor där. En modell är tex en gammal Armada skida. Fabriken som tillverkar/tillverkade skidorna gör skidor till vem som helst.Alltså kan vem som helst starta ett eget skidmärke.Men fortfarande är grundskidan en skida från en annat märke från början.

Visste inte ens att Goodha såldes i butik förutom i Gbg men du kanske varit där?
Tackar Jarle och Hasse, då förstår jag hur det ligger till... tycker det låter rätt smart!
Sparas det in på något mer än formarna, eller är det bra skidor man kan lita på?

Nejdu vi har dom här uppe med, stod i skyltfönstret hos Hägglunds hela förra vintern så passerade väl en 30-40ggr påväg till skolan och undrade vad det var för nytt märke :)

Stryktåligare än det mesta jag åkt på, bra konstruktion, ruggigt bra skidor över lag... Priset beror till stor del på att de inte har några mellanhänder, enda affären som säljer dem är skistore och de som har den (ett par av dem) ligger också bakom Goodha.

Goddha laggen upplevs från min sida bara som ett billigt alternativ, man marknadsför sig inte direkt med kvalite eller innovation.
Det stämmer nog precis som Hasse säger att de bara är gjutna i Armada formar och 191 är en ninthwardskida (samma skida i alla fall) Sedan att skidorna hookar fast i svängar som inget annat är ju bara sorgligt, de har ju oxå ett spann under foten som är flera centimeter högt, bra för å pist kanske men i pudret blir det bara tråkigt.

Lima-ko sa:
...Kopior eller inte, att döma av vilka som åker på Goodha (Ebbe Jakobsson, Utter), och framför allt hur de gör det, råder det ingen tvekan om att det är bra grejer, fast billigare än originalen.
Jo visst är det duktiga åkare i goodhas team, men ärligt talat så borgar det inte för att det är bra skidor. Många av de där snubbarna hade åkt bra på vilken planka som helst...
...och det gäller alla märken!

Goodhas ide är smart och bra. Deras skidor kommer nog aldrig kunna vara de mest tekniskt innovativa, men helt klart har de några av de mest prisvärda skidorna på marknaden.

Johan_Ax sa:
Goddha laggen upplevs från min sida bara som ett billigt alternativ, man marknadsför sig inte direkt med kvalite eller innovation.
Det stämmer nog precis som Hasse säger att de bara är gjutna i Armada formar och 191 är en ninthwardskida (samma skida i alla fall) Sedan att skidorna hookar fast i svängar som inget annat är ju bara sorgligt, de har ju oxå ett spann under foten som är flera centimeter högt, bra för å pist kanske men i pudret blir det bara tråkigt.
Mina 191 har stått pall för gott och väl dubbelt så mycket som någon av mina andra skidor någonsin gjort (AK Rocket S-lab och B3 när den var 94 under fot är ett par exempel).

191 är gjord i armadas JvJ form men vart har du fått ifrån att det är en ninthwardskida?
Den hookar lite lätt men med tanke på den stora tailen är det knappt märkbart, har åkt på flertalet skidor med semitwin som hookat lika mycket... Spannet på mina skidor är ca 1.5 cm högt, högt för att vara puderplank men har du köpt 191 som puderplank så är du ju helt fel ute... Det är en allroundskida, det är väl aldrig någon som påstått något annat?

Johan_Ax sa:
Axberg, du är bara avundsjuk på mina 114! de är till salu om du vill köpa... ;)

Jarle sa:
191 är gjord i armadas JvJ form men vart har du fått ifrån att det är en ninthwardskida?
Den hookar lite lätt men med tanke på den stora tailen är det knappt märkbart, har åkt på flertalet skidor med semitwin som hookat lika mycket... Spannet på mina skidor är ca 1.5 cm högt, högt för att vara puderplank men har du köpt 191 som puderplank så är du ju helt fel ute... Det är en allroundskida, det är väl aldrig någon som påstått något annat?
Axberg kanske syftade på 114...
Lima-ko sa:
114 är rätt snarlik fjolårets Ninthward NGP http://www.ninthward.com/npg.html
En skida som hookar vare sig det är i pisten men framför allt ute i det mjuka tycker jag personligen är väldigt svårt och tråkigt att åka på.
I Goodhas beskrivning av skidan står det: "A solid backcountry twintip with big radius for powder floatation and long turns." Baserat på det och att den ändå har en midja på 103 mm tror jag att många skulla välja de som puderplank, framförallt i Skandinavien.

Nojlas sa:
Lima-ko sa:
...Kopior eller inte, att döma av vilka som åker på Goodha (Ebbe Jakobsson, Utter), och framför allt hur de gör det, råder det ingen tvekan om att det är bra grejer, fast billigare än originalen.
Jo visst är det duktiga åkare i goodhas team, men ärligt talat så borgar det inte för att det är bra skidor. Många av de där snubbarna hade åkt bra på vilken planka som helst...
...och det gäller alla märken!
Väldigt sant Nojlas, jag håller helt och hållet med dig, vet inte riktigt vad jag tänkte.

Senast ändrad:
Lima-Ko: För det pudret som kommer i Norden räcker den gott, visst finns det bättre skidor för det föret men de når inte samma klass i skräpsnö IMHO... Kan dock tänka mig att den mjukare varianten flyter helt ok, det tyckte ju iaf "telemarksdoktorn", men det ger ju avkall på allroundegenskaperna den styvare har....

Nej, jag tycker inte den hookar märkbart heller, inte så att du tänker på det när du åker men koncentrerar du dig på det är det klart att du märker det men så är det ju på de flesta laggen, mer eller mindre...

Jo det var klart jag menade 114 skidan, den är väl oxå 191 lång eller är den 190? Vilket som så kan ju ingen härpå fullaste allvar att Goodha gör bra skidor jämfört med andra märken? Anledningen att man har teamåkare som åker på dessa skidor är väl som allt annat för att de får skidorna gratis, vilket man nästan får med tanke på priset som ickesponsrad.

Och jarle varför vill man ha en dålig puderskida bara för att man åker i Norden? Då är det ju ännu viktigare att ha en bra eller hur?

Johan_Ax sa:
Och jarle varför vill man ha en dålig puderskida bara för att man åker i Norden? Då är det ju ännu viktigare att ha en bra eller hur?
För mig är det viktigast att skidan är bra så ofta som möjligt och, tyvärr, är inte norden särskilt begåvat med puder. En skida i 100-105 spannet är inte "bra" i puder, därmed inte sagt att 191 är dålig, det finns de som är bättre men också de som är sämre. Jag trivs däremot med hur skidan beter sig i skräpsnö, det är ju det vi har oftast här.

EDIT
114 är 190

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp