Våga moderera mera

centralbyrakraten

Aktiv medlem
Våga moderera mera
En liten stänkare till admin och moderatorer, var lite hårdare på vilka trådar ni tillåter.

Trådar som Ordleken och En berättelse tillför inte ett skidforum någonting och tar upp serverkapacitet helt i onödan. Det är bara att radera och hålla den typen av trådar kort.

Våga moderera mera
Tack centralbyråkraten!

En tråd som handlar om bajsande hästar ("En berättelse"-tråden) har ju givetvis inte på freeride att göra. Jag skulle ju faktiskt kunna radera fanskapet på fläcken! Eventuellt dyker det upp en jobbig "vart-tog-tråden-vägen"-tråd, men denna kan ju också enkelt raderas. Dock finns yttrandefrihetslagen, som jag i.o.f.s. tycker är rätt bra, och den bör man värna om.

Jag kan också låsa tråden, men då ballar freerides yngre medlemmar ur.
"Brott mot yttrandefrihet", "nazist" och "gubbe" får man höra bland annat. Medlemmarna anser att moderatorerna borde hängas och det uppmanas till att kravalla och skapa anarki i forumet.

(För tillfället har jag flyttat den till forumet "allmänt" där den inte skräpar ner lika mycket som i "övriga sommaraktiviteter")

Stökigheten i forumet är dock ett faktum, och du har helt rätt i att det måste åtgärdas.
En hel del förändringar har ägt rum i forumet under sommaren, och kanske kommer det att bli fler förändringar och nyheter i höst/vinter.
Kanske kan den nya struktureringen bidra till att det blir lite mer ordning och reda.

Utöver detta så skulle moderatorerna kunna moderera hårdare, och det verkar som att detta efterfrågas på en allt bredare front. Vad tycker övriga användare om detta? Kontrollerat och städat eller stökigt och fritt? Skriv!

Senast ändrad:
Våga moderera mera
tycker hela forumet börjar tråkas sönder. inget ska vara tillåtet och allt ska låsas osv. det förstår ju bara hela grejen. låt forumet vara fritt, varför måste det handla om skidåkning? det finns ju ett ämne som heter övrigt, då ska det väll få användas? lås bara inlägg om det verkligen behövs.

lås inte sönder hela forumet!

Våga moderera mera
jag tycker att trådarna ska låsas när de istort sett inte handlar om nånting
typ bajs knark och dylikt, men så länge de finns nåt att diskutera i tråden ska
den inte låsas (då menar jag inte att diskution om bajs inte ska låsas)

Våga moderera mera
Våga moderera mera kära moderatorer! Egentligen anser jag att ur estetisk synvinkel bör alla svar som inte består av mer än 2 meningar tas bort, men man kan ju alltid mötas någonstans på vägen så att majoritetens vilja går igenom. Dock blir jag lite osäker när man tänker efter hur majoriteten av freerides medlemmar i själva verket ser ut. Det är kanske en skrämmande verklighet.

Senast ändrad:
Våga moderera mera
Nu måste jag väl ändå påstå att det inte alltid är längden det handlar om...

Ett svar på ett inlägg måste väl inte vara längre än två meningar för att det ska vara konstrutivt och tillföra något? Ett tydligt svar på någons fråga går alldeles utmärkt att formulera på endast en mening så länge det rör sig om en relativt enkel fråga. Men då kanske det finns de här som menar att dessa trådar där någon vill ha svar på sin relativt enkla fråga inte heller ska tillåtas. Det kanske finns några av er som inget hellre vill än att se ett totalt uppstyrt forum där enbart stora frågor som det går att gräva ner sig ordentligt i ska tillåtas.

Det är inte en utveckling som jag vill se och jag är säker på att det finns många med mig som delar den åsikten.

Angående utvecklingen av forumet den senaste tiden så ja, det har förändrats. Och detta beror väl på att skidåkningen för många unga personer faktiskt har förändrats väldigt mycket de senaste åren jämfört med när några av er gamla rävar växte upp. Detta är något som måste accepteras, saker och ting förändras.

Vad som däremot inte behöver accepteras är ovårdat (?) språk och brist på respekt mot andra individer i forumet. Där tycker jag att sommarens förändringar har gjort att Freeride tagit ett steg i rätt rikting.

Tack för ordet /matte

Våga moderera mera
forumet tycker jag ska vara en plats där alla skidåkande kan diskutera samt reflektera över olika händelser, saker och upplevelser.... det tycker jag betyder att är det några som vill diskutera hästar som bajsar så ok diskutera hästar som bajsar, det är väl det som forumet "Övrigt" är till för(diskutera just övrigt och inte nerskitna hästar i allmänhet) sen är det ju iofs inget som man kanske blir särsilt berikad av att läsa men det ger fortfarande mer än trådar av typen "Med vilken färg på understället blir jag mäst ghetto i backen och får mest göka!!!!", även om de också måste tillåtas. Så länge folk inte är otrevliga mot varandra och bristande respekt. då ska inläggen raderas personen i fråga varnas och vanäras på direkten, men det är bara vad jag tycker.

Våga moderera mera
mattie sa:
Nu måste jag väl ändå påstå att det inte alltid är längden det handlar om...

Ett svar på ett inlägg måste väl inte vara längre än två meningar för att det ska vara konstrutivt och tillföra något? Ett tydligt svar på någons fråga går alldeles utmärkt att formulera på endast en mening så länge det rör sig om en relativt enkel fråga. Men då kanske det finns de här som menar att dessa trådar där någon vill ha svar på sin relativt enkla fråga inte heller ska tillåtas. Det kanske finns några av er som inget hellre vill än att se ett totalt uppstyrt forum där enbart stora frågor som det går att gräva ner sig ordentligt i ska tillåtas.

Det är inte en utveckling som jag vill se och jag är säker på att det finns många med mig som delar den åsikten.

Angående utvecklingen av forumet den senaste tiden så ja, det har förändrats. Och detta beror väl på att skidåkningen för många unga personer faktiskt har förändrats väldigt mycket de senaste åren jämfört med när några av er gamla rävar växte upp. Detta är något som måste accepteras, saker och ting förändras.

Vad som däremot inte behöver accepteras är ovårdat (?) språk och brist på respekt mot andra individer i forumet. Där tycker jag att sommarens förändringar har gjort att Freeride tagit ett steg i rätt rikting.

Tack för ordet /matte
Vad som menades var svar som "eh..va?", "coolt", och andra tämligen onödiga kommentarer. (En-meningssvar är det förstås inget fel på om de, som du säger, innehåller lite must och tyngd.)

Våga moderera mera
På huvudsidan för Forum står det under länken till Allmänt just "Allmänt skidsnack", måhända ett försök att göra en rolig anspelning på ordet skitsnack, men nu står det ju skidsnack och det är detta som jag tycker att freeride.nu ska handla om. Internet är underbart och innehåller en miljard sidor och fora där allt sorts skitsnack mellan himmel och jord och lite till kan luftas och dryftas. Skulle jag få för mig att vilja starta en berättelse där andra får fylla i med tre ord till så skulle jag säkerligen kunna hitta en sån sida nån annanstans...

Detta är en skid- (edit: /freeride-) sida och här snackar vi skid- (edit: och snowboard-) relaterade ämnen. Jag gillar skarpt de nya funktionerna i forumet där jag kan välja bort vissa delar som inte intresserar mig, men i Allmänt-delen dyker det emellanåt upp riktigt vettiga diskussioner och frågor som helt enkelt inte passar under någon av de andra rubrikerna, därför vill jag inte kryssa bort den delen. Men då blir jag lite missnöjd med att ändå behöva få tuppjuck då det samtidigt slipper igenom en massa tjafs.

Överlag har dock forumet blivit bättre på senaste tiden bl a i samband med kryssa-bort-forum-funktionen och även då jag upptäckt blockera-medlem-funktionen... Men alltför ofta snubblar jag fortfarande över galet mycket ovårdat språk och brist på respekt mot andra, som Matte här ovan också nämner.

Anonymiteten här i forumet är väl en bidragande faktor, jag är ganska övertygad om att de flesta som här på freeride slänger sig med "är du störd" eller "du är ju dum i huvet" och liknande uttryck inte skulle vräka ur sig nåt sånt ansikte mot ansikte med en främmande människa i verkligheten. Jag hoppas i alla fall innerligt, i enlighet med min kanske godtrogna illusion om människans nånstans inneboende godhet, att så inte är fallet... Yttrandefrihet är superviktigt och jag hejar helhjärtat på den, MEN det behövs i detta forum nån slags nolltolerans mot att vara rent ut elak mot andra för att stämningen ska bli roligare.

Så ja, moderera mera.

Senast ändrad:
Våga moderera mera
tycket att de är bra med trådar som också handlar om annat en bara skidsnack...så som ordleken typ...men den har också tycker jag har gått för långt ! men annars tycker jag att sådana trådar e bra ..men med en viss gräns...

peace.out

Våga moderera mera
Jag kan visserligen tänka mig ett sort antal skidrelaterade händelser där bajsande hästar kan vara av central betydelse, men OM man nu skulle tillåta bajsande (ej skidrelaterade) hästar på forumet så är det snarare av medlidande med de medlemmar som inte har några andra kompisar än freeride och därför behöver prata av sim om sina hästbajshistorier här. Låt oss kalla det en slags social skiddiakoniverksamhet. Liksom vanlig diakoni inte nödvädlgtvis bara måste predike gudstro behöver inte freeride bara predika skidåkning.

I själva verket tror jag freerides "överlevnad" snarare beror på antalet bra och intressanta trådar än på antalet dåliga och ointressanta. Det måste finnas ett antal bra trådar. Det är när det som driver sådana trådar tröttnar som gruppen (av freerajdare) till slut faller sönder. Anledningen till att vissa finner det relevant att diskutera hästbajs här är ju trots allt för att diskussionen försigår i en grupp skidårare som man i någon mening känner sig hemma i. Den dag det liksom inte finns någon skidåkning som håller det hela samman faller hela korthuset.

För förkovran i ämnet rekomenderar jag:

http://www.shirky.com/writings/group_enemy.html

som tar upp bland annat begreppen regler och moderering ur ett rätt så seriöst (sociokulturellt) perspektiv. LIte lång - men bra.

HitMe

Våga moderera mera
Jag tycker också att det är alldeles för mycket larv på forumet. Inte roligt när man lägger in en fråga som man själv tycker är väldigt viktig och hoppas att man ska få ett snabbt och kontruktivt svar på. Antingen får man ett idiotiskt svar utan en uns av allvar i eller så blior man utknuffad från startsidan på tre minuter eftersom några lagt in trådar som känns otroligt oseriösa.

Nu låter jag som en riktigt sur jävel, men det är ganska irriterande.

//Larsson

Våga moderera mera
jag bara undrar en sak? vad är någon ting och vad är ingen ting och vem bestämmer vad som är vad?!

att låsa och radera trådar gör inte ett forum bättre, utan tvärtom det tar bara död det.
Många av de som skriver skit skriver ju en del saker som går att relatera till skidåkning i andra trådar.

Om fler skrev seriösa svar i stället för att bara sitta och vara arg på allt oseriöst som skrivs så skulle forumet blomstra...

Våga moderera mera
Så sant som det är skrivet, chrtur... Jag har personligen kopplat ihop dig med välskrivna texter, trevliga klättrings- och bestigningsskildringar och fina bilder. Jag hoppas du fortsätter på det temat!

Våga moderera mera
Visst stämmer det mycket bra med vilken känsla man får när man ser att vissa användare skrivit ett inlägg. De som man sedan tidigare kopplar ihop med välskrivna inlägg och tänkvärda funderingar skapar ett omedelbart intresse för tråden. Medan det i andra fall blir precis motsatt reaktion bara av att se att någon annan person, som man kopplar ihop med dåliga inlägg, skrivit.

Detta är en, enligt mig, intressant psykologisk sorteringsfunktion i hjärnan och visar hur oerhört viktigt tidigare erfarenheter och upplevelser av personer (och även t. ex platser m.m.) är när det gäller hur man bemöter andra och även hur man själv blir bemött.

Våga moderera mera
HitMe sa:
LIte lång - men bra.
The place that was founded on open access had too much open access, too much openness. They couldn't defend themselves against their own users. The place that was founded on free speech had too much freedom. They had no way of saying "No, that's not the kind of free speech we meant."

Tackar för länken, mycket intressant...

Tillbaka
Topp