Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Herrejösses, vi börjar närma oss två dygn utan en tillstymmelse till gissning eller försök. Jag gissar att svårighetsgraden är så hög att samtliga är paralyserade? :oops:

Dessutom snart ute från första sidan på Forumlistan, så jag känner mig tvungen att ta saken i egna händer.

1724937240395.png

Jag gissar då på Kungsberget?
FEL!! Men här kommer en ledtråd. Vi är inte i Sveg. Vi är inte heller norr eller söder om Sveg. Typ.

Senast ändrad:
Hade faktiskt planer på att bestiga även Tron, den ligger ju så lättillgängligt vid vägen till skillnad från Midtre Sölen. Men så långt in i Norge åkte jag aldrig. Inte rätt här alltså.
Den här lättgooglade kyrkan ligger vid den lilla älven jag fiskade i....
1724940426346.png

Senast ändrad:
Googla kyrkor? Vad är det för glytterier.:rolleyes:

Här kollar man berg!🏔️

Tredje gången gillt, Sålekinntoppen?

EDIT:
Vet inte om Nordre Sålekinna syns därbakom, den är i så fall 4 m högre.

Senast ändrad:
Jo, klurigt. Nu vill man ju vet hur Wallander tänker.... :unsure: ;)
Jag tänker så här; Norge. Skulle kunna vara Grönland, men jag ser lite vägar, så det får bli Norge. Det är is/snö på vattnet, så det är en sjö. Och utanför den ser man lite av en fjord som ligger isfri.
Under planet ligger ngn form av typiskt norsk högfjällsplatå ser det ut som. Högra (östra) änden av sjön är formad som en höknäbb.... bara att börja leta på kartan... 😧

Jo, klurigt. Nu vill man ju vet hur Wallander tänker.... :unsure: ;)
Jag tänker så här; Norge. Skulle kunna vara Grönland, men jag ser lite vägar, så det får bli Norge. Det är is/snö på vattnet, så det är en sjö. Och utanför den ser man lite av en fjord som ligger isfri.
Under planet ligger ngn form av typiskt norsk högfjällsplatå ser det ut som. Högra (östra) änden av sjön är formad som en höknäbb.... bara att börja leta på kartan... 😧
Självklart förtjänar en sådan logik en ledtråd:
Det finns en skidort i närheten (som dock inte syns i bilden).

Är rätt känd i det området. Många fina toppturer i området och Oppdal är är ett fint skidanlägg.

En bild från i lördags. Var är den tagen och nämn några fjäll i bilden.

PXL_20240824_copy.jpg

Det där är i Molde och man ser väl halva sunnmörsalperna och Romsdalen..?

Trolltindande bör nog finnas med och Örskogsfjellet mm

Stämmer att bilden är tagen i Molde men jag tror inte det man ser räknas som Sunmørsalper eller att man ser Ørskogfjellet. Några fjäll med troll i namnet ser man dock.

Då tar jag en bild på ett par kullar i fjärran. Vad heter den högsta som syns?
Untitled.jpg

Edit: eftersom jag äntligen har semster 🍻:cool: firar jag med en tidig ledtråd: vi är ganska nära en huvudstad.

Senast ändrad:
Vänstertrafik, hav, ser inte alltför varmt ut, huvudstad. Tänker spontant Edinburgh alt. Dublin, men i de krokarna har jag tyvärr begränsad kunskap om kullar..

Vänstertrafik, hav, ser inte alltför varmt ut, huvudstad. Tänker spontant Edinburgh alt. Dublin, men i de krokarna har jag tyvärr begränsad kunskap om kullar..
Ja, du är ju inne på rätt spår. Även om bilarna i bilden var parkerade, så hade väl kunnat vara nästan var som helst utom Sverige? 🤷‍♂️ Kartor finns ju på nätet har jag lärt mig… ;)

Tillbaka
Topp