Kalle_Luzern
Aktiv medlem
Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)
Så är det. Mycket närmare Luzern än Serfaus… Dalstationen ligger i Dallenwil i Engelbergertal. Stanserhorn som syns bakom.Wirzweli?
Mer fiske @KaitsuH ?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Så är det. Mycket närmare Luzern än Serfaus… Dalstationen ligger i Dallenwil i Engelbergertal. Stanserhorn som syns bakom.Wirzweli?
Ja. jag var I dag på forsen och fiskade. Jag fick en regnbåge, skall laga i morgon Aperol marinerad båge! Fick också nästan en huggorm. Jag såg när den började simma mot mig från andra stranden. Jag försökte ta mina flugor av, och, bumm, ormen var i min tafs. Jag var skrämd som fan, började gå bakvis mot stranden, föll, och simmade. Alla mina kläder helt våta. Lyckligtvis lössnade ormen.Så är det. Mycket närmare Luzern än Serfaus… Dalstationen ligger i Dallenwil i Engelbergertal. Stanserhorn som syns bakom.
Mer fiske @KaitsuH ?
Jag tror du är rätt! (Då jag vet inte svaret...) Din tur @STORPOTATENJag ser Zimba och Schruns så du är uppe på Hochjoch och skidar. Kanske det då är Seebliga Bahn Bergstation?
Jag är lätt provocerad....så här kommer någon ledtråd.Letar i trakterna kring Cime de Caron men kanske är helt fel ute och har inte hittat rätt ... Kanske inte tillräckligt för att belönas med ledtråd men ändå - sökverksamhet pågår, typ.
PS. "Liften" - tycker jag ser två liftar? Allt för att provocera fram något...![]()
I Val Cenis alltså, vilket tyvärr inte är korrekt.Då slänger jag in en snabb gissning (innan mannen från ost-landet fått upp spåret) om att du åkt från toppstationen av Met och tittar på en lift som heter typ Solert?
Njaa, pyramiden är ca 1000 höjdmeter lägre än Monviso. Men det betyder inte att du inte är på rätt spår. Så att säga.Hmm.. pyramiden i första bilden ser ut som Monviso, inte alltför långt bort. Kan i så fall vara kanske Montgenèvre eller Serre. Testar och gissar på Le Chalvet Superiur.
Tar det som en gissning på Vars/Foret Blanche, vilket är en återvändsgränd i detta fallet.Är på jobbresa. Ingen vass att lura i vid stranden här… Vars kan det vara?Känner att jag hade letat i skogen…
Njaaa, vi är fortfarande kvar i Frankrike....
Nix, inte Les Arcs.Lauzières?
Haha, det är alltid gott om snö! Uppe i bergen. Men tänk på att vår familjeresa alltid är över påsk, brukar vara ganska ont om snö i dalen då - även i Österrike...Serrre Chevalier? Varför reser ni så ofta till Frankrike, då där tycks aldrig vara snö?
Nej, alltså, den första bilden där är från Vars, för att påvisa det goda snöläget där i påskas. Ej med i bildfrågan.Peisey Vallandry? Så vackra alpina hus, så det måste vara Paradiski, men byn?
Varför bänkade du mig???I vassen lurar gammelgäddorna och bidar sin tid som sagt.
Javisst, dags att uppdatera excel-arken, Pra Loup är orten och mycket riktigt är TSF Quartiers liften. Mycket bra @PisteCarver !
Ett väldigt trevligt skidområde, som tyvärr var lite säsongs-nedstängt när vi var där, så vi kunde inte ta oss igenom hela området. Men nästa gång så.![]()
Tar det som en gissning på Vars/Foret Blanche, vilket är en återvändsgränd i detta fallet.
Njaaa, vi är fortfarande kvar i Frankrike....
Nix, inte Les Arcs.
En liten ledtråd till i form av familjen ovanför dalen.
Visa bilaga 33322
Tjaaa, inte var det, som du säger, för att du varit där. Utan snarare för att du visste att jag varit där.Varför bänkade du mig???
Jag har ju varit där, och naturligtvis kände jag därmed inte igen mig på en enda bild av de du la upp….![]()
Ja småpotatisen är borta sedan ett tag, nu är det bara frugan som är under 190 cm och därmed klassas som småpotat. Eller kanske sötpotatis om man är snäll.Var är alla småpotatisar och varifrån kom alla långa pommes frites?![]()
Den bildgåtan var ju en rejäl utmaning, kanske den här också kan bli det.
I vilket liftsystem står den här frostiga snökanonen parkerad?
Visa bilaga 33325
Ser för jevla trevligt ut på ryggen där borta, vilket får mig att fundera.....
En gång levde det en liten skidåkare som hette @PisteCarver . Alla de andra små skidåkarna han levde med brukade åka puder och köra i skogen, men inte Pistecarver. Han tyckte om att bara sitta tyst och titta på bergen. Hans favoritplats var på kammen bredvid den frostiga snökanonen. Där kunde han sitta hela dagarna och bara titta på bergen. Hans mamma oroade sig ibland för Pistecarver. Hon var orolig att han skulle bli alldeles ensam. "Varför är inte du med de andra små skidåkarna och kör puder i skogen?" brukade hon fråga honom. Men Pistecarver skakade bara på huvudet. "Jag trivs bättre här, där jag kan sitta och titta på bergen", svarade han. Och hans mamma förstod att han inte kände sig ensam och lät honom bara sitta där, och vara lycklig.![]()
Ja, gott om snö var det inte ont om!Ser för jevla trevligt ut på ryggen där borta, vilket får mig att fundera.....
Jag har inte åkt skidor i St Moritz. Har varit där på en kort jobbresa i februari en gång, men det blev ingen skidåkning.Har inte så kommit så långt med bilden... men tror att den fina snökanonen är tillverkad i Sydtyrolen.
Kikar runt vid St Moritz, liknar litet bergen där men hittar inte rätt.
Nej, men som belöning får du en bild till med fortsättningen på åket i förra bilden.Zermatt? Gornergrat?
Well, efter en lång hård dag får jag väl ge gåtan lite tid och kärlek. Typiska liftar och berg för Davos-området, så jag slänger in Parsenn.Nej, men som belöning får du en bild till med fortsättningen på åket i förra bilden.
Nu blir det nog lättare att hitta rätt liftsystem.
Visa bilaga 33330
Ofan, där ser man. Har alltid undrat hur det var på kvällarna egentligen....Matadoren är ju en exakt kopia av hur @STORPOTATEN såg ut kvällstid på pub Mont Fort i Verbier i sina glansdagar på 90-talet…….![]()
Davos-Parsenn är rätt.Well, efter en lång hård dag får jag väl ge gåtan lite tid och kärlek. Typiska liftar och berg för Davos-området, så jag slänger in Parsenn.
Skumt. Det var faktiskt det första jag misstänkte och kollade lite snabbt på, men tyckte inte det stämde riktigt...”Ryggen” som du reagerade på i första bilden är vänstra sidan av Weissfluhgipfel sett från Weissfluhjoch.