Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Så är det. Mycket närmare Luzern än Serfaus… Dalstationen ligger i Dallenwil i Engelbergertal. Stanserhorn som syns bakom.
Mer fiske @KaitsuH ?
Ja. jag var I dag på forsen och fiskade. Jag fick en regnbåge, skall laga i morgon Aperol marinerad båge! Fick också nästan en huggorm. Jag såg när den började simma mot mig från andra stranden. Jag försökte ta mina flugor av, och, bumm, ormen var i min tafs. Jag var skrämd som fan, började gå bakvis mot stranden, föll, och simmade. Alla mina kläder helt våta. Lyckligtvis lössnade ormen.

Vilken liftstation är i bilden?
Kuva 2.jpeg

Bilagor

• IMG_20240825_161942.jpg
    IMG_20240825_161942.jpg
    1.4 MB · Besök: 42
Senast ändrad:
Letar i trakterna kring Cime de Caron men kanske är helt fel ute och har inte hittat rätt ... Kanske inte tillräckligt för att belönas med ledtråd men ändå - sökverksamhet pågår, typ.
PS. "Liften" - tycker jag ser två liftar? Allt för att provocera fram något... ;)

Senast ändrad:
Letar i trakterna kring Cime de Caron men kanske är helt fel ute och har inte hittat rätt ... Kanske inte tillräckligt för att belönas med ledtråd men ändå - sökverksamhet pågår, typ.
PS. "Liften" - tycker jag ser två liftar? Allt för att provocera fram något... ;)
Jag är lätt provocerad....så här kommer någon ledtråd. ;)
Tre dalarna är fel, men..... du har rätt land. Så klart. Och resan företogs i påskas....

Och för att vara tydlig, det är naturligtvis inte bara Kalles gåta, alla är välkomna. Förutom odågorna Ivo och Hawk. :-)

Då slänger jag in en snabb gissning (innan mannen från ost-landet fått upp spåret) om att du åkt från toppstationen av Met och tittar på en lift som heter typ Solert?

Då slänger jag in en snabb gissning (innan mannen från ost-landet fått upp spåret) om att du åkt från toppstationen av Met och tittar på en lift som heter typ Solert?
I Val Cenis alltså, vilket tyvärr inte är korrekt.
Ledtråd - första bilden tog jag från toppen av denna lift.
1724678464111.png

Senast ändrad:
Hmm.. pyramiden i första bilden ser ut som Monviso, inte alltför långt bort. Kan i så fall vara kanske Montgenèvre eller Serre. Testar och gissar på Le Chalvet Superiur.

Hmm.. pyramiden i första bilden ser ut som Monviso, inte alltför långt bort. Kan i så fall vara kanske Montgenèvre eller Serre. Testar och gissar på Le Chalvet Superiur.
Njaa, pyramiden är ca 1000 höjdmeter lägre än Monviso. Men det betyder inte att du inte är på rätt spår. Så att säga.
Toppstationen där de två liftarna möts, är typ en knutpunkt och ligger på ca 2500 möh.

Edit; ligger PC / Kalle och lurar och inväntar rätt ledtråd månntro? 😉

Senast ändrad:
Är på jobbresa. Ingen vass att lura i vid stranden här… Vars kan det vara? :unsure: Känner att jag hade letat i skogen…
Tar det som en gissning på Vars/Foret Blanche, vilket är en återvändsgränd i detta fallet.
Njaaa, vi är fortfarande kvar i Frankrike....
Nix, inte Les Arcs.

En liten ledtråd till i form av familjen ovanför dalen.
1724699979879.png

Serrre Chevalier? Varför reser ni så ofta till Frankrike, då där tycks aldrig vara snö?
Haha, det är alltid gott om snö! Uppe i bergen. Men tänk på att vår familjeresa alltid är över påsk, brukar vara ganska ont om snö i dalen då - även i Österrike... ;)
Skulle till och med vilja påstå att snöläget i Vars by över påsk var strålande!
1724701219941.png

Nej, Serre Chevalier är det inte.

Mera ledtråd/bild - Här ser man ytterligare liftar i samma skidområde.
1724701400529.png

Peisey Vallandry? Så vackra alpina hus, så det måste vara Paradiski, men byn? P.S. Och liften? Nu ger jag av.

Senast ändrad:
Peisey Vallandry? Så vackra alpina hus, så det måste vara Paradiski, men byn?
Nej, alltså, den första bilden där är från Vars, för att påvisa det goda snöläget där i påskas. Ej med i bildfrågan. :)

Den andra bilden däremot, den är från skidområdet jag efterfrågar. Härliga kammar och grytor.

Nu har väl Potätans fina bild(er) legat uppe länge nog.:)
Så jag slår till på att den branta sittliften som syns i första bilden heter TSF Quartiers och dubbelsläpliften som leder dit heter Lac 1 och2.
Skidorten som ser så fin ut heter Pra Loup och finns att läsa om redan i min gamla ADAC Skiatlas från 1991. Och skidområdet såg faktiskt ut att vara lika stort utbyggt redan då. Man skulle faktiskt kunna kalla det för ett "mini-Les-Trois-Vallées".

I vassen lurar gammelgäddorna och bidar sin tid som sagt.
Javisst, dags att uppdatera excel-arken, Pra Loup är orten och mycket riktigt är TSF Quartiers liften. Mycket bra @PisteCarver !
Ett väldigt trevligt skidområde, som tyvärr var lite säsongs-nedstängt när vi var där, så vi kunde inte ta oss igenom hela området. Men nästa gång så. 😃☝️

Senast ändrad:
I vassen lurar gammelgäddorna och bidar sin tid som sagt.
Javisst, dags att uppdatera excel-arken, Pra Loup är orten och mycket riktigt är TSF Quartiers liften. Mycket bra @PisteCarver !
Ett väldigt trevligt skidområde, som tyvärr var lite säsongs-nedstängt när vi var där, så vi kunde inte ta oss igenom hela området. Men nästa gång så. 😃☝️
Varför bänkade du mig???🤔
Jag har ju varit där, och naturligtvis kände jag därmed inte igen mig på en enda bild av de du la upp….🫣🥴😵‍💫

Varför bänkade du mig???🤔
Jag har ju varit där, och naturligtvis kände jag därmed inte igen mig på en enda bild av de du la upp….🫣🥴😵‍💫
Tjaaa, inte var det, som du säger, för att du varit där. Utan snarare för att du visste att jag varit där. 😉

Var är alla småpotatisar och varifrån kom alla långa pommes frites? 🤔😉🌞
Ja småpotatisen är borta sedan ett tag, nu är det bara frugan som är under 190 cm och därmed klassas som småpotat. Eller kanske sötpotatis om man är snäll. 🥰

Den bildgåtan var ju en rejäl utmaning, kanske den här också kan bli det.
I vilket liftsystem står den här frostiga snökanonen parkerad?
Visa bilaga 33325

Ser för jevla trevligt ut på ryggen där borta, vilket får mig att fundera.....

En gång levde det en liten skidåkare som hette @PisteCarver . Alla de andra små skidåkarna han levde med brukade åka puder och köra i skogen, men inte Pistecarver. Han tyckte om att bara sitta tyst och titta på bergen. Hans favoritplats var på kammen bredvid den frostiga snökanonen. Där kunde han sitta hela dagarna och bara titta på bergen. Hans mamma oroade sig ibland för Pistecarver. Hon var orolig att han skulle bli alldeles ensam. "Varför är inte du med de andra små skidåkarna och kör puder i skogen?" brukade hon fråga honom. Men Pistecarver skakade bara på huvudet. "Jag trivs bättre här, där jag kan sitta och titta på bergen", svarade han. Och hans mamma förstod att han inte kände sig ensam och lät honom bara sitta där, och vara lycklig. 😉

Senast ändrad:

En gång levde det en liten skidåkare som hette @PisteCarver . Alla de andra små skidåkarna han levde med brukade åka puder och köra i skogen, men inte Pistecarver. Han tyckte om att bara sitta tyst och titta på bergen. Hans favoritplats var på kammen bredvid den frostiga snökanonen. Där kunde han sitta hela dagarna och bara titta på bergen. Hans mamma oroade sig ibland för Pistecarver. Hon var orolig att han skulle bli alldeles ensam. "Varför är inte du med de andra små skidåkarna och kör puder i skogen?" brukade hon fråga honom. Men Pistecarver skakade bara på huvudet. "Jag trivs bättre här, där jag kan sitta och titta på bergen", svarade han. Och hans mamma förstod att han inte kände sig ensam och lät honom bara sitta där, och vara lycklig. 😉

Jag har ju träffat PC och vågar kanske säga att jämförelsen med Ferdinand delvis haltar även om den var rolig! ;) Nu återstår att se vilka picadorerna och banderiljärerna är, och inte minst - vem är Matadoren!?

1724745351191.png

Fru fredw skulle nog tycka att det är jag som är nr 2 ovan, det är mycket snack om min hållning...

1724745368241.png

Nr 2 har väl nästan en perfekt skidåkarstance. ;-) Minns på friluftsfrämjarkurser på 80-talet att rådet var att stå bredbent (även om det sällan ser ut så på bilder från 80-talet), böjda knän, fram med armarna och som man har fått ett knytnävsslag i magen.

Ja, gott om snö var det inte ont om!:)
Den den där ”trevliga ryggen” är lite för trevlig för att vara my cup of tea, även den här dagen när det var en 3:a på lavinskalan. Men jag hittade ju flera andra ställen som passade mig bättre (<30 gr fick det bli).❄️⛷️
Ledtråd: Det är inte Röldal!☝️

Jag är nog lika intresserad av berg som Ferdinand är av korkekar, men sen upphör likheterna, 10-15 min utan aktivitet och jag blir uttråkad.🙁

Har inte så kommit så långt med bilden... men tror att den fina snökanonen är tillverkad i Sydtyrolen.
Kikar runt vid St Moritz, liknar litet bergen där men hittar inte rätt.

Senast ändrad:
Var den verkligen för svår även för Kalle och Potätan? :unsure:

En ledtråd till då utöver Röldal. Här hittade jag lite offpist som passade mig. Den röda pilen pekar på mitt spår, och jag måste ju säga att det var ett j-vla svängande på de flesta andra. Ska det vara nödvändigt? Hur korta skidor har folk egentligen?:unsure:

1724777644878.jpeg

Har inte så kommit så långt med bilden... men tror att den fina snökanonen är tillverkad i Sydtyrolen.
Kikar runt vid St Moritz, liknar litet bergen där men hittar inte rätt.
Jag har inte åkt skidor i St Moritz. Har varit där på en kort jobbresa i februari en gång, men det blev ingen skidåkning.🙁
Så St Moritz är det alltså inte.

Nej, men som belöning får du en bild till med fortsättningen på åket i förra bilden.
Nu blir det nog lättare att hitta rätt liftsystem.
Visa bilaga 33330
Well, efter en lång hård dag får jag väl ge gåtan lite tid och kärlek. Typiska liftar och berg för Davos-området, så jag slänger in Parsenn.

Matadoren är ju en exakt kopia av hur @STORPOTATEN såg ut kvällstid på pub Mont Fort i Verbier i sina glansdagar på 90-talet…….🤣🤣🤣
Ofan, där ser man. Har alltid undrat hur det var på kvällarna egentligen.... 😧 :cool:

Well, efter en lång hård dag får jag väl ge gåtan lite tid och kärlek. Typiska liftar och berg för Davos-området, så jag slänger in Parsenn.
Davos-Parsenn är rätt.
En mycket mycket fint skidområde som jag gärna hade besökt många gånger till, om det inte hade varit för att där finns alldeles för många internationella turister med för mycket pengar. Ett bra alternativ är Davos-Rinerhorn som fungerar som ett substitut och fattigmans-Davos, betydligt mindre och nästan inget folk men med nästan lika fin skidåkning.
”Ryggen” som du reagerade på i första bilden är vänstra sidan av Weissfluhgipfel sett från Weissfluhjoch.

Din tur @STORPOTATEN !

”Ryggen” som du reagerade på i första bilden är vänstra sidan av Weissfluhgipfel sett från Weissfluhjoch.
Skumt. Det var faktiskt det första jag misstänkte och kollade lite snabbt på, men tyckte inte det stämde riktigt... :unsure:

Moving on. Har blivit en del fiske i sommar, och här är jag vid ett fantastiskt vatten, men vi gillar ju berg så vad heter högsta toppen?
1724789655057.png

Tillbaka
Topp