Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Men då svarar jag att du är vid Sustenpass och det är bl a Gwächtenhorn och Dammastockmassivet i bakgrunden.
Edit: Berget till höger i bakgrunden såg dock ut att vara ca 4000 m..:unsure:

Men då svarar jag att du är vid Sustenpass och det är bl a Gwächtenhorn och Dammastockmassivet i bakgrunden.
Edit: Berget till höger i bakgrunden såg dock ut att vara ca 4000 m..:unsure:
Jag ger rätt för det! Det är taget från Wendensattel (2777 m) med utsikt över Gadmertal där Sustenpassvägen går upp. Mycket riktigt Gwächtenhorn (3404 m) till vänster, med de olika Tierberg-topparna (högsta av dem 3446 m) till höger om det. Längre bak till höger är det nog Tieralplistock och Diectherhoren, båda strax under 3400 m.
Wendensattel nås från Jochstock i Engelberg-Titlis skidområde, turen kallas Wendelücke.
Tittar man mer åt höger ser man Berneralpen, med några 4000+ toppar:
1616255260651.png

Ytterligare tillägg: Sustenpassvägen är nog en av de absolut roligaste att köra i schweiziska alperna och bjuder även fantastiska vyer med branta toppar och glaciärer. Rekommenderas.

Senast ändrad:
Jag ger rätt för det! Det är taget från Wendensattel (2777 m) med utsikt över Gadmertal där Sustenpassvägen går upp. Mycket riktigt Gwächtenhorn (3404 m) till vänster, med de olika Tierberg-topparna (högsta av dem 3446 m) till höger om det. Längre bak till höger är det nog Tieralplistock och Diectherhoren, båda strax under 3400 m.
Wendensattel nås från Jochstock i Engelberg-Titlis skidområde, turen kallas Wendelücke.
Ibland blir ögat lurat, det såg högre ut (kanske pga trädgränsen här är lägre än i Saastal. Bergsprofilen strax norr om Saas Fee var väldigt lik!

Nu är det städdag för mig idag :(, och jag har inte riktigt tid med att administrera fler bildgåtor.
Dessutom är det på ett annat sätt också en mycket speciell dag idag!
Vad då för dag?:unsure:
Jo, @STORPOTATEN har inte vunnit en bildgåta på två dagar!;)
Så jag överlåter nästa bildgåta till honom.:)

Ibland blir ögat lurat, det såg högre ut (kanske pga trädgränsen här är lägre än i Saastal. Bergsprofilen strax norr om Saas Fee var väldigt lik!

Nu är det städdag för mig idag :(, och jag har inte riktigt tid med att administrera fler bildgåtor.
Håller han ens ett öga här då? Troligen inte om han inte tagit en enda på två dagar! Om han inte reagerar före 19.00 tycker jag bollen kan gå över till @johan som tack för att han startade den här roliga tråden. ☺️

Håller han ens ett öga här då? Troligen inte om han inte tagit en enda på två dagar! Om han inte reagerar före 19.00 tycker jag bollen kan gå över till @johan som tack för att han startade den här roliga tråden. ☺️
Det kan ju iofs förklara hans "formsvacka".
Hoppas inte att tråden har initierat några "skilsmässodiskussioner"....😟

Alltså efter kl 19 - @johan !(y)

Tillbaka till städningen...🧹

Hahaha....skönt att någon håller koll!
Jodå, något getöga slänger jag in då och då, men har inte funnit tiden mer än för enstaka strögissningar utan googling och bakrundskollar.,.... Inte helt lätt att pricka rätt då. Men ...plötsligt händer det...då jevvlar. ;)

Hahaha....skönt att någon håller koll!
Jodå, något getöga slänger jag in då och då, men har inte funnit tiden mer än för enstaka strögissningar utan googling och bakrundskollar.,.... Inte helt lätt att pricka rätt då. Men ...plötsligt händer det...då jevvlar. ;)
Välkommen tillbaka!
@johan har inte tagit chansen ännu och jag gav min bildgåta till dig - så shoot! :)

Skönt att höra att du inte blev helt knäckt av missen med "Tuxer Gletscher"! ;)

Välkommen tillbaka @snorkel !
Klein Matterhorn är inte rätt.
12:15. :)
Bilden är ju dock troligtvis tagen från Klein Matterhorn.
Berget till vänster är ju vita berget och då borde det markerade berget vara Combin de Grafeneire 4314. Kanske mer känt som Grand Combin vilket ju egentligen är ett samlingsnamn för "the Combins".

12:15. :)
Bilden är ju dock troligtvis tagen från Klein Matterhorn.
Berget till vänster är ju vita berget och då borde det markerade berget vara Combin de Grafeneire 4314. Kanske mer känt som Grand Combin vilket ju egentligen är ett samlingsnamn för "the Combins".
Korrekt även på "bonusfrågorna" (som inte ställdes)!(y)
Visst är bilden tagen från Klein Matterhorn (jag hade skurit bort nedre delen med Testa Grigia för att inte göra det för lätt), och det är såklart Mont Blanc i bakgrunden.
Och till höger lite närmare - Grand Combin 4314 m.
Hedrande att du gav övriga ett litet försprång!;)

Då är det din tur @STORPOTATEN !

Korrekt även på "bonusfrågorna" (som inte ställdes)!(y)
Visst är bilden tagen från Klein Matterhorn (jag hade skurit bort nedre delen med Testa Grigia för att inte göra det för lätt), och det är såklart Mont Blanc i bakgrunden.
Och till höger lite närmare - Grand Combin 4314 m.
Hedrande att du gav övriga ett litet försprång!;)

Då är det din tur @STORPOTATEN !
It's good to be back! :giggle:
I texten finns ett par ledtrådar om man är uppmärksam.

Här sitter jag vid frukostbordet i den lilla hålan och "mumsar" på en torr syltkaka. Den varma chokladen är som en mörk och trögflytande kräm och smakar ungefär som den ser ut ..
Hyfsat trött, då plogbilarna åkt skytteltrafik hela morgonen mellan länderna...
Men utsikten går dock inte att klaga på. Jag söker namnet på orten, som inte har samma namn som skidområdet.

1616326351722.png

1616329075223.png

Senast ändrad:
Mycket snö på bilden!
Undrade om du är där just nu, eller om du alltid skriver ner till dina gamla bilder vad du äter samtidigt.:LOL:
Eller det är bara sådana detaljer som du lägger på minnet?;)

Mycket snö på bilden!
Undrade om du är där just nu, eller om du alltid skriver ner till dina gamla bilder vad du äter samtidigt.:LOL:
Eller det är bara sådana detaljer som du lägger på minnet?;)
Om man ändå vore där nu! Men nej, fast i plattlandet tyvärr. Dock planerandes för nästa, och virusfria, vinter!
Frukosten....ja kanske kommer jag ihåg...eller så...

Tillbaka
Topp