Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
1. RånekölenMagister fredw i farten igen... Nu något närmare Sveg.
1. Vilken skidort?
2. Vilken historisk händelse för ca 300 år sedan inträffade i närheten?
Duved och en jävla massa karoliner fryser ihjäl på väg tillbaka från Norge?
Har man bott i Duved och sprungit till Karoliner-monumentet en jäkla massa gånger borde man ju vetaTuren till larchii!
Jepp, Duved och Karolinernas dödsmarsch. Över 4000 soldater, karoliner men mest av finskt urprung, frös ihjäl på väg hem på fjället i närheten. Jag höll själv på att frysa ihjäl i sittliften på bilden en gång när den fastnade (tror den togs ner på 1980-talet).
On 18 January, Norwegian major Emahusen set off up the mountain on the trail of the Swedish army. He found hundreds of dead Caroleans. The horses that were still alive ran around without riders, while others lay collapsed harnessed to fully loaded sleds, where the driver, with a glazed expression, still held the reins in a frozen grip.
Norwegians took a great deal of loot that winter. They found masses of swords and rifles; six smaller cannon were found abandoned on the mountain. The locals plundered the dead of boots, coats, valuables and weapons. Musket barrels could be used for hardware in fireplaces or for axles in grindstones.
After the people were finished, then came the beasts of prey. Wolves, wolverines and foxes discovered an abundance of carcasses. A local legend told that for many years these mountain tracts were one of the best hunting areas for fur-bearing animals.
![]()
Carolean Death March - Wikipedia
en.wikipedia.org
![]()
Karolinermonumentet i Duved och Armfeldts karoliner
Slaget vid Poltava år 1709 resulterade i att Sverige tappade besittningen över stora landområden. Karl XII bestämde sig för att inta grannlandet Norge. Genom anfallet ville man tvinga den dansk-nor…kulturbilder.wordpress.com
Visa bilaga 8962
Kanske Tärnaby
Narvik?
Narvik?
Tusten Skisenter
Har dåligt med tid - lämnar över nästa bildgåta till @macl !Stämmer bra det, Tusten Skisenter i Molde. Liten men väldigt fin anläggning. På andra sidan havet/fjorden ser man 222 st toppar i Romsdalen, bland annat Trollväggen, Romsdalshorn, Venjetind.
Här är lite skönt klipp från anläggningen, med Asbjørn Eggebø Næss: https://www.fftv.no/222-muligheter-ep7-hoppsession-i
Här är finns förövrigt mer korta klipp om man vill se mer om området:
Ja, de har nästan alltid bättre fallhöjd på sina anläggningar än Sverige.Norge, släpp in oss snart!Allt är förlåtet.
![]()
Är våfflor något man ska äta i fjällen?Är det den där Våffelstugan i Lofsdalen igen?![]()
Stämmer! Tog sittliften upp i Björnrike upp och passerade stugan. Turen tillbaks till Björnrike är ca 14 km. Lunndörrsfjällen stämmer enligt bilderna jag kollade. Din tur!Timmerkojan på fjället mellan skalet och Björnrike?
Och så är det väl lunndörrsfjällen man ser tror jag![]()
Lärde mig för drygt 200 sidor sen i den här tråden att det var det mest "inne" man kunde göra i Lofsdalen i vinter iaf!Är våfflor något man ska äta i fjällen?
Har aldrig sett det i Alperna.
Där bjuds det mest på Germknödel!![]()
Germknödel är nog en väldigt österrikisk dessert som finns på alla restauranger uppe i backen. En stor ångbakad ”sehr sumpfig” söt degboll fylld katrinplommon. Serveras med smält smör och ”Mohnzucker” eller vaniljsås.Lärde mig för drygt 200 sidor sen i den här tråden att det var det mest "inne" man kunde göra i Lofsdalen i vinter iaf!Om man hittar våfflor här nere är det snarare den belgiska varianten.
Populärt till skidfikat: apfelstrudel eller äpplepaj, choklad-croissant och om man har tur Schwedentorte (princesstårta).
Edit: kollade Germknödel på Google, verkar "intressant"...
Låter gott nog för att värt att prova!Germknödel är nog en väldigt österrikisk dessert som finns på alla restauranger uppe i backen. En stor ångbakad ”sehr sumpfig” söt degboll fylld katrinplommon. Serveras med smält smör och ”Mohnzucker” eller vaniljsås.
Låter det läckert...?![]()
Nära men inte rätt...Le Brevent?
Flegere?Nära men inte rätt...
Så trevligt. Blandar ihop de där två systemen, var ju ändå 32 år sedan jag åkte där senast..Yes din tur @STORPOTATEN
Nix, fel landGrimentz?
Spännande, då finns det en "tvillingdal" till Val d'Annivers!Nix, fel land
Tydligen.Spännande, då finns det en "tvillingdal" till Val d'Annivers!