PisteCarver
Aktiv medlem
Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)
Borde väl vara Fleckistock?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Tog du lätt med en bärs i handen.Borde väl vara Fleckistock?
Fula som stryk. Japp!!Ja, det är Achensee.
Googlade på BBR ski och fick fram bilder på någon mysko makapär till skidor.
Fula som stryk - men är de bra att åka på?
Dags för Nachmittagsjause.
Din tur igen @Kalle_Luzern !
Ebenwald?Japp, bärsen tog precis slut.
Det regnar utanför fönstret och på Gefr. Wand är det -3 gr och snöfall.
Ni vet ju var jag är och jag bjuder på färska bilder, så då måste de också hålla en viss svårighetsgrad.
Här kommer nästa, vad heter liften ovanför hustaket?
Visa bilaga 10779
Härligt! Här sa de precis att det kan komma flingor ner mot 2300 m inatt, kallfront på ingång.Alldeles riktigt!
6er Lattenalm taget från Vorderlanersbach.
Himlen har spruckit upp och man kan se att nysnön har lagt sig ner till ca 2400 möh. Hoppas på en bra dag i morgon.
@Kalle_Luzern igen!
Jaha, dig lurar man inte när det gäller berg i Österrike. Klippte ändå bort motorvägen...Slänger in en gissning på Patscherkofel?
Skaplig utsikt!Den här bilden är tagen från hotellbalkongen för en dryg timme sedan när himlen sprack upp.
Vad är det för ett berg?
Kvällsmiddag nu, blir offline ett par timmar.
Bra gissat!Skaplig utsikt!
Chansar på Frauenwand.
Oj, missade att kolla in här igår kväll...Bra gissat!
Frauenwand ligger strax ovanför mellanstationen Sommerbergalm och till höger om ligger Tuxerjoch (den lägre delen av Hintertux skidområde, och till vänster (skymt i bilden) går det upp mot Tuxer Gletscher.
@Kalle_Luzern igen!
Ja, tror det är Mönch som syns precis med kanske 10 vita pixlar! Dessutom syns Grosses och Mittleres Fiescherhorn.Finsteraarhorn, Moench, Lauteraarhorn, Schreckhorn ser alla ut att synas
Tur med google där...@Kalle_Luzern
Det är ju såklart Kristianopel, där man får campa innanför murarna i vad som en gång var Danmarks östligaste punkt och en mäktig försvarsanläggning. Mycket av materialet i befästningen transporterades senare till Karlskrona då Kristianopels läge, som blivit svenskt, inte längre var av strategisk vikt.
Din tur!
Det är i Kalmar, och det är en kyrka, men inte ända framme vid svaret jag söker. När du hittat det går det även lättare att luska ut vad som skiljer sig...Kalmar kyrka är jag hyfsat säker på. Speciellt med den har jag sämre koll på. Bygge finansierat av Rom trots att Sverige var protestantiskt? En gissning då jag inte vet exakt när kyrkan byggdes.
Vart har vi hamnat nu då?
Nu har du hittat vilken kyrka det är. Nu är fråga, hur skiljer den sig från andra svenska domkyrkor? Har med användning att göra, inte arkitektur!Påminner om den klassiska sketchen med Magnus & Brasse från "Varning för barn", de är trafikpiloter som försöker navigera utifrån kartan i sin fickalmanacka.
"Avlångt, grönt - Öland! Avlångt, blått - Vättern!"
Till Kalles fråga: Kalmar domkyrka har till skillnad från sina italienska förlagor ingen kupol?
Ja, så är det! Kalmar hade stift och biskop men det rationaliserades bort när de vill ha ett nytt stift i Norrland. Kyrkan är däremot fortfarande Domkyrka.Det ær en domkyrka fast den inte har ett eget stift, utan tillhør Væxsjø stift som har væxsjø domkyrka.