Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Bjuder på en pausbild. :giggle:
1648319185303.jpeg

perfekt med en pausbild kalle! jag vet ju tempot i denhär tråden så pausbilder kanske måste få komma upp när vi som är mer långsamma råkar gissa rätt.

nå, har flera dagsfärska puderbilder men det blir för lätt så jag tar en äldre bild,vart står jag och tar denhär bilden?
en mäkta känd skidtur i mångas närområde. fin utsikt åt både det ena och det andra hållet plus ibland bottenlöst puder.

Bilagor

• IMG_9603.JPG
    IMG_9603.JPG
    318.3 KB · Besök: 120
Nu är bilden och bergen så fina, att jag börjar var ut av leken! Orkar inte längre skicka nån bild av en bulle eller soppatallrik.

nej gissa på! och så när du vinner visa nå leipäjuustobilder eller nå enklare vanliga ruotsalaiset korvapuustit eller sötare possumunkki. eller nån snöbild.
du har åkt skidor på samma breddgrad.

nja där var jag för några dagar sen men inte där jag tog bilden, men rätt hemisfär. från rymden är berget jag söker och vaktposten väldigt nära varandra.

nä inte det heller,men bra gissning! tjäktjatjåkka/Ceakcacohkka är ju också lite sådär skålformat böjt snyggt och en glaciär mitt i.

en till bild på där vi står, vad heter plejset?

Bilagor

• IMG_9602.JPG
    IMG_9602.JPG
    500.5 KB · Besök: 114
Senast ändrad:
jaha, det är ca liknande breddgrad som tidigare gissningar plus bastugondolmekkat. ni får ju gissa på! kolla noga på bilden så borde ni kunna ringa in tex land och sen different area codes och med hjälp av skidutrustning se närhet till liftar och sen lista ut med stilen vilken del av landet tex.

Senast ändrad:
ok det va svårgissat, det är ju svårt gissa ställen om en inte vart där själv! jag kan tex inget om alperna så är det bilder från mig är det 100% från sapmi. men kul se alpbilder också, en ny värld.

men jag lägger in fler bilder från samma tur, en finfin travers som går på en dag.
exakt ett marathon i distans från en tidigare gissning. nu ger jag för mycket ledtrådar.

Bilagor

• IMG_9600.JPG
    IMG_9600.JPG
    442.8 KB · Besök: 108
  • IMG_9610.JPG
    IMG_9610.JPG
    428.7 KB · Besök: 98
  • IMG_9606.JPG
    IMG_9606.JPG
    763 KB · Besök: 114
Det är bra med variation! Själv e jag fascinerad av att nån tar nått liftfoto i udda alpby på 1min. Har själv rört mig i sapmi en hel del, mindre det senaste årtiondet.. å får nu int alls fast mig är genuint intresserad av var vi är och om jag missat nån pärla. Bild för att illustrera mina försök, för e övertygad det hittas på ngt av kartbladen😅

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    903.6 KB · Besök: 81
Senast ändrad:
Det är bra med variation! Själv e jag fascinerad av att mån tar nått liftfoto i udda alpby på 1min. Har själv rört mig i sapmi en hel del, mindre det senaste årtiondet.. å får nu int alls fast mig är genuint intresserad av var vi är och om jag missat nån pärla. Bild för att illustrera mina försök
Oj, analoga kartor! (y)😃

bra gissningar! men hittills några mil fel. synns tex en kraftledning, det utesluter ju många platser. det syns också en australienare och en norsk. alla gissningar hittills är också för långt söderut. plus att analoga kartor var med på turen, och mobiltäckning finns. och närhet till många andra kända åk, vissa som varit med i tråden tidigare synns på bilderna, minst tre tidigare trådgissningar synns. är inte nått okänt obskyrt ställe som är svårt att ta sig till utan ligger ju nästgårds bara.

*flyttar till kartblad abisko* Låktatjåcko altså? * * Ännu mer konfunderad* nordalsfjell? Nää

Jag tror att ni står på en bergsrygg som heter Máttacorru, och de två höga bergen i bakgrunden till vänster tror jag heter Ippocakka och Durmålstinden.
(på den andra bilden som du la upp)
Det platta berget med en gryta till vänster (första bilden) heter Saimmacohkka.

Edit: Är ganska säker på att jag har rätt, men vi får vänta tills att @czklvgn vaknar.:sleep::)

Senast ändrad:
Skönt! såklart helt rätt pistcarvern. en väldigt fin tur nära narvik, åk dit om ni är i krokarna! va nervös för att gåtan tog lång tid att lösa, och jag varit upptagen med jobb och inte kunnat kolla så ofta.
jobbat utomhus i 50cm puder sen sju imorse(underbar skidåkning, men kyleffekt på -38, hemskt kallt!), kanske en ok ursäkt för lång frånvaro. men nu ska jag vänta med att gissa rätt förän jag kan vara mer på datorn!
över till alperna! (och gärna exotiska bakverk)

Skönt! såklart helt rätt pistcarvern. en väldigt fin tur nära narvik, åk dit om ni är i krokarna! va nervös för att gåtan tog lång tid att lösa, och jag varit upptagen med jobb och inte kunnat kolla så ofta.
jobbat utomhus i 50cm puder sen sju imorse(underbar skidåkning, men kyleffekt på -38, hemskt kallt!), kanske en ok ursäkt för lång frånvaro. men nu ska jag vänta med att gissa rätt förän jag kan vara mer på datorn!
över till alperna!
-38 grader? Respekt!(y)😲
Här är det vårsol och 10 plusgrader på dagarna (i skuggan).

jag tänkte igentligen inte gissa, men eftersom jag inte känner igen stället kan jag iallafal försöka ringa in området.

gissar att det är syd sydväst om bygdsiljum?

Då undrar jag vad den här liften heter. Som synes är säsongen där över redan, även om det nog kommer snöa där till helgen. :) Skitsvår tror jag, så har ledtrådar på lager. ;)
IMG_3705.JPG

Tillbaka
Topp