Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Jag tänker att det borde vara taget i närheten av toppen på Gerschnialplift. Dvs. att vi anar Laub i vänster kant av bilden. Eller är jag ute och cyklar?

Är det i slutet av "lilla" Sulz, på traversen på väg tillbaka till systemet?
Det är nära nog. Vi hade precis åkt Eiszapfencolouir, som slutar väldigt nära botten av Lilla, men med abret att man inte kan skråa tillbaka till liften utan måste över bäcken och den stora ängen.
I bilden syns två av varianterna vid istapparna, och till vänster Steinberg med Klein Titlis toppstation. Från Trübseehopper ser rännorna tvärbranta ut och de är nog 40-45 grader bitvis.

Från en Kalle till en annan. (y)
Uppe i åket för två år sen. Större än det ser ut på håll.
1707504679650.jpeg

1707504712153.jpeg

Senast ändrad:
Oj, vilken felbedömning! Ringrostig. :rolleyes:
Pointe de Merdassier då?
Ja verkligen ringrostig. Du måste ju varit åtminstone någon kilometer off avståndsmässigt 😉

Pointe de Merdassier är helt rätt. Åket ner var verkligen inget att skriva hem om. Hårt och slagigt. Men med bra snö lär det vara värt ansträngningen.

Senast ändrad:
Nyfiken på Clusaz, bergen i Aravis ser onekligen väldigt roliga ut.

Har hängt i utlandet senaste veckan, tyvärr utan berg och snö, men där fanns iofs andra godsaker. Här har vi en vy över staden, som heter?
Hajk och Brallo är diskvalificerade då de vet var jag varit. ☝️
1707514922139.png

Bilden är tagen från Aiguille du Midi och högst i bilden är Monte Rosa massivet långt i bakgrunden.
Visa bilaga 30118

Precis så är det. Man kan ana Dufourspitze, 4 634 m ö.h. som är den högsta toppen i Schweiz där i fjärran.
Det var en fantastisk dag med sol, puder och grym skidåkning.
Nere i dalen kunde man återhämta sig i solen i bara kortbyxor.
IMG_20230322_151349.jpg

Över till @PisteCarver !

Ska jag vara ärlig var jag osäker eftersom bilden har en viss grynighet… och orkade inte spana vad som kunde synas eller ej, förutom generella riktningen. 😂
"viss grynighet".....Jojo, det är mer som en grynig grå massa i bakgrunden.
Dock tycker jag mig se Monviso till vänster, bör vara högst här. Den vita massan till höger borde nog vara en del av Gran Paradiso, men ser man verkligen toppen? Tveksamt. Eller kanske. Säger Monviso. :rolleyes:

Senast ändrad:
"viss grynighet".....Jojo, det är mer som en grynig grå massa i bakgrunden.
Dock tycker jag mig se Monviso till vänster, bör vara högst här. Den vita massan till höger borde nog vara en del av Gran Paradiso, men ser man verkligen toppen? Tveksamt. Eller kanske. Säger Monviso. :rolleyes:
Nu ska vi väl inte klaga, bilden är tagen i början på 90-talet med vanlig film och 90 mm (max) kamerazoom, och därefter är pappersbilden inskannad.📷🎞️
Och visst är det Monviso 3841 möh som sticker upp sin ståtliga pyramid där på andra sidan Po-slätten på ca 17 mils avstånd!
Alldeles riktigt är också att Gran Paradiso massivet som är över 4000 m högt syns där ute till höger i bilden, men toppen har jag missat (hade vi haft den här tråden på den tiden, så hade jag ju aldrig gjort ett sådant misstag!☝️;)). Så rätt svar är ju Monviso!
Du kommer väl att få se Monviso på hysat nära håll om ett par månader @STORPOTATEN ?🏔️
Nu får du skynda dig med nästa bildgåta så att du inte missar starten av Mello i kväll!;)

Och @Kalle_Luzern har precis skaffat ny Avatar!👍

EDIT:
Bildgåtebilden är för övrigt tagen på samma resa som min Avatar-bild.

Javisst är det Schweiz jag är ute efter. (y)
Bandet är från Schweiz och bilden är tagen i Schweiz, närmare bestämt uppe på Mont Fort mot Grand Combin. Men på just denna avskalade bild syntes endast Petit Combin.

Hela bilden innehåller, förutom det mäktiga massivet, även en Flarne.
1707666600376.png

Senast ändrad:
Då tar vi en liftfråga….
Vad heter kabinbanan??
Och vad är lite märkligt när man åker med den??
1707667845667.jpeg

SP är i utvisningsbåset på denna bild….

Den verkar svår den hör, så ni får lite hjälp med en bild på det vackra lufthuset där liften på föregående bild hamnar….
1707677794375.jpeg

Tillbaka
Topp