Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Jag kan ge nån ledtråd, kanske nån fler bild om typ en timme. Men fler får gissa först. Jag tror definitivt att någon här kommer kunna ta det.

Ja, den här var ju inte lätt... så det får bli en liten chansning på något som jag tycker liknar toppen och ev. omgivningen.
Ni är ju ute på bergsbestigning och inte på någon skidåkningstur.
Kan det vara kammen mellan Piz Palüs toppar?
Och i så fall borde övernattningsstället vara Diavolezza Hütte?

Med tanke på ledtråden tror jag på Frankrike. Kan ju inget om turer där, men tittar på kartan nära kända ställen... Refuge d'Argentiere CAF?

Okej, här behövs fler ledtrådar verkar det som. Frankrike är rätt, så mycket kan jag säga.

Jag kan också säga att turen är en kamvandring på en mycket känd och estetisk snygg kam. Det är en lång approach till refugen, och vi är inte i Chamonix.

Inga rätt. Själva turen är relativt enkel, men ganska lång. Vi är som sagt inte i Chamonix, men dessa berg räknas ändå till Mont Blanc-massivet. Vi går inte över 4000 möh.

Första bilden är verkligen ikonisk för just denna travers, och jag tror någon som alpinister lite kommer ta det väldigt snart.

Där hade vi det ja! Refugen är Refuge de Conscrits, och man går upp från Les Contamines.

Detta var min första riktiga alpina tur, och vi vände mitt på kammen då en i gruppen inte ville mer. Superfin tur som verkligen rekommenderas, och även den allra finaste refugen i området.

Där hade vi det ja! Refugen är Refuge de Conscrits, och man går upp från Les Contamines.

Detta var min första riktiga alpina tur, och vi vände mitt på kammen då en i gruppen inte ville mer. Superfin tur som verkligen rekommenderas, och även den allra finaste refugen i området.
Ser fantastiskt ut. Hur säkrar man sig där på kammen? Bara genom rep till klätterkompisarna?

Ser fantastiskt ut. Hur säkrar man sig där på kammen? Bara genom rep till klätterkompisarna?
Det stämmer. Det ska mycket till för att något ska hända, men faller någon får den bakom hoppa åt andra hållet. Är det extremt hårt och smalt kan man sätta någon isskruv, men det är inte särskilt vanligt på en såhär ren och slät kam.

Tog du den där passerelle? lite gungigt väl?

Skärmavbild 2021-02-01 kl. 17.11.04.png
vilket ställe?

Då tar vi en ny runda! Vars är vi nu? Områdets namn söks, för bonuspoäng kan man ange den närmaste, på karta, namngivna toppen till mig när jag tog bilden ;)
1612199632157.png

Corin tog den på en gång, visst är det Hunddalen. Det här är en approach från väst, något som är lite ovanligt för Svenskar, som gärna går in i dalen norrifrån, rakt från tågstationen Katterat. Fantastiskt område som är sjukt värt att besöka med enormt många turer att välja på i närområdet för, på riktigt, alla färdighetsnivåer. Dessutom fruktansvärt trevliga och bekväma/lyxiga hyttor.

Rätt svar på bonusfrågan skulle vara Gahpercohkka, lokala "sockertoppen" som bjuder på massor av fin åkning i många olika väderstreck. I bild är det alltså delar av Ristacohkka som syns till höger (och, tror jag, Daskoriehppi långt borta längst till vänster).

Senast ändrad:
Jag tänkte att jag inte skulle svara för jag har knappt bilder och borde verkligen göra annat, men måste gissa. Hunddalen?

Jag tänkte att jag inte skulle svara för jag har knappt bilder och borde verkligen göra annat, men måste gissa. Hunddalen?
Det var ju ingen konst, jag hoppades att du skulle ha loggat ut ;)

Har du ont om bilder kan jag skicka upp en ny, alternativt kan ju personen som tar bonuspoängen få äran! Eller så får du in och gräva i arkiven helt enkelt ;)

Det var ju ingen konst, jag hoppades att du skulle ha loggat ut ;)

Har du ont om bilder kan jag skicka upp en ny, alternativt kan ju personen som tar bonuspoängen få äran! Eller så får du in och gräva i arkiven helt enkelt ;)
Då chansar jag på extrapoängen med Storsteinsfjellet 😃

Edit: chansar på Njuorjjovarri istället

Senast ändrad:

Snödjup

Tillbaka
Topp