Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

En fråga: Hur kan man ta sig dit till (Helags) fjällstationen på vintertiden? Finns där någon skotertaxi? Eller är det bara att åka skidor?

En fråga: Hur kan man ta sig dit till (Helags) fjällstationen på vintertiden? Finns där någon skotertaxi? Eller är det bara att åka skidor?
Vet att Helagsexpressen (vessla) fanns tidigare, men vet inte om den är kvar. Annars finns skoterleder från Ramis och Ljungdalen samt dina egna ben förstås. 😁

Senast ändrad:
Om du startar skidturer vid liften som finns i Ljungdalen är det 80hjm direkt sedan lätt ställning och skejtning i 5k för att sedan ha 7k men böljande landskap med lite uppför kvar som du skidar snabbt och smidigt med att par anmarch stighudar (smala racehudar) så vipps är du framme. Hem bukar jag staka hela vägen.

Om du startar skidturer vid liften som finns i Ljungdalen är det 80hjm direkt sedan lätt ställning och skejtning i 5k för att sedan ha 7k men böljande landskap med lite uppför kvar som du skidar snabbt och smidigt med att par anmarch stighudar (smala racehudar) så vipps är du framme. Hem bukar jag staka hela vägen.
Tack! Jag tänkte bara, om man vill övernatta där några nätter och göra dagsturer från hyttan. Vi var för några år sedan på påsklovet i Leirvassbu 3 nätter. Reste dit med skotertaxi. Det var mycket fint!

Här kommer ett välfotograferat fjäll. Fin gryta att åka i. Gick upp längs kanten till höger på den stora grytan och åkte ned i mitten. Vad heter fjället?
Snap 2021-02-06 at 15.11.00.png

Snap 2021-02-06 at 15.17.19.png

Från toppen av Hjortfjellet norrut
101_0231.jpg

Från Longyearbyn: En enkel tur över fjorden eller runt stranden och upp på fjället strax över 900 möh. Ta med egen utrustning då uthyrningsutbudet är knapert. Hyr gevär i någon sportaffär.
101_0141.jpg

Senast ändrad:
Häpp, kul att det finns "enkla fjäll" att hitta på Svalbard...
Det har varit ett tufft dygn, med mycket fjäll.....så jag återvänder till lite högre berg. :)

Här på afterski tillsammans med tjeckiska afterski-landslaget, vilket nödvändigtvis inte betyder att vi är i Tjeckien förstås. Så i vilken skidort är vi?
1612626157164.png

1612628512348.png

Senast ändrad:
Toppen till vänster är ca 3250 möh och sådana toppar är det klent med runt Kitzbuhel, så inte Kitz.
Inte StAnton heller tyvärr.

Tillbaka
Topp