Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Ser ett par stavar sticka fram ur toppen. Är det Lill-Anjeskutan så någon har lämnat ett par skidor + stavar på toppröset?

Fjällen är runda/platta ut så Lofsdalen - Härjedalen eller södra Jämtland känns troligt

Ledtråd 3.
Storpotatens huvud är mellan de två, där den högra är den stora. Både till namn och storlek. Här har modiga skidgossar slängt sig ut för branterna i kamp om den eviga äran.
Med tanke på denna branta arena du nu ser, var befinner jag mig?

Yes, Ånnfjället på 1301 meter över havet. Precis nedanför mig till vänster ser man en liten vit platå vilket är Ormruet och bakom den ser man dalen vilken Bruksvallarna och Ramis ligger i.
De två skarvarna ligger i princip i rät linje mot Ånnfjället via Ormruet.

Din tur @larchii
Ja det stämmer den har en sån där dubbelröse nu när jag tänker på den skittoppen till förtopp.

En bild från juli 2020(!). Vad heter åket rätt fram i bild? Tittar ni noga ser ni min kompis som precis haft en fin upplevelse :)

MVIMG_20200725_172634.jpg

EDIT: Kommer en annan bild från bättre vinkel också. Ni ser åkaren ganska högt upp till vänster i bild

nice.png

Senast ändrad:
@Bgn det är helt rätt. 👍 Då tog du det igen. Bonusfråga: kan du namnet på åket med? Har samma namn som en gammal 90-tals serie. (Om jag nu har rätt namn på åket då 😅)

EDIT: aha nu såg jag att du skrev Storsola Direkt. Ja kanske är det egentligen? Fick för mig att det var X-Files men det kanske är nåt annat åk? Har vi nån expert tillgänglig just nu som kan reda ut? 😬

@Bgn det är helt rätt. 👍 Då tog du det igen. Bonusfråga: kan du namnet på åket med? Har samma namn som en gammal 90-tals serie. (Om jag nu har rätt namn på åket då 😅)

EDIT: aha nu såg jag att du skrev Storsola Direkt. Ja kanske är det egentligen? Fick för mig att det var X-Files men det kanske är nåt annat åk? Har vi nån expert tillgänglig just nu som kan reda ut? 😬

Jag trodde åket hette Storsola direkt? Skantz har en fin beskrivning av det här https://www.freeride.se/skidorter/route.php?route_id=43

Men ni åker kanske aningen til höger, uppifrån sett, jämnfört med beskrivningen

Dax för lite skidor för mig med, lägger ut denna bilden att klura på medan jag är borta. Vad heter toppen vi är på? Lägger upp en ny bild när jag tillbaka.
Skärmavbild 2021-02-09 kl. 18.22.14.png

Ajdå, hade ju en egen julibild tidigare i tråden mindre än en km därifrån och gick förbi vyn i förra frågan ...

Helt rätt det är Dronningkrona. En riktigt fin och populär topptur i innerdalen som bjuder på drygt 1600 höjdmeters åkning. Granne med Dronningkrona ligger så klart Kongekrona. Vill man åka brantare ligger denna toppen på andra sidan dalen.
@larchii Din tur

Grövelnebba kan nog bli ett av vårens projekt, ser inte dum ut.

Då blir det till att leta upp en ny bild. Ska vi se om vi kan bjuda in "alperna-maffian" igen, jag har ju faktiskt varit där också. Bild kommer strax.

Tillbaka
Topp