Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Snyggt! Bland de mest positiva överraskningarna gällande platser jag varit på. Hade inga förväntningar alls men blev helt hänförd när vi körde igenom för 12 år sen.
Det ser faktiskt otroligt fint ut vid Googling. Man tackar. Ursäkta att jag fikade efter någon sorts skidanknytning, du är förlåten. Denna gång! :) Ser ut som att du var vid Pine Island?
1613142457426.png

Jag tackar för hästlektionen, nu kan jag fler hästraser än jag någonsin trott mig kunna.
Men jag återvänder till bergen, till något som säkert går snabbt då många verkar besöka stället. Jag söker namnet på orten nerre i dalen?

1613142294365.png

Det ser faktiskt otroligt fint ut vid Googling. Man tackar. Ursäkta att jag fikade efter någon sorts skidanknytning, du är förlåten. Denna gång! :) Ser ut som att du var vid Pine Island?
Visa bilaga 7554

Kan mycket väl ha varit där. VI åkte mest och stannade till där det var fint :)

PRoblemet med Irland är väl litet som med Sverige, att sommaren är årets bästa dag! :)
Vi åkte på hösten. Det var svinkallt över allt där vi bodde. Men vi hade tur med vädret och fick bara två rejäla regndagar. Finns mycket coolt i det där landet. Giants Causeway, Belfast, Derry osv Lite modern historia... :)

Då gissar jag på Laub!
De sprängde en riktig stor rackare där nyligen, längs Lang Wand. Gick ut i nybörjarpisten och liften där och drog med en gran eller två... Ingen vacker syn. Dör sällan mer än 1-2 stycken åt gången i Laub, men händer ju tyvärr lite oftare än laviner som Galtür och liknande katastrofer...

Laviner av snö kan vara dödligt kraftiga, men vad ska man då säga om en lavin av miljoner ton sten?!
I bilden nedan kan ni se (på ca 5 km avstånd) hur ett berg har spruckit ca 1000 höjdmeter upp och sedan kraschat ner i dalen. Jag har gjort en överslagsräkning och kommit fram till att ca 100 miljoner ton sten har rasat ner i dalen.
Vi kom körande här (från andra hållet jmf bilden) och visste inte att detta inträffat knappt tre månader tidigare. Plötsligt var det stopp i dalen som var täckt tvärs över av ett 100-200 m tjockt lager av stenblock.
Militärer dirigerade oss förbi upp på sidosluttningen där man snabbt hade byggt en provisorisk väg. På andra sidan fanns plötsligt en "sjö". Varje dal har ju oftast en liten flod, och denna hade naturligtvis blivit blockerad av raset, med resultat att en by intill och delvis i raset blev översvämmad.
Tack och lov omkom inga människor (endast boskap), man visste om att berget var instabilt och hade mätsonder på plats. Plötsligt började en spricka att vidga sig, och man evakuerade byn.
En annan sidoeffekt av raset blev att övrig orter i dalen täcktes av ett lager av grått stendamm.
Nu till frågan:
Vad heter byn som blev översvämmad och nästan krossades av raset?

Clip400__.JPG

Men för h-e, hur välutbildad är du egentligen på historiska händelser i Alperna! 😲
I'm impressed!
Där fick jag betalt och kvitterat för mitt snabba svar på "Schruns". ;)
Din tur igen!

Det var värt en applåd, eller vad säger ni övriga?

@STORPOTATEN, nästa gång får du vänta lite med att svara på mina bildgåtor så övriga också får vara med... ;)

Syntes på bilarna att det inte kunde vara Bondo, ett Bergsturz som hände mer nyligen... Nu lärde jag mig något nytt om Randa.

Men för h-e, hur välutbildad är du egentligen på historiska händelser i Alperna! 😲
I'm impressed!
Din tur igen!

Det var värt en applåd, eller vad säger ni övriga?
Jag tycker att ni två kan applådera varann så går vi andra och tar en öl... :rolleyes::cool::LOL:

I'm impressed!
Din tur igen!
Well, den här hade jag i alla fall hyfsad koll på. Men jag blandade först ihop Täsch och Randa. En snabb googling löste det. ... (y)

Well, den här hade jag i alla fall hyfsad koll på. Men jag blandade först ihop Täsch och Randa. En snabb googling löste det. ... (y)
Vi kom ovetandes körande där i juni månad på väg till Täsch/Zermatt, och fick en smärre chock!
Innan vi såg att man hade byggt en provisorisk väg trodde vi att det bara var att vända tillbaka igen.
Alla Påsk turister i Zermatt blev man tvungen att flyga ut med helikopter, och de fick lämna sina bilar kvar där ett tag.
Randa var som du sa namnet på den översvämmade byn.
Bilden är tagen från Täsch.

Om ni inte har sett den så kan jag rekommendera den norska dramafilmen "Vågen", som utspelar sig i Geiranger.
Samma typ av naturkatastrof fast ett mycket värre resultat.

Tillbaka
Topp