Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Senast ändrad:
Där satt den! Det är den vackra pist nr 80 i dalen ner från Palinkopf i Ischgl, över gränsen till ostarnas land, och här når vi alltså Samnaun som ses på bilden. Fler än jag som har åkt den väl?!
Din tur, wertigo!

PS Samnaun just nu... :love::

Tyckte pisten såg bekant, himla fin och ringlande sådär ner mot Samnaun.
På jobb atm, dålig tillgång på bilder, men ska försöka ladda upp något under lunchen!

Ok, då kör vi, ny bild, ny ort. Ingen kyrka på denna bilden...
För att få rätt den här gången, så söker jag dels namnet på orten, men även namnet på liften som syns i bilden

26841223_10154997040807714_7420326110546344973_o.jpg

[EDIT]: Editorial note, full rulle på jobbet idag, men jag skall försöka kika in här med jämna mellanrum.

Senast ändrad:
Montgenevre, Chalvet
Snyggt! Besökt orten?

Fun fact, Montgenevre ligger på den franska sidan i skidsystemet Via Lattea (Vintergatan). Fullt möjligt att skida hit från Sauze d' Oulx ("Sauze ovanför Oulx", det finns ett Oulx nere i dalen med), man passerar en del äldre liftar (någon tidigare lift där stolparna är av trä, lärk kanske man kan anta..). Just delen kring Claviere tycker jag personligen är vacker, men föredrar skidåkningen i San Sicario.

Word of advice dock; det är rätt långt att ta sig hela sträckan Sauze d' Oulx -> Montgenevre -> Sauze d' Oulx, på skidor. Så om man funderar i den banorna, så bör man stå i liften när denöppnar och köra snabblunch i Montgenevre (I did not, blev taxi sista biten).

Ursäkta uppsatsen ovan! @Pillard take it away!

Snyggt! Besökt orten?

Fun fact, Montgenevre ligger på den franska sidan i skidsystemet Via Lattea (Vintergatan). Fullt möjligt att skida hit från Sauze d' Oulx ("Sauze ovanför Oulx", det finns ett Oulx nere i dalen med), man passerar en del äldre liftar (någon tidigare lift där stolparna är av trä, lärk kanske man kan anta..). Just delen kring Claviere tycker jag personligen är vacker, men föredrar skidåkningen i San Sicario.

Word of advice dock; det är rätt långt att ta sig hela sträckan Sauze d' Oulx -> Montgenevre -> Sauze d' Oulx, på skidor. Så om man funderar i den banorna, så bör man stå i liften när denöppnar och köra snabblunch i Montgenevre (I did not, blev taxi sista biten).

Ursäkta uppsatsen ovan! @Pillard take it away!
Japp! 3 dagsbesök med UCPAs Grand Traces grupp från Serre och en familjevecka för två år sen. Snabblunch är en dum idé i just Montgenevre. Det ska tas en långlunch med tillhörande rödpang på Chalet Monsoleil efter att ha åkt vad guiden sist benämnde "hidden forest", slänten mellan Cime Saurel och Rocher d'Aigle.

Sen avslutar man dagen från ruinerna vid Gondrans och rakt ner mot vägen till Briancon. Där har jag fortfarande haft mitt livs bästa åk efter en rejäl dump där den glesa skogen och naturligt böljande ravin var närmast utopiskt.

På den här resan åkte vi inte skidor, men brutala berg fanns det som synes. Vägen som ledde fram till den här utsiktsplatsen var läskigare än det mesta som jag kört i Alperna.
Vad heter utsiktsplatsen? (den har ett specifikt namn)
Blir det för svårt så kommer det ledtrådar.
Clip520_.jpg

Snödjup

Tillbaka
Topp