Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Nästa bildgåta tar vi från en vy som jag redan visat en gång - men nu tar vi en annan frågeställning.
Berget i bilden har ett väldigt speciellt namn - Vilket?
Namnet kan låta synnerligen oanständigt, men betyder faktiskt något helt annat än man kan tro - Vad?
Två frågor och två rätt krävs.
@Hawk100 berättade att han har åkt i "grytan" på berget, man kan undra varför han gjorde det och vad han trodde att han skulle finna där.... :LOL: ;).

Jag ska ut på en promenad så kollar igen om ca en halvtimme eller så.

Clip920_.jpg

Ja, precis Dammastock. @STORPOTATEN gav oss höjden redan också. Högsta topp i kanton Uri, och därmed även en av de högsta i centrala delarna av Schweiz.
Bilden tagen när jag var till en via ferrata ovanför Göscheneralp. Fin väg upp till dammen där och sen trevlig terräng för en hike, höjden gör det lite drägligare heta dagar.

Skönt att få tvåla till den där förväxta rotfrukten i alla fall en gång 😁
Trots våffelsmet på skärmen!
Har aldrig sett berget på riktigt då det var Lützendimma när jag var i närheten. Skulle även sett Oberarsee som ska va fint men dimman var så tjock att man inte ens såg fram till styret på hojen...

Nu till mitt arkiv av halvkassa utsiktsbilder. Var är jag när jag tar den här?

20170118_122611.jpg

Skönt att få tvåla till den där förväxta rotfrukten i alla fall en gång 😁
Trots våffelsmet på skärmen!
Har aldrig sett berget på riktigt då det var Lützendimma när jag var i närheten. Skulle även sett Oberarsee som ska va fint men dimman var så tjock att man inte ens såg fram till styret på hojen...

Nu till mitt arkiv av halvkassa utsiktsbilder. Var är jag när jag tar den här?

Visa bilaga 8804
Bra att veta, har en favorit-hike med utsikt mot Oberaarsee och topparna runt omkring... ;)

Hade nöjt mig med Kitzbuhel men ja, det är det ju. Är väl ett pang som du kallar för en "suckers skiresort" då åkhöjden med nöd och näppe toppar 2000... ;)

Dock, ny bild @PisteCarver
Ursäkta dröjsmålet, var laxgryta och "söndagsriesling" idag!:)

Jag nailade den alltså? Gött, jag var inte 100% säker.
Har som ung grabb åkt förbi där flera gånger med föräldrarna (inte åkt skidor där dock), då vi åkte på återkommande semestrar till Krimml/Gerlosplatte.
På den tiden var Pass Thurn, Jochberg och Kitzbühel separata liftsystem, nu är det ju sammanbyggt ända från Kirchberg till Pass Thurn.
Då var det inte heller några "suckers resorts", snö fanns det alltid trots att det inte fanns några snökanoner. Utan "Beschneiungsanlagen" hade hälften av Österrikes skidsystem redan varit nerlagda idag - sorgligt men sant!

Ska leta ny bildgåta - återkommer snart!:)

Som ni säkert har märkt gillar jag mäktiga berg och glaciärer.
Den här bilden är imponerande - men kan ändå inte jämföras med känslan när man står där och blickar upp och tar bilden! 🏔️😲
Tre frågor:
Vad heter glaciären?
Från vilken by är bilden tagen?
Hur många fallhöjdsmetrar är det upp till toppen från där jag står (här ger jag rätt inom +/- 100 m)?
....fy f-n vad jag är sugen på att åka skidor nu!🎿:giggle:
Clip930_.JPG

Jadu...det var inte så mycket att gå på med den där vinkeln... :unsure:
Men vafan, vi gissar lite hejvilt;

Vad heter glaciären?
Bisgletscher
Från vilken by är bilden tagen?
Randa
Hur många fallhöjdsmetrar är det upp till toppen från där jag står (här ger jag rätt inom +/- 100 m)?
Närmare 3100

Tillbaka
Topp