Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Den här tråden har 3000 besök sen igår kväll - måste finnas många passiva följare! :)
nå är det nog många sånna som jag som bara åkt skidor norr om sveg som hoppas på att det ska dyka upp nån bild från bygdsiljum eller skjomen eller ormberget eller kvaløya eller ballibogicohkka eller buberget eller liddubákti eller kåbdalis eller nakeri, men spännande se hur alperna ser ut! många liftar. och många värmestugor.

nå är det nog många sånna som jag som bara åkt skidor norr om sveg som hoppas på att det ska dyka upp nån bild från bygdsiljum eller skjomen eller ormberget eller kvaløya eller ballibogicohkka eller buberget eller liddubákti eller kåbdalis eller nakeri, men spännande se hur alperna ser ut! många liftar. och många värmestugor.
Vet du vad @czklvgn , du får min nästa bildgåta.
I norra Sverige finns också riktiga berg - så lägg upp ett riktigt häftigt berg nu! :)

God morgon @Kalle_Luzern ,
Roade mig med lite "djupstudier" i vinklar och utsikt - har du tagit bilden från
Bergrestaurant Rinerhorn Jatzmeder?
Jajamen, klart den är tagen från Jatzmeder. Vandrade från Davos Platz längs floden, upp på norra ryggen av Rinerhorn till toppen av en av släpliftarna där och sen ner till Jatzmeder för en fika och gondolen ner. :)

Problemet är nog att czklvgn faktiskt har ett "normalt liv" och ännu inte har utvecklat samma beroende av denna gissningslek som vi andra..! :)

Tror att det i något av inledningsinläggen stod att man har 24 timmar på sig att lägga upp en ny gåta. I verkligheten tror jag vi blir otåliga om inget nytt kommer inom 7-8 minuter, och de första svaren brukar sedan trilla in inom 3-4 minuter.

Nu får vi påminna oss själva om våra riktiga arbetsuppgifter och vad vår ev. partner heter. Kanske nyttigt emellanåt! :-)

Problemet är nog att czklvgn faktiskt har ett "normalt liv" och ännu inte har utvecklat samma beroende av denna gissningslek som vi andra..! :)

Tror att det i något av inledningsinläggen stod att man har 24 timmar på sig att lägga upp en ny gåta. I verkligheten tror jag vi blir otåliga om inget nytt kommer inom 7-8 minuter, och de första svaren brukar sedan trilla in inom 3-4 minuter.

Nu får vi påminna oss själva om våra riktiga arbetsuppgifter och vad vår ev. partner heter. Kanske nyttigt emellanåt! :)
Enligt reglerna som @fredw påpekade har @czklvgn fram till kl 21.15 på sig att lägga upp sin bildgåta. Om inget kommer överlåter jag gåtan till @macl i stället.

å tack pistcarver!
om ett "normalt liv"betyder ett jobb som gör att jag inte kan glo på webben dygnet runt så stämmer det! måst hinna vara i pjäxor 2-10 timmar om dagen.
ska fundera ut bild nån. kommer strax.

ok nu sökes namnet på två olika fjäll, för att kvotera in lite berg norr om sveg.
men för att inte blunda för alpernas betydelse för denhär gruppen(eller gruppens medlemmar) så tar vi en bild fotad av mr alperna felix oppenheim.
så, vad är det för fjäll felix fotat mig på? och vilket fjäll syns i bakgrunden av förra veckans kontorplats?(fotat av mig så inte allt för många regler bryts)

båda namnen för att få rätt. (kan dröja upp mot tre timmar innan jag kan kika in här igen, men gissar att gåtan är löst sen länge då)

Bilagor

• GetFileAttachment_006.jpg
    GetFileAttachment_006.jpg
    140.8 KB · Besök: 160
  • 20210308_100647.jpg
    20210308_100647.jpg
    280.5 KB · Besök: 155
  • IMG_9432.JPG
    IMG_9432.JPG
    601.9 KB · Besök: 125
  • Resized_20200405_121102(0)_3141.jpeg
    Resized_20200405_121102(0)_3141.jpeg
    178.1 KB · Besök: 120
Får svindel jag bara tänker på att hänga där ovanför stupet!🥶
Så jag blir tvungen att gissa:
1. Höktopparna igen, de har sådana branta hang.
2. Nallo

Riktiga berg har du serverat, @czklvgn !(y)

Sådär snygg grop gräver man nog inte om man inte lärt sig av Jenny och känner att hon är nära inpå för att komma med kritik. Så jag tippar Keb nånstans.Tyvärr har jag inte varit där ännu själv, och Nallo som jag spontant tänker på har redan rykt!

Kanske ska läsa texten också. Drar till med Nygrens led på första och Nallo på andra :)

Nära och bra gissningar!
För ovanlighetens skull är PisteCarver inte supernära, macl längst ifrån men gissade på toppar med snyggast namn, det är pluspoäng.
Rullevaare går inte på tuolpa utan på vierrenvarri, och det är inte rullevaare men bra gissning!

hm, krävs båda fjällen i rätt ordning för att få rätt, och rätt svar på ett av fjällen är redan nämt!

lägger upp två bilder till, på båda fjällen i samma ordning.
kommer mer ledtrådar om ett tag men måste jobba lite också.

Vad hände med de två nya bilderna som utlovades? Föll du ner i en glaciärspricka på vägen till fikarummet? Dålig mobiltäckning så nära nordpolen? Skojar. Jag gillar verkligen tempoväxlingen här! Dessutom allmänt imponerad av vad en del av er har varit med om.

Senast ändrad:
nu finns två till bilder. kommer med mer ledtrådar efter 19:30, det första fjället måste ni klara men det andra kan jag behöva lista ut nått så ni kan lista ut nått.
Bonusinfo min farfarsfar är förstebestigare av det första fjället 1904.

nu finns två till bilder. kommer med mer ledtrådar efter 19:30, det första fjället måste ni klara men det andra kan jag behöva lista ut nått så ni kan lista ut nått.
Bonusinfo min farfarsfar är förstebestigare av det första fjället 1904.
Inga ”fjäll” det är riktiga berg! (y) :)

Tuolpagorni (till höger i bild 3) och Sinnicohkka (bild 2).

Edit: Äh fel, det är Liddubakti i bild 2 (redan taget av SP). Sinnicohkka är berget till vänster i bild 3.

Senast ändrad:
storpotaten rätt! tuolpagorni och liddubakti. snyggt.
om en zoomar ut på bild tre så syns tuolpa,singitjåkka och i bakgrunden liddu.
jenny nämndes tidigare så en bonusbild fotade av henne får du vattendroppe, luddu-L:et är ett spexigt fint åk.
Bgn filmen du länkar till där turdell åker, det är inte luddu som red bull påstår utan en västvänd ränna på nijbás just öster om pyramiden. red bull kanske behöver karthjälp av denhär gruppen.

storpotaten nästa!

Bilagor

• IMG_9428.JPG
    IMG_9428.JPG
    448.5 KB · Besök: 102
  • 20180504_140029.jpeg
    20180504_140029.jpeg
    39.3 KB · Besök: 91
Tjooo, härligt att knipa en bild från Skanderna! Men nu får det tillfälligtvis vara nog med det... ;)

Vad heter skidorten i bakgrunden, och vilken by står jag i?
1616614185943.png

storpotaten rätt! tuolpagorni och liddubakti. snyggt.
om en zoomar ut på bild tre så syns tuolpa,singitjåkka och i bakgrunden liddu.
jenny nämndes tidigare så en bonusbild fotade av henne får du vattendroppe, luddu-L:et är ett spexigt fint åk.
Bgn filmen du länkar till där turdell åker, det är inte luddu som red bull påstår utan en västvänd ränna på nijbás just öster om pyramiden. red bull kanske behöver karthjälp av denhär gruppen.

storpotaten nästa!
Kul men svårt! Häftiga bilder och åk! Nu undrar jag ju om det var Tuolpagorni på bilderna som fick mig att gissa det (först faktiskt!), eller också nåt annat åk där man får se upp för läskeblaskburkar eller annat sponsorrelaterat. ;)

Kul men svårt! Häftiga bilder och åk! Nu undrar jag ju om det var Tuolpagorni på bilderna som fick mig att gissa det (först faktiskt!), eller också nåt annat åk där man får se upp för läskeblaskburkar eller annat sponsorrelaterat. ;)
nä du har helt rätt att det är tuolpa, så du var först ute att gissa rätt på det!
och inte vanliga åket utan personalvarianten som definetivt åks utan energidryck och reklam.
sjukt fina åk båda två!

Tillbaka
Topp