Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

.... Zillertal Arena ...
Frågar du fru PC så är detta det bästa skidområde man kan resa till (fast vår erfarenhet av Italien är ju begränsad).
Tackar, ännu ett av dina utmärkta inlägg som därmed är bokmärkt... :-) Ja jag tycker nog ni bör prova på området kring Dolomiterna åtminstone för att bilda er en egen uppfattning. Känner man Österrike så känner man sig nog hemma även i italienska Südtirol. Allt är välordnat och de flesta bofasta är utmärkt fyrspråkiga (ladino, tyska, italienska, engelska).
Jag förstår iofs fenomenet när man hittat ett favoritställe att man inte vill "chansa" på något annat... Men det är just därför jag hamnat i Selva så många gånger. Det är också nära med bil.

Tackar, ännu ett av dina utmärkta inlägg som därmed är bokmärkt... :) Ja jag tycker nog ni bör prova på området kring Dolomiterna åtminstone för att bilda er en egen uppfattning. Känner man Österrike så känner man sig nog hemma även i italienska Südtirol. Allt är välordnat och de flesta bofasta är utmärkt fyrspråkiga (ladino, tyska, italienska, engelska).
Jag förstår iofs fenomenet när man hittat ett favoritställe att man inte vill "chansa" på något annat... Men det är just därför jag hamnat i Selva så många gånger. Det är också nära med bil.
Italien är placerat på "to do listan"! :)
Ombyte förnöjer och är spännande!

Ja, det gör man, men då missar man massor av bra skidåkning som finns på framför allt två ställen i systemet.
Men inte så mycket mer om man också vill ta en behaglig lunch på en av de fina panoramaterasserna (Seppi's am Isskogel eller Laimachalm t ex). Har man åkt upp från Zell am Ziller och valt att åka längst bort till Filzstein/Handlalm på Gerlosplatte så gäller det att beräkna tiden så att man hinner med 4er Krimml Express så man kommer över kammen ner till Zell am Ziller. Höll vi på att göra en gång och hinner man inte med den upp är det bara att åka ner till Gerlos igen och ta landvägen hem.
Hela Königsleiten har fantastiskt bra skidåkning. Sluttningarna på Zell am Ziller sidan är också bra (dock med mer folk). Här finns även en av Österrikes högsta fallhöjder (när det är snö hela vägen) på 1925 m.
Finast panorama och smöråkning har man i Gerlosområdet i mitten.

Om man enbart åker ner för Zillertal Arena bor man bäst i Gerlos mitt i, men det finns ju så mycket annat som Zillertal har att erbjuda och då är det bättre att välja och bo i Zell a. Z., Hippach eller Mayrhofen.
Åker man åker upp tidigt från Zell a. Z. och struntar i att åka ända bort till Gerlossplatte (tillför inget annat än känslan av att kunna åka långt bort ändå) så hinner man med några fina morgonåk i de sköna backarna på Zell a. Z. sidan, och några timmars åkning på Königsleiten innan det är dags att påbörja återfärden.
Frågar du fru PC så är detta det bästa skidområde man kan resa till (fast vår erfarenhet av Italien är ju begränsad).
Jag var i Königsleiten i början av januari 2020, innan allt hände. Extremt positivt överraskad, och en ny favorit. Och då är jag i princip ointresserad av piståkningen på en sån resa.

Jag var i Königsleiten i början av januari 2020, innan allt hände. Extremt positivt överraskad, och en ny favorit. Och då är jag i princip ointresserad av piståkningen på en sån resa.
Finns väl massor av fin off-piståkning där trots alla pister?
Hela berget är ju åkbart i tre olika väderstreck. :)
På östra sidan är det nästan folktomt - inte många som hittar ända hit.

Ja, den är kanske lite väl insider... Du kunde ju Kniven, så tycker det räcker.
Never Sun kallas slänten som går tillbaka ner i Steinberg härifrån. Under midvintern lever det verkligen upp till namnet och även nu i april är det väldigt lite sol som hittar ner så snön håller sig pulvrig länge.

Titlis runt är mer äventyr. Först en ganska luftig traverse för att komma dit bilden är tagen. Sen bootning över kniven, och två rappeleringar med lite skidåkning emellan. Sen tur upp över Wendengletscher till Wendenjoch/Grassenbiwak med avslutande långt åk tillbaka på Engelberg-sidan.

Kör på @STORPOTATEN

Ja, den är kanske lite väl insider... Du kunde ju Kniven, så tycker det räcker.
Never Sun kallas slänten som går tillbaka ner i Steinberg härifrån. Under midvintern lever det verkligen upp till namnet och även nu i april är det väldigt lite sol som hittar ner så snön håller sig pulvrig länge.

Titlis runt är mer äventyr. Först en ganska luftig traverse för att komma dit bilden är tagen. Sen bootning över kniven, och två rappeleringar med lite skidåkning emellan. Sen tur upp över Wendengletscher till Wendenjoch/Grassenbiwak med avslutande långt åk tillbaka på Engelberg-sidan.

Kör på @STORPOTATEN
Lokala hemligheter har jag noll koll på, jag har ju faktiskt inte besökt Engelberg. Ännu.
Men jag ser fram emot guidning på plats av vår lokala FR-representant! ;)

På tal om åk - vad heter detta åk?
1619436871215.png

Nej, den här är bra mkt beskedligare. Lagom bred och lagom brant för att bara cruisa ned i hög fart. Trevlig helt enkelt! :)

Men liksom Chamonix gränsar även denna skidort mot grannlandet...
Snobbrännan i Åre (i republiken Jämtland, hyggligt nära gränsen till Sverige...)
Edit: Nej förresten

Ok, det verkar klurigt. Så vi sammanfattar och utökar ledtrådarna lite;
* Ligger i Frankrike
* Skidorten gränsar mot grannlandet, och då talar vi inte vare sig om Belgien eller Luxemburg.
* Skidorten ligger fågelvägen inte alls långt från de tidigaste gissningarna.
* Åkets namn är åt det mer "krigiska" hållet.

Inte La Grave och inte Chamonix (så inte Jager...). Och orten gränsar inte mot Belgien. Hmm. Le Tour eller La Rosiere kanske men jag hittar inga berg där som ser utom ett gigantiskt decolletage (och jag vågar inte bildgoogla...)

Ok, det verkar klurigt. Så vi sammanfattar och utökar ledtrådarna lite;
* Ligger i Frankrike
* Skidorten gränsar mot grannlandet, och då talar vi inte vare sig om Belgien eller Luxemburg.
* Skidorten ligger fågelvägen inte alls långt från de tidigaste gissningarna.
* Åkets namn är åt det mer "krigiska" hållet.
Blev nervös att det var mot Spanien ett tag... :LOL:
Ravin des Fournéous?

Jajamän, det är helt korrekt. Snyggt.
En tämligen trevlig ränna i en liten doldis till skidort. I alla fall för oss nordbor.

Din bild @Kalle_Luzern !
Ser ut som en kul ränna ja. Verkligen dold skidort, syns inte ens på hälften av kartorna man kolla på... 😅
På den här sluttningen finns också en del åk. Vad heter berget och hur högt är det?
1619451994761.png

Dags för en promenad i det fina vädret, ska visst bli regn senare i veckan. Kollar till om 20-30 min.

Snödjup

Tillbaka
Topp