Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

va kul!
då frågar jag vad staden heter?
IMG_123286.jpg

Är området Baden-Würtemberg? Freiburg då, och ni har stannat där på vägen hem från Alperna? Eller varit i Schwarzwald?

Tar piken från imorse och lägger upp åkbild(er)!
Vad heter åket? Kanske inte så spritt namn, så start och mål liftarnas namn duger också. Första bilden upp i åket, andra bort mot traversen som tar en tillbaka till liften så småningom.
IMG_2584.jpg

IMG_2591.JPG

Åket i bild 2 ser ut som Saas Grund. Men ni som kan tyda bergssiluetterna i bortre delen av bilden skrattar er förmodligen fördärvade åt en så felaktig gissning....

Åket i bild 2 ser ut som Saas Grund. Men ni som kan tyda bergssiluetterna i bortre delen av bilden skrattar er förmodligen fördärvade åt en så felaktig gissning....
Vet inte exakt var du menar för bara åkt i Saas-Fee där nere, men topparna i bilden saknar ungefär 1000 hm för att platsa i panoramat runt Saastal... Svårt att avgöra så klart när man inte riktigt ser trädgränsen.

Ok, ledtråd. Bilderna tagna i år, jag har bara åkt i ett skidområde i år/den här säsongen (77 ggr! Hoppas på 3 till över pingsthelgen). :ROFLMAO: Här skymtar liften som åket startar från:
IMG_2582.jpg

Ja, ni har ju kommit längre ner än höjden av Jochpass så ni måste ha fortsatt ner till Sessellift Engstlen-Jochpass?
Mycket riktigt, man kommer över en rygg och in i pisten och hamnar vid Engstlen-liften strax ovanför Englstensee. (y) I folkmun kallas åket för Steintal, en personlig favorit som dock inte åks lika mycket som Laub, Steinberg och de olika Sülz-varianterna. Nu kan jag somna ifrån med gott samvete och gå upp strax efter solen imorgon.
Tack @PisteCarver , din tur! ;)
Edit: för övrigt är det samma berg jag hade med häromdagen i bakgrunden på bild 2, de som skiljer Hasliberg från Melchsee...

Mycket riktigt, man kommer över en rygg och in i pisten och hamnar vid Engstlen-liften strax ovanför Englstensee. (y) I folkmun kallas åket för Steintal, en personlig favorit som dock inte åks lika mycket som Laub, Steinberg och de olika Sülz-varianterna. Nu kan jag somna ifrån med gott samvete och gå upp strax efter solen imorgon.
Tack @PisteCarver , din tur! ;)
Edit: för övrigt är det samma berg jag hade med häromdagen i bakgrunden på bild 2, de som skiljer Hasliberg från Melchsee...
Jag har varit där ett par gånger, men, vad heter åket? Det visste jag inte alls?

Ledtråd 2:
Toppen där vi står är inte precis någon "öde" plats. Den besöks av tusentals personer varje timme under säsong.

Det är fint väder idag och folk har väl annat för sig.
Jag lägger upp en avgörande ledtråd kl 14.
Som sagt, väldigt många skandinaviska skidturister har varit där bilden är tagen.

OK, här kommer en avgörande ledtråd:
Vi har sagt att vi är i Österrike, men det är inte med många meters marginal. Terrängen i bilden tillhör Österrike och ett annat land.

Tillbaka
Topp