Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Byn som i filmen Snowroller hette Kirchberg, heter egentligen?

1621798052501.png

83E401CC-3B51-46B6-9B9B-1FBFADA7414A.jpeg
Vad heter ”skidområdet” där bilden har tagits, och vad är så speciellt med mästerskapstävlingarna som körts där?

Hoppas min fråga är svårare då!?! 😉
Jodå. Kom över intressant kuriosa när jag googlade lite - gällande Kullaberg!
Legenden om Palnatoke är också välkänd. Palnatoke var en hövding på Fyn, som har givit namn till Palnatokes skränt, nära Kullens fyr. Palnatoke skröt att han var en skickligare skidåkare än kung Harald Blåtand. Harald tvingade Palnatoke att åka ner för dessa klippor där det är som farligast. Enligt sägnen klarade sig Palnetoke utan större skador genom att han hoppade ner för stupet med sina skidor och sen landade han helskinnad nere på isen

Apropå "grasskiing".
jag söker namnet på det här bergspasset (tyvärr saknar jag egen bild från mitt besök där på 90-talet)

Jag lyckades komma upp till 3000möh med en Royal Enfield innan snön satte stopp men på sommaren går passet betydligt högre än så.

passet är välkänt och bör vara lätt att hitta ;)

1621799687186.png

du ändrade från Atlasbergen till Himalia lite snyggt..?
jo, visst är det Rothang Pass.
fullt med inhemska indiska turister som åker upp för att känna på snön och kasta lite snöboll. passet leder vidare in i Tibet och går upp mot 4-5000möh (om jag inte minns fel)
koppling till "Grassiing": i Manali verkade det vara en stor sport (?)
Området bör vara otimalt för toppturer och alpinism

över till @STORPOTATEN igen

du ändrade från Atlasbergen till Himalia lite snyggt..?
jo, visst är det Rothang Pass.
fullt med inhemska indiska turister som åker upp för att känna på snön och kasta lite snöboll. passet leder vidare in i Tibet och går upp mot 4-5000möh (om jag inte minns fel)
koppling till "Grassiing": i Manali verkade det vara en stor sport (?)
Området bör vara otimalt för toppturer och alpinism

över till @STORPOTATEN igen
Ja, jag kände igen det till slut. Vi åker dit varje trettondagsafton för pulkaåkning.
Vad heter skidorten som ligger här?

1621800862769.png

I närheten av vilken skidanläggning hittar man denna märkliga sjö där det växer stenhögar ute i vattnet?

1621833329956.jpeg

Tillbaka
Topp