Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

visst är det Trillevallen (eller "Jämtlands Fernie" som @STORPOTATEN skulle säga)

din tur igen @PisteCarver
Ni borde paddla nån gång Ilanz-Reichenau. Jätte fin klass 3 sträcka! Mycket bra forspaddling i närheten.
Min underbara airbnb värdinna jobbar som raftingguide på den sträckan på sommarn. Jag skulle bra gärna åka dit och paddla (vet dock inte om jag törs paddla fors längre...)

Klockan är mycket så jag kör en lätt gåta. :)
1. Vad heter liften som vi åker i?
2. På vilken höjd ligger liftstationen som vi är på väg in i?
1621886668258.png

Snyggt Ivo!
Du tog en bildgåta från Tyrolen. :) (y)

Laddar på mycket med mycket sommarskidbilder nu.
Märks kanske att jag börjar sugen på att dra ner nästa månad.⛷️😎

Ska nog beställa de nya skidorna i kväll! 🎿:)

Din tur igen @Ivo del Brallo !
jag har ju lärt mig känna igen Hintertux genom den här tråden.
lustigt att skidanläggningarna öppnar nu i alperna. man blir ju sugen på att åka dit...(men det är låååångt från jämtland)

jag lämnar över bilden till @KaitsuH och hoppas på forsbild!!

jag har ju lärt mig känna igen Hintertux genom den här tråden.
lustigt att skidanläggningarna öppnar nu i alperna. man blir ju sugen på att åka dit...(men det är låååångt från jämtland)
Ja, det snöar varje dag i Hintertux nu och de är snart över 5 m. Fantastiska förhållanden med minusgrader dygnet runt fortfarande.

Ja, det är ju väääldigt långt från Jämtland. För mig är det samma avstånd som till Åre, tar mig sträckan med bil + färja på 15h inklusive ordentligt lunch- och middagsstopp.
Men du ska nog inte klaga, du kan ju åka skidor när du vill under halva året!
Vi skåningar blir som kalvar på grönbete varje gång vi får lov att komma iväg.

Tackar! Det finns bra paddling också i Zillertal, Ziller är lätt, Zemmbach nästan mitten i Mayrhofen är en fin övningsträcka, också en gammal kajakslalombana där, och Gerlosbach är full on klass 5. Men, vilket skidområde är bakom oss i bilden?
DSC_0342.jpg

Här är vyn till andra sidan, också där är ett mindre skidområde. (Eller frun visar med rätta handen det där mindre skidområdet.) Och, den där sista forsen i bilden var stenig som fan! Paddling var liksom i pinnball!
DSC_0339.jpg

Svårt… När jag ibland ställer mig på en bro och stirrar ner i vattnet så brukar personer i vita kläder komma springande, bära mig därifrån och lägga in mig i en lång bil med vadderade väggar. 😉
Skämt åsido, forspaddling verkar ju vara det perfekta komplementet till skidåkning.

Aha, var visst osmart att läsa innan kaffet. Tolkade som att det var i Zillertal! :oops:
Ni står på bron i Hospental, med Gemsstock bakom er?

Svårt… När jag ibland ställer mig på en bro och stirrar ner i vattnet så brukar personer i vita kläder komma springande, bära mig därifrån och lägga in mig i en lång bil med vadderade väggar. 😉
Skämt åsido, forspaddling verkar ju vara det perfekta komplementet till skidåkning.
Jep, forspaddling och skidåkning är båda lika "gröna" hobbyer. På vintertiden flyger vi 2 - 3 gånger varje år till Alperna, och på sommartiden får man köra med en stor paketbil efter forsar omkring Alperna, Norge, Sverige och Finland minst 15000 kilometer, varje år.

Landwasser är floden och viadukten heter helt enkelt Landwasser-viadukten? (Fast förmodligen på någon såndär lustig swisser-dojsch)
Ja, precis. Nära Filisur. Landwasserviadukt helt enkelt på tyska, del av Albula-linjen till St Moritz. Viadukten känd för ena änden ansluter direkt till en tunnel, vilket ger ett riktigt wow när man åker ut på viadukten.
Landwasser börjar uppe vid Flüelapass, rinner genom Davos och ner i Rhen.

Din tur @RandoScando

Senast ändrad:
Verkar som att folk är väldigt sugna på sommar-tema, så var är vi nu? Namnet på samhället räcker, ett bonuspoäng var för klippans namn, ledens namn, replängd på leden och namnet på standplatsen jag huserar över!
DSC08406-Pano-Edit.jpg

Det är Henningsvær vi ser i bakgrunden, Lofotens klätterhuvudstad. Normalt kommer det klättrare från bokstavligt talat hela världen för att uppleva Lofotens granit, kvaliteten är väl som Bohus-granit, men med leder som är allt från 10 meter till nära 1000 meter långa. Just här är vi på ultraklassikerna Gandalf på Gandalf-väggen, i slutet av andra replängden. Standplatsen är en mycket bekväm hylla omgiven av överhäng nånstans runt 80 meter över backen, och kallas Ørnereiret/Örnnästet!

Senast ändrad:
Ah du är nära en av världens vackraste fotbollsplaner.
Alltså, på själva fotbollsplanen är det ju inte så mycket att se egentligen - den är mest nere i en grop (och så luktar det ofta rejält med fisk). Men sett från ovan ser den onekligen väldigt spektakulär ut ;)
Det är så vackert att jag knappt vill svara men Henningsvaer är samhället, klättersakerna har jag ingen aning om.
Visst är det Henningsvær, kanske Norges blåsigaste samhälle!

Klart det är Noulja med Sveriges nederbördsfattigaste plats Abisko där nedanför.

Bilden är tagen under ett event som jag och några kompisar under några år i början på seklet anordnade tillsammans med Noulja. Genom lätt tillrättaläggning av stigar fixade vi tre fina men rejält stökiga leder nedför berget.

Banrekordet som sattes i stigen nedför Pisten landade på 6:41, själv "toppade" jag nog som snabbast ut kring 6:50.

Det finns några gamla artiklar om eventen (Arctic downhill) här på Freeride.

Klart det är Noulja med Sveriges nederbördsfattigaste plats Abisko där nedanför.

Bilden är tagen under ett event som jag och några kompisar under några år i början på seklet anordnade tillsammans med Noulja. Genom lätt tillrättaläggning av stigar fixade vi tre fina men rejält stökiga leder nedför berget.

Banrekordet som sattes i stigen nedför Pisten landade på 6:41, själv "toppade" jag nog som snabbast ut kring 6:50.

Ser betydligt farligare ut än skidåkning!😨

Då kör vi en sommarbild till, vilken sjö?
Ni får nog vara snabba innan en viss person tar den.
4EEB9875-EBC2-44E0-8774-5EF8782E6825.jpeg

Haha, det är Lac de la Gruyere!

Jag har ett foto från ett rast-stopp första gången på väg till Zermatt i början på 90-talet.
Samma udde i bakgrunden och samma vy.
Det måste vara taget från samma rastställe!

Sommarbilder efterfrågades!
Vad heter den här udden?
Bifogar även en bild med vy 90 gr åt höger från den första bilden. Tittar man noga kan man se (jag har även videos men de blir tyvärr för stora för att ladda upp) att vattnet i havet är strömt som en flod - kan vara en bra ledtråd! ;)
Vi får se om detta räcker, eller om det behövs fler bilder.
1621939582492.png

1621939656569.png

Tillbaka
Topp