Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Typ ett base camp fast ändå verkligen inte. Vi är på norra halvklotet. Finns en ledtråd för platsen som syns lite diffust i bild. Löser man den så är det bara lista ut själva orsaken till alla tält.

Det ger vi rätt för. Det vi ser är BAMM's nattläger. BAMM eller Bjökliden Arctic Mountain Marathon är en tvådagars fjäll orientering 30, 50 eller 70 km (fågelvägen) som går av stapeln i augusti varje år (utom i fjol) i området kring Björkliden/Riksgränsen. Sedan något år finns även ett endagarsalternativ på ca 10-11 km.

Tvådagarsloppen är en härlig upplevelse för alla som gillar att röra sig raskt i bergsterräng, och kanske framförallt för oss som nördat ner oss i kartor.

Just denna bild visar tältlägret 2015 som var lokaliserat strax nedanför Låktatjåkka Fjällstation som syns i svackan strax ovan bildens mitt.

@fredw tar över inför fredagskvällen

Vilken lift i vilken skidort ligger närmast detta fjällfik?

1622816062236.jpeg

Stendalen
(Jag sålde en Volvo 142 till lappgubben som driver kåtan för sisådär 30 år sedan. Tror det är samma ägare fortfarande)
Hawk var nära, och jag tror att dalen heter Tväråvalvet även här, men Stendalens lift är närmast och rätt. Ja det verkar vara samer som driver detta genuina plejs. Tror att krögaren heter Jon Levis, och att de säljer bl a något som kallas "stendarlings"! :)
Fast om det är denne man så är han tyvärr inte med oss ännu:

Ordet till Mr. del Brallo!

Senast ändrad:
Aj aj aj... @Ivo del Brallo kommer med fel svar och sedan fuskar han och tränger sig före!😲
From now on - No Mercy!👿😉
Äntligen är mötesfredagen över!
Till Eivors (Ivo) försvar tror jag frågan var vilken skidort det var, och då skrev han ju faktiskt Chamonix.
Att han sedan kunde bomma på en sån känd topp som Ajigijjen, är smått pinsamt dock. ;)

Äntligen är mötesfredagen över!
Till Eivors (Ivo) försvar tror jag frågan var vilken skidort det var, och då skrev han ju faktiskt Chamonix.
Att han sedan kunde bomma på en sån känd topp som Ajigijjen, är lite smått pinsamt dock. ;)
Tror frågan var både och faktiskt, men no hard feelings eftersom även frågeställaren höll med tills du rättade. 🤓

Hawk var nära, och jag tror att dalen heter Tväråvalvet även här, men Stendalens lift är närmast och rätt. Ja det verkar vara samer som driver detta genuina plejs. Tror att krögaren heter Jon Levis, och att de säljer bl a något som kallas "stendarlings"! :)
Fast om det är denne man så är han tyvärr inte med oss ännu:

Ordet till Mr. del Brallo!
Tråkigt att Jon Levi dött (undrar vad som hänt med min gamla Volvo?).
Jag är på (samma) strand igen och lämnar över till valfri spekulant!

Belalp.

Matterhorn, Weisshorn och Dom i bilden!(y)

Stämmer bra, längst upp under Hostock där skidtunneln går igenom. Riktigt "intressant" T-krok för att komma upp dit. Hade med en annan bild därifrån för kanske 2 månader sen och hade den här bilden redo som ledtråd men behövdes inte. Tänkte att några Walliserikoner kunde uppskattas på en fredagkväll. ☺️

Tillbaka till @PisteCarver

Det är Dom, spetsen av toppen i moln. Monte Rosa ligger till höger men syns inte i bilden (dolt bakom andra berg + moln).
Du menar till vänster? Till vänster om Dom ser man Feegletscher och i rak linje bakom där ligger Allalinhorn, Rimpfischhorn och Dufourspitze m.fl. Monte Rosa toppar, och dessvärre en del moln just den dagen.
1622824494703.png

Ok fast jag undrade över detta bortom Dom. Eller är det den som är Dom?
Sorry ifrågasätter inte, vill bara få rätt på det för egen del! 😀

Visa bilaga 10497
Nej, det är "moln".
Monte Rosa ligger längre till vänster samt skulle se lägre ut än Dom eftersom det ligger längre bort samt är bara knappt högre.
Det ligger rakt i siktlinje bakom Rimpfischhorn (längre till vänster).

Vill ändå inte ge rätt för det (ställs extra höga krav på just dig ;)), kan du hitta ett namn som täcker just det inringade skidområdet och vilken skidort det tillhörde från början?
Hochjoch (Schruns, Silbertal). Gick ihop med Silvretta Nova (St. Gallenkirch, Gaschurn) 2008? Inte helt säker, men antar att den äldre delen av St. Gallenkirch var söder om, och liften mot Hochjoch tillkommit senare.
Silvretta Montafon entstand 2008 aus den Skigebieten Silvretta Nova auf der linken Talseite bei St. Gallenkirch, Gaschurn und Hochjoch auf der rechten Talseite bei Schruns, Silbertal.

Hochjoch (Schruns, Silbertal). Gick ihop med Silvretta Nova (St. Gallenkirch, Gaschurn) 2008? Inte helt säker, men antar att den äldre delen av St. Gallenkirch var söder om, och liften mot Hochjoch tillkommit senare.
Silvretta Montafon entstand 2008 aus den Skigebieten Silvretta Nova auf der linken Talseite bei St. Gallenkirch, Gaschurn und Hochjoch auf der rechten Talseite bei Schruns, Silbertal.
Ja, området heter Hochjoch och tillhör Schruns. Numera går det även en lift upp dit från St. Gallenkirch, och området är sammanbyggt med Silvretta Nova.

Mycket utförligt svar och klart godkänt! (y)

Kanske får testa Montafon någon gång, verkar ligga lite lågt bara...

Kör på den här för jag tyckte det var en ganska snygg bild med solen och de dramatiska molnen. Vad heter glaciären mitt i bild? Tagen 4:e okt 2020.
1622829083474.png

OK, @fredw och @Kalle_Luzern , jag har kollat igen på bilden.
Antar att den är tagen från släpliften Hohstock på drygt 3000 m?

1. Rimpfischhorn 4199 m.
2. Allalinhorn 4027 m.
3. Strahlhorn 4190 m.
4. Precis här skulle Monte Rosa sticka upp bakom kammen. Eftersom vi är på ca 3000 m och det relativa avståndet mellan Allalinhorn och Monte Rosa är betydligt mindre än avståndet mellan bildens utgångspunkt och Allalinhorn, samt att Monte Rosa är drygt 600 m högre än Allalinhorn, så borde man kunna se det.
Jag kan inte avgöra om det är moln eller berg, eventuellt kan man skymta Lyskamm strax till höger om Rimpfischhorn. Har försökt förstora bilden, men den har för dålig upplösning.

1622828922012.png

Kanske får testa Montafon någon gång, verkar ligga lite lågt bara...

Kör på den här för jag tyckte det var en ganska snygg bild med solen och de dramatiska molnen. Vad heter glaciären mitt i bild? Tagen 4:e okt 2020.
Visa bilaga 10501
Läcker bild och det är högt! (y)
Men nu måste jag fixa "fredagsmysmaten" och gå och välja vin...🍷:)

OK, @fredw och @Kalle_Luzern , jag har kollat igen på bilden.
Antar att den är tagen från släpliften Hohstock på drygt 3000 m?

1. Rimpfischhorn 4199 m.
2. Allalinhorn 4027 m.
3. Strahlhorn 4190 m.
4. Precis här skulle Monte Rosa sticka upp bakom kammen. Eftersom vi är på ca 3000 m och det relativa avståndet mellan Allalinhorn och Monte Rosa är betydligt mindre än avståndet mellan bildens utgångspunkt och Allalinhorn, samt att Monte Rosa är drygt 600 m högre än Allalinhorn, så borde man kunna se det.
Jag kan inte avgöra om det är moln eller berg, eventuellt kan man skymta Lyskamm strax till höger om Rimpfischhorn. Har försökt förstora bilden, men den har för dålig upplösning.

Visa bilaga 10500
Så jag tänkte när jag tittade på kartan, fattade att du bara blandade höger och vänster en gång. Drygt 3100 m där bilden är tagen.
Tyvärr gammal bild tagen med en iphone 3GS, förklarar även varför den är så mörk. Har faktiskt hänt lite på kamera-fronten i smartphones senaste 10 åren! :LOL:
Smaklig spis, och lycka till med vinvalet! Jag ska nog unna mig en öl. 🍻

Ingen panik, fattar att folk håller på med "fredagsmys", "familjetid" och annat elände de indoktrinerats in i... 🤪

Ändå en liten ledtråd: På kammen som går åt höger ungefär från mitten av bilden kan man ana en lite svart fyrkant. Det är en hytta som varit med i tråden på betydligt närmare håll.

Tillbaka
Topp