Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Nu rasslade det in lite förslag, inget korrekt dock .
I folien ligger för övrigt en färsk harr, tagen från den å som rinner ut där vi sitter. Smakade utmärkt med örtpotatis och sallad. 😁

Messlingen och Mittån? Hur är fisket där nu? I Finland, nästan överallt, är vattnet nu så varmt, att öring och harr fisket är nu slut. Nästan alla fiske älvar är stängda. Nu kan man fiska här bara abborre och gös.

Jajamen, den lilla vålen är det! Vi sitter alltså där Fjetån rinner ut i Yttre Fjetsjön.

Det ser lite idylliskt ut, men det var en tämligen jobbig dag. 20 km vandring i 26 grader och vindstilla. Fullkittad med långkallingar, vadarbyxor samt vadarkängorna. Omringad av miljontals knott och mygg och lika många bromsar. Har aldrig varit med om så mycket broms förr, trots 50 regelbundna år i Härjedalen. Det var helt sjukt och min kropp är rödprickig efter alla bett nu.

@KaitsuH Fisket var inget vidare tyvärr. Även här alldeles för varmt, vi hade runt 30 grader två dagar och de andra dagarna runt 25, så fisken (harr/öring) lös oftast med sin frånvaro. Har dock inte sett några förbud än, borde komma.

Jajamen, den lilla vålen är det! Vi sitter alltså där Fjetån rinner ut i Yttre Fjetsjön.

Det ser lite idylliskt ut, men det var en tämligen jobbig dag. 20 km vandring i 26 grader och vindstilla. Fullkittad med långkallingar, vadarbyxor samt vadarkängorna. Omringad av miljontals knott och mygg och lika många bromsar. Har aldrig varit med om så mycket broms förr, trots 50 regelbundna år i Härjedalen. Det var helt sjukt och min kropp är rödprickig efter alla bett nu.

@KaitsuH Fisket var inget vidare tyvärr. Även här alldeles för varmt, vi hade runt 30 grader två dagar och de andra dagarna runt 25, så fisken (harr/öring) lös oftast med sin frånvaro. Har dock inte sett några förbud än, borde komma.
Så det är där sommarvädret gömmer sig. 🥵 "Varmt" idag, 23 grader på eftermiddagen, varmaste hela veckan. Sjön väldigt välfylld, såg att det snöat ner mot 2300 m natten till idag. Som tur är torrt idag och verkar hålla sig ok imorrn också.

Tror inte jag har ätit harr, vore kul att testa. (y)

Bjuder på en lätt gåta. Känt berg, ovanlig vinkel. Vad heter det vita i mitten av bilden? Tips: inte Mont Blanc... ;)
IMG_2726.jpg

Bild från gårdagens promenad. Vilken topp står jag på?

Edit: samma topp men nu har jag vridit kameran lite
Edit 2: Men vafaaen. Här ska inte behövas några ledtrådar. Men här kommer en ändå: från den här toppen när man en fin, kort och lite lavinfarlig sluttning. Behövs inga stighudar men en pjäxpromenad på 10 min (på vintern)

Bilagor

• 89E89683-CB7A-4CDD-B8DA-ADB070B06EE7.jpeg
    89E89683-CB7A-4CDD-B8DA-ADB070B06EE7.jpeg
    485.9 KB · Besök: 80
Senast ändrad:
ja, så klart! (och där borta i öster skiner solen på storsjön/Frösön som vanligt)

(är det bara Kalle kvar i tråden..?)
Hoppas ju att det är några fler som tittar in då och då... Helgerna oftast ännu lite lugnare än det varit även under veckorna nyligen.

Jag kör också på färsk bild, från imorse faktiskt! Nog uppenbart vilket berg jag varit uppe på (det på bilden alltså), men var är bilden tagen?
IMG_2867.JPG

Rickenbachstrasse 163
6432 Rickenbach

Edit: Toppen av Luftseilbahn Rotenflue.
Korrekt, på taket av bergstationen Rotenflue står den. Lite ologiskt för en "Grand Tour" med bil kan jag tycka, men blir väl inte tillräckligt imponerande bilder för Instagram annars. :ROFLMAO: Så lång tid tar det ju inte att åka upp och ner med gondolen iofs.
Ganska lätt och trevlig vandring upp till restauranten som syns på toppen, och bra utsikt. Väldigt populärt dock, så mycket folk. Kan nog bli att någon mer bild från dagen dyker upp här. ;)

Din tur @PisteCarver

Du kom ihåg att jag haft med den vyn för tre månader sedan!😲
Fast då gällde frågan Haftorsstöten.

Jag var precis på väg att lägga upp en ledtråd att fjället ligger i Norge, men det behövdes ju inte!🙂
Bilden är tagen från toppstationen i Ramundberget.

Då är det du igen @Kalle_Luzern !

Du kom ihåg att jag haft med den vyn för tre månader sedan!😲
Fast då gällde frågan Haftorsstöten.

Jag var precis på väg att lägga upp en ledtråd att fjället ligger i Norge, men det behövdes ju inte!🙂
Bilden är tagen från toppstationen i Ramundberget.

Då är det du igen @Kalle_Luzern !
Var snarare tvärtom, började kolla kartan och såg Haftorsstöten och då kom jag ihåg att den varit med. Sen letade jag upp den gamla bara för att bekräfta. :cool:

Här ett berg jag velat ha med ett tag, men inte tyckt någon bild varit bra nog. Den här får duga för fjärrspaning tänker jag. Namn och höjd?
IMG_2877.png

Stämmer så klart. Stor klump som jag inte kommit mig för att besöka än, se om det blir av i sommar. Nummer 13 vad gäller primärfaktor i alperna (2021 m), inte dåligt med tanke på de ändå ganska beskedliga 2502 m!
Bilden från imorse, vilket du kanske räknade med? ;)

Du igen då @PisteCarver
Har väntat på Säntis.;)
Reser sig högt upp från slättlandet och över omgivningen alldeles i början av Alperna. Har kört förbi där några gånger.

Nu får vi se hur besvärlig den här gåtan blir.
Namn och höjd på två toppar (båda högre än Säntis)?
1625928026436.png

Kan bli lurad av perspektiv osv, ta Gwächtenhorn här om dagen. ;) Tyckte inte det såg ut som att den var så mycket längre bort, men nu ser jag att det är:
1. Nockwand, 3092 m.
Nockwand och Grosser Trögler = rätt!

Jag trodde att den skulle bli svårare (framför allt Nockwand).
En detalj i bilden avslöjar en del, att det är tre linor ovanför gondolen. Det finns inte så många 3-S gondolbanor ännu.
De går mycket stabilare i stark vind än traditionella gondolbanor.
Eisgrat 3-S är definitivt den finaste lift jag åkt. Lika snabb som en kabinbana, men med 48 gondoler (i stället för två kabiner) som tar 32 personer var, och man sitter bekvämt i lädersäten.
Alpernas längsta gondolbana med 4,7 km, och den kostade 60,6 milj Euro att bygga.
1625933087825.png

Eisgrat 3-S med "Skyffeln" i bakgrunden.

Då är det din tur igen @Kalle_Luzern !
Och så får vi hoppas att någon mer är aktiv här också just nu. 🙂

Nockwand och Grosser Trögler = rätt!

Jag trodde att den skulle bli svårare (framför allt Nockwand).
En detalj i bilden avslöjar en del, att det är tre linor ovanför gondolen. Det finns inte så många 3-S gondolbanor ännu.
De går mycket stabilare i stark vind än traditionella gondolbanor.
Eisgrat 3-S är definitivt den finaste lift jag åkt. Lika snabb som en kabinbana, men med 48 gondoler (i stället för två kabiner) som tar 32 personer var, och man sitter bekvämt i lädersäten.
Alpernas längsta gondolbana med 4,7 km, och den kostade 60,6 milj Euro att bygga.

Eisgrat 3-S med "Skyffeln" i bakgrunden.

Då är det din tur igen @Kalle_Luzern !
Och så får vi hoppas att någon mer är aktiv här också just nu. 🙂
Ja, de tre kablarna uteslöt ju många liftar. Tänkte först att det var från en kabinbana. Kommer inte ihåg hur den funkar exakt, men finns något liknande i Saas Fee. Knappast lädersäten iofs, tror gondolerna där tar 30 personer stående... Var ett tag sen jag var där.

Nu kanske jag gör bort mig. :oops: Här är vi betydligt lägre, snarare i föralperna. Var är bilden tagen? Ledtråd: ligger ett litet skidområde där gondolen går upp.
IMG_2749.JPG

Behövs väl lite ledtrådar på den här, speciellt en lördagskväll...
Bilden tagen från orten där jag tog tåget hem efter en vandring, tredje juni i år. Jag startade i en järnvägsknut (haft med en bild från stationen!), gick genom ett naturkatastrofområde (haft med en bild därifrån!), hade utsikt mot ett antal 3000+ m toppar (haft med några bilder på dem från vandringen!), passerade en kantons högsta punkt (inte haft med bild på den än ;)) och kom till sist ner hit.

Ok, en till: baserat på namnet kan man tro att det är populärt bland ryttare, men kanske bara har med terrängen att göra?
Samma kanton som jag haft bilder från idag och även förra lördagen.

Tillbaka
Topp