Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Inspirerad av en zoomad bild från @fredw , så kör vi den här bilden!
Namn och höjd på berget?
1628808396235.png

Ja, visst är det Helags! (y)
Och man ser nästan hela berget som från detta hållet har en fallhöjd på ca 800 m.
Jag har klippt bort Predikstolen till vänster om Helags, annars hade man sett den karaktäristiska södra klippväggen där.
Bilden har jag tagit från Ramundberget nästan rakt söder ifrån.

Över till @Bgn !

Vilken är toppen till vänster?

Bilagor

• 39B60D93-E462-42E0-922D-0C47FCEF0EB1.jpeg
    39B60D93-E462-42E0-922D-0C47FCEF0EB1.jpeg
    758.9 KB · Besök: 79
Väldigt nära men fel, och jag tänkte på den spetsiga toppen man ser, inte den i molnen (som inte heller är Veslebjörn)

Rätt glaciär och rätt topp. Jag var där nu i sommar på en klätterkurs med bre.no mängder av spetsiga 2000 meters toppar i området.

Över till @Anzom

Ser ut som rolig klättring. Fortsätter med lite mer sommarkänsla. Vilken topp ligger bakom ryggen?

Bilagor

• 20210806_134732.jpg
    20210806_134732.jpg
    1.1 MB · Besök: 95
Lite högt upp.

Haha, inser att den är tuff med väldigt få referenspunkter. Sälenfjällen ligger toppen i.

Lite högt upp.

Haha, inser att den är tuff med väldigt få referenspunkter. Sälenfjällen ligger toppen i.
Also... vi får nog definiera vad en "topp" är för något.;)
Kan det vara Skarsåsfjällen i mitten med Näsfjället lite till höger, och Sälen Stöten skulle i så fall ligga till vänster i bilden?

Eller har jag uppfattat frågan fel, men ska alltså gissa på vad som är bakom dig i 180 gr riktning mot bilden?
Vad är bakom ryggen? Din rygg eller någon ås-rygg i bilden?
Näsfjället?
Min rygg! Vad för topp som är bakom den. Näsfjället är både utanför bilden och felaktigt

Det är ju bara böljande skog ända bort till horisonten, så det går ju inte att hitta någonting där förutom en skoterled (eller vad det röda krysset kan betyda), och det är väl inte heller den enda i regionen kan jag tänka mig.
Jag säger Hundfjället och skulle jag mot förmodan ha rätt, så går gåtan vidare till @fredw så att vi får se om han har lite fler "spissiga" norgetoppar på gång. ;)

Fast nu ändrar jag mig till Stor-Närfjället.

Edit: Jag har identifierat ett kalhygge och ett grustag med rätt former och konturer.🤓

Ledtråd:
Den här bilden hade jag inte lagt upp om det inte vore för att @Kalle_Luzern inte är aktiv i tråden just nu. Annars hade det inte taget fem minuter innan den hade varit löst... ;)
Om man tittar noga så ser man en lift på berget.

Senast ändrad:
@PisteCarver , berget har jag noll koll på men jag funderar på varför det står 108,5 på bilen till vänster. Har du satt in det för att dölja personerna?
Jag har inte gjort något med bilden, det är en sådan liten avståndsskylt som står längs motorvägarna i Europa.

Berget borde ni klara, är ett av de mest kända lägre bergen i Schweiz. ;)
Notera att det på högra kammen går en kabinbana.

Snödjup

Tillbaka
Topp