Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Yes!Trollsjön, Kärkevagge, nära E 10:an?
Österifrån, taget i Stans.Visst är det Pilatus, @Kalle_Luzern 's "hemmaberg".
Denna bild tagen söderifrån.
Din tur @Ivo del Brallo !
Visst är det så.Österifrån, taget i Stans.![]()
Nr 3 rätt! Ok, också nummer 2! Men inte Canazei.1 canazei? 2 skidor och bräda3 aldrig sett en guide i alperna med hjälm
![]()
Du kan vara rätt. Men, var är vi i bilden?2. Bord.
Just så! Den knappliften är inte alls rolig för en brädåkare! Fruktansvär! Horrible! Överallt i Engelberg var det då bara is, betong och is. (Steinberg var inte alls kul!) Men Bäkside Brunni bjöd ett mycket fint mjukt åk! Din tur igen @Kalle_Luzern !Schweiz brantaste knapplift i bakgrunden. Uppe på Brunni i Engelberg. På första bilden Hahnen till vänster och Titlis sticker fram till höger. Åket ”Bord” går tillbaka ner till Klostermatte och gondolen.
Semester som sagt, så om det stämmer ger jag vidare till snabbaste villiga person.PCs faktafel om väderstrecket på Pilatus fick mig att lista ut mitt lösenord.
![]()
Men du talade litet tidigare mycket om Sälen fjäll? Så, jag måste gissa Hundfjället?Jag tar den bollen! Förutsätter att Kalle kan sitt hemmaberg…
På vilket berg i vilken ort är vi nu?
Visa bilaga 11182
Nej.Hemavan?
tyvärr inte. Bild nr 3 finns nu till beskådan i originalinläggetstorklinten, Boden
Nej. Edit: Ännu en ny bild lagd till originalinlägget.Nalovardo?
Luossabacken?
Mycket svår gåta fram till sista bilden. Började fundera på om det var en nerlagd skidanläggning, och då hade det ju blivit ännu svårare.Där satt den! Luossabacken på berget Luossavaara i Kiruna (där L och K blir LKAB...) Tydligen ett oavslutat hotellbygge på toppen och ny sittlift. Berget har en något ovanlig form, givetvis eftersom det har brutits stora mängder järnmalm där... Bilden nedan över Luossavaara och Kiruna är inte tagen av mig, gissningsvis från det ännu mer utgrävda malmberget Kirunavaara där jag inte tror det kommer bli någon skidlift, och där malmbrytningen fortsätter under jord till den milda grad att delar av den bebyggelse som ses på bilden måste rivas och nya stadsdelar byggs österut. Malmådern från Kirunavaara sträcker sig brant lutande in under stadens centrum och man är nu nästan 1400 meter under jordytan - världens största underjordiska järnmalmsgruva. Jämför med skidbacken på bilden som har ca 200 meters fallhöjd... Kirunas gamla vackra träkyrka kommer också att flyttas (utan att tas isär)!
Ja, de lade jag märke till, samt att det var utanför fjällkedjan, vilket styrde sökandet till ett område centralt i norra Sverige.Snöfläckarna i svensk augusti på tredje bilden (möjligen i närheten av Tarfala) gjorde iofs att det geografiska området snävades in... Men ffa kanske svårt eftersom det nog inte är så många utifrån som söker sig till denna stadsbacke. Nu till PCs disiga bild!![]()
Ja, det stämmer nog.Ditt berg påminner ju aningen om kära gamla Zugspitze...
Nej, fel land.Gehrenspitze?
Edit: Ändrar till Grubigstein (Grå stor sten?) fast de är j*kligt lika varandra..
Är det där Caesar Hadrian's wall?Säntis? Nu gissar jag vilt på hungrig mage, får bara upp såna här bilder via Google Street view...:
Visa bilaga 11189
Wallander är på rätt spår….Wallander tror att han letar efter ett berg, lägre än Zugspitze, som sticker upp hyggligt mot omgivande föralper när han kör söderut in i norra Schweiz och tittar mot väst/sydväst.