Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Precis det är ryssdalsnebba
Klurigt värre, får tacka Ivo för den fina insatsen att ringa in området! 😁

Nåväl, jag har ju utlovat variation och kultur åt @fredw så here goes.
Vad heter skidorten?
Vad heter etablissemanget?
Varför ser de ut som de gör?
1629224836179.png

Måste väl va puben i verpan. (MoFo på finska 🥸
Utklädningsdax brukar ju vara Mardi gras
Såklart. Och bara för att du knep gåtan bjuckar jag på en bild av självaste @Ivo del Brallo i egen hög person under Mardi Gras, i Verpan, på puben. 😁
Borde väl vara -97 skulle jag tro?
1629225674307.png

Senast ändrad:
Och jag som trodde det skulle bli en svår fråga 😌.

90-talets bästa sommarski. Tyvärr har de inte lagat övre liften på 10-12 år så de har bara öppet nedre liften några veckor i början av sommaren. Krympande glaciär och Tommens död bidrar även till den nedåtgående spiralen

över till @KaitsuH
Tackar! Jag frågade redan tidigare, vem som gamla Folven veteraner finns ännu här? Jag var inte en av dem, men några av vänner vad varje sommar där. (Jag bara varannan)

Nästa bilden. Vilket skidområde? P.S. Aj fan ni va magra på 90-talet!
thumbnail_IMG_1834.jpg

Senast ändrad:
ser ut som
vuokatti_logo-300x101.png

googlar runt på visitfinland.com
hittar följande:
"Det finns sammanlagt omkring 75 skidanläggningar i Finland, vilket är en hög siffra med tanke på att Finland inte har några berg"

nä, någon skidresa till vårt östra grannland blir det inte av...

🙂 Antar att det där inte var en gåta?

Här kommer mer finkultur som komplement till gårdagens partajande! 😄 Tänkte att lugnet från en vacker kyrkogård vore lämpligt ”dagen efter”.

1. Vad heter berget i fjärran under molnet?
2. Vilken berömd person ligger begravd 1 meter bakom mig?

1629261423250.jpeg

Senast ändrad:
Helt korrekt. Jag är imponerad av bredden i din kulturella kompetens! 😄 Din tur.
Skutan är ju enkel att känna igen. resten gick av sig självt.
Lite mer finkultur? Eller kanske i alla fall lite blandat....

Vad heter liften i nedankant? Namnet påminner om en framträdande figur i gamla amerikanska high school-filmer..
1629264389307.png

Senast ändrad:
Wallander (som också har bred kulturell kompetens) kommer att tänka på ett namn som Ferris Bueller, men hittar inga sådana liftar och ser inte var du varit. Ännu.

Wallander (som också har bred kulturell kompetens) kommer att tänka på ett namn som Ferris Bueller, men hittar inga sådana liftar och ser inte var du varit. Ännu.
Så det är alltså inte Ferris eller Fonzie. Det är ingen specifik person det handlar om, utan mer en typ av person.
Som sagt borde platsen vara en PC-specialitet, dvs en tyroler-glaciär. Nu bör det gå ganska snabbt....

Jadå! Bara glad att det inte var Nörderjoch 2 som ses på en del kartor... återkommer! Lunchpaus.

Som sagt borde platsen vara en PC-specialitet, dvs en tyroler-glaciär. Nu bör det gå ganska snabbt....
Naturligtvis hade jag annat för mig när den här ledtråden kom...:(

Också klart att du väljer den enda Tyrolerglaciären som jag inte varit på.:mad:😉
Då måste Weisseespitze sticka upp lite någonstans och vägleda mig.🤓

Jag har iofs aldrig varit på någon tyrolerglaciär, men det hjälper ju att vara kartnörd! Särskilt i denna tråd! :)

Dags igen, ännu en kulturell bildfråga, eftersom skidkulturen givetvis är det vi gillar mest!

Vad heter denna backe/lift?

1629284864211.png

IMG-4290.jpg

Senast ändrad:

Snödjup

Tillbaka
Topp