Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Hells Bells, ACDC. Är säker på att Kalle kunde den, med eller utan Schazam… 👍🏻PCs rykte avseende ”skidmusik” är härmed återupprättat med råge!
Jag har ett par ”jag mötte Lassie” för AC DC men det får bli en annan gång.

Hells Bells, ACDC. Är säker på att Kalle kunde den, med eller utan Schazam… 👍🏻PCs rykte avseende ”skidmusik” är härmed återupprättat med råge!
Jag har ett par ”jag mötte Lassie” för AC DC men det får bli en annan gång.
Nää, nu har jag hittat tillbaks till mitt rätta jag igen!🤪

Nej! Den glömde han ju!😲
Vad gör vi nu?
Ajdå, missade att den var del av gåtan... Kände jag så klart igen redan på andra klockslaget.

Kör ändå och provar något nytt. Söker namnet på berget med högst primärfaktor i den här bilden. Namn räcker, behöver inte peka ut det. ;)
IMG_3391.JPG

Litet pauskuriosa… Jag hade äran att få en pratstund i Adelaide, Australia, med en tidig fästmö till Bon Scott, AC/DCs förste sångare och allmän legend. En mycket trevlig dam som beskrev Scott som en riktig gentleman (han var född i Skottland) och den snällaste och mest genuina person hon någonsin träffat. När de dejtade så brukade han komma farande på sin motorcykel med ”flip flops” på fötterna… Tyvärr festade han senare ihjäl sig i London och albumet med Hells Bells var AC/DC s comeback efter det. Så tack till PC igen!

Eller är det en luringgåta?
Titlis som du står på är ju över 3200 m och Engelberg ligger väl på 1000 m, så alltså Titlis?

Jag slår till på Säntis med 2021 i primärfaktor.?
Ja Säntis söker jag så klart! Nummer 13 på listan i alperna trots sina ringa 2503 möh! Säntis syns i fjärran i höger bildkant.
Titlis har som sagt inte så hög primärfaktor, höga pass söderut.
Räkningen verkar onekligen oklar, på engelska wiki står det 978 m, på tyska 1014 m! :unsure:

Din tur @STORPOTATEN

Ja Säntis söker jag så klart! Nummer 13 på listan i alperna trots sina ringa 2503 möh! Säntis syns i fjärran i höger bildkant.
Titlis har som sagt inte så hög primärfaktor, höga pass söderut.
Räkningen verkar onekligen oklar, på engelska wiki står det 978 m, på tyska 1014 m! :unsure:

Din tur @STORPOTATEN
Gött mos.!
Då undrar jag vad det högsta berget i bilden heter?
1636619908537.png

Ny ledtråd varje halvtimme!
Ledtråd 1: Vi befinner oss i en tämligen känd skiddal, som inhyser flera skidorter.
Ledtråd 2: På den skogsbeklädda ryggen rakt fram.....ser man med hökögon ett litet litet skidområde. Och fortsätter man samma rygg bort till höger, kommer ett annat skidområde på andra sidan.
Ledtråd 3: Vi är i Österrike
Ledtråd 4: Bergets namn är ganska uppenbart när man ser det på lite närmre håll än på denna bild. Även om man tydligt ser orsaken till halva namnet.

Senast ändrad:
Gepatschferner?
Edit ändrar till Mittelbergferner
börjar vid... en stor gryta av berg och åsar inkl... Schuchtkogel?
slutar allt längre ovanför Braunschweiger Hütte

Senast ändrad:
Gepatschferner?
Edit ändrar till Mittelbergferner
börjar vid... en stor gryta av berg och åsar inkl... Schuchtkogel?
slutar allt längre ovanför Braunschweiger Hütte
Mittelbergferner är rätt!
Och den börjar på Schuchtkogel's östsida. Det är en svagt lutande lång (ca 7-8 km) glaciär med 1000 fhm, och som ringlar sig norrut mot Pitztal där den slutar på 2500 möh i nedre del.
Den har lite "gälar" i övre halvan, men ingenting mot Taschachferner (nedan). Inget ställe man åker skidor på!😨
1636638707792.png

Ett startat jättebyggprojekt för att bygga samman Pitztal's och Sölden's glaciärområden via just denna Mittelbergferner stoppades av miljöskäl för ett par år sedan.
Så här såg planerna ut:
1636638884710.png

Över till @fredw !

Oj, vann jag?!? Ska just springa till bussen. Då växlar vi ner och försöker ge chansen till vem som helst som postat högst ca 20 bildgissningar i detta gissa-bilden-forum.
Om ingen nappat före kl 20 i kväll så är det först till kvarn som gäller!

Slogen ligger högt på min lista också, hade en resa bokad dit vintern som var men den blev tyvärr inställd. Otroligt fint topptursområde Sunnmöre.

Fin bild! Ser ut som topp 1894 väster om sielmmacohkka med sett norrifrån men jag tror endå inte att det är rätt.

En ledtråd, ett alternativt namn på toppen jag söker skulle kunna vara kolossal munter fågelmun.

Grattis, bingo antar jag. Tro det eller ej men jag var vid grannen Ryssdalsnebba och letade utan att hitta Storgladnebba... 😩 Var stämmer man Google maps?
Krävdes en rejäl inzoomning för att namnet skulle dyka upp. Först såg jag endast Ryssdalsnebba. Lite mer Zoom så dök en Litlgladnebba upp. Ytterligare lite zoom så dök Storgladnebba upp också... :)
Tur som en tokig. Om det nu stämmer.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp