Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

alla svar hitills är i närheten, både darwin och tur och tind

Bilagor

• 20170514_132919.jpg
    20170514_132919.jpg
    111.9 KB · Besök: 83
Får man fråga exakt hur du tänkte... det ser ut som att du vände tillbaka till drivan som just föll ner, med dina färska fotspår på sig? "Måste bara se hur många hundra meter ner all den där snön föll?"

ja superbra att fråga såklart! bra att sprida sina misstag och lärdommar, jag har lärt mig mycket av andras näraögatupplevelser. och bra att skapa en kultur där vi delar med oss och inte pinsamt skäms och döljer våra missbedömningar eller dumheter.

mitten på maj i närheten av darwnindstind i jaghadeturdalen, och det hade varit en sval natt så vi tänkte göra turen snabbt innan snön blev för varm men solen va obönhörlig så snön ner mot skräckfjord va väldigt ostabil och kändes som att den kunde släppa närsomhelst. så jag höll mig nära kammens topp för att undvika de brantaste snöfälten, men försökte att inte gå för nära drivorna och stupet ner i dödshålla. jag gick först och min vän axel(på bild, påväg mot mig) gick hundra meter bakom. så såg jag en spricka i snön och slog en gång på den med isyxan och då föll hela drivan tillsammans med mina fotsteg, helt tyst som en hiss bara, och slog i sluttningen nedanför efter en stund och stannade några hundra meter ner i dödshålla. läskigt!

så, fel val av tur i så varmt väder. vi hade väldigt få flyktvägar när vi väl var på kammen, att vända tillbaka hade varit farligare än att fortsätta(vi hade firat på två ställen, svårtoch tidskrävande att klättra tillbaka), och såklart gick jag för nära kanten. en obra situation men lärorik!

jamen rätt med partisanleden! tredjetoppen är den flacka toppen i bakgrunden, bildens högsta topp och där dramatiken utspelade sig är moskocohkka, och till höger i bild novatind som kalle_luzern gissade på. och högst upp i bilden bakom himlen är rymden, och därifrån syns alla trådens tidigare bildgåtor.
fin piståkning på fagernesfjellet också! jag ser fram emot när jag blir vuxen och kan/har råd att åka pist hela dagarna också, drömmigt!

pistecarver nästa bildgåta

Puh... nu får det räcka med livsfarliga och svettiga bildgåtor, jag får ju svindel bara jag tittar på bilderna.😰

Nu blir det en bildgåta som alla kan vara med på!

@Ivo del Scandi laddade upp en video här innan från Ellas Fall i Helagsväggen, men jag vågar ju inte göra såna dödsföraktande "stunts" i branta klipprännor som @STORPOTATEN .😶‍🌫️

Det får bli en skön piste-cruise i stället, och denna gången ska ni slippa höra tysk-österrikisk alpmusik till, det blir bara ett skönt vindbrus i stället.
Jag heter ju PisteCarver och då måste man ju kunna åka pist.

Jag frågar efter genomsnittshastigheten i åket.
Man kan uppskatta och gissa, eller man kan damma av grundskolans matematik och sedan räkna ut det. För att räkna ut det behöver man veta vilken lift det är bredvid, och det kan ni nog lista ut.
Det var en härlig dag i början på november förra året, och jag åkte på mina QST 99 som jag börjar gilla mer och mer. Jag startade ca 10-20 meter nedanför avstigningen, och videon slutar ca 50 meter innan påstigningen.

Kl. 21.00 avgör jag vem som har vunnit.

å jag missade vinterdäcksgåtan!
jo bravader kan ju vara farligt, och lärorikt. jag tror det är bra att vi delar med oss av våra upplevelser och erfarenheter för trots 40 år på skidor i fjällen så händer ibland såntdär. trots endel erfarenhet och vana så kan det gå illa, så det gäller att ha kul, ta hand om sina vänner och en själv, kommunicera ordentligt med alla på gruppens nivå och vara ödmjuk. och att ta chansen att vända när den dyker upp! jag siktar på att vända minst en gång av tio på spännande turer, bra att få in vanan så att vända om inte blir en för stor grej.

Jag måste iväg till gymmet, så jag lägger redan upp en ledtråd nu som även kommer att förklara svaret. Jag täcker över den uppmätta sträckan för åket så länge (den gula linjen).
Grönt kryss är avstigningsstationen, och rött kryss är påstigningsstationen. Det svaga krönet mitt i backen åker jag också över mitt i videon.
Jag har räknat "konservativt" med start en bit ner från avstigningen (jag vet att jag åkte hela liften i ett svep). QST 99:orna pinnar ändå på rätt bra.:)
1643741375060.png

Liften är Nörderjoch 1 i Kaunertal, och mycket finare förhållanden för carving än så här får man inte. Backen är lite kort, den bästa carving backe jag känner till är röd Kaserer 1 i Hintertux, den är tre ggr längre och lutar lite mer.
Den gula åklinjen i Google bilden är 600 m lång och avverkas på 29 s till dit åket slutar där jag korsar liftspåret vid den lilla bäckravinen.
Det ger 74 km/h, det går ofta fortare än vad man tror, vilket man bör tänka på när det är mycket folk i backen.

Ladda ner Ski Tracks appen (som mäter en massa saker) om ni inte redan har den. Den var inte påslagen den här dagen (den suger mycket mobilbatteri), och mobilen hade det redan tungt i de 12 minusgraderna.

Och vinnaren är… @Kalle_Luzern som kom närmast.
Din bild nästa!

Liften är Nörderjoch 1 i Kaunertal, och mycket finare förhållanden för carving än så här får man inte. Backen är lite kort, den bästa carving backe jag känner till är röd Kaserer 1 i Hintertux, den är tre ggr längre och lutar lite mer.
Den gula åklinjen i Google bilden är 600 m lång och avverkas på 29 s till dit åket slutar där jag korsar liftspåret vid den lilla bäckravinen.
Det ger 74 km/h, det går ofta fortare än vad man tror, vilket man bör tänka på när det är mycket folk i backen.

Ladda ner Ski Tracks appen (som mäter en massa saker) om ni inte redan har den. Den var inte påslagen den här dagen (den suger mycket mobilbatteri), och mobilen hade det redan tungt i de 12 minusgraderna.

Och vinnaren är… @Kalle_Luzern som kom närmast.
Din bild nästa!
Mätte lite grovt på kartan och tyckte jag la mig konservativt. Hördes att det gick bra fort på slutet! Vågar sällan släppa på så där, för dåliga pister och för mycket folk i Engelberg... Å andra sidan klockar jag ofta över 50 km/h offpist, som vissa nog skulle tycka är galet. ;)

Tillbaka till en gåta som passar alla, farträdda så väl som folk med svindel. I vilken skidort är bilden tagen?
021.JPG

Snödjup

Tillbaka
Topp