Kalle_Luzern
Aktiv medlem
Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)
Den var kvar ja, men inte den heller! Nu är det inte många liftar kvar att gissa på.Vad har vi kvar? Jochstock Express?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Den var kvar ja, men inte den heller! Nu är det inte många liftar kvar att gissa på.Vad har vi kvar? Jochstock Express?
Ja, Engstlenalp-liften uppgraderades nyligen. Nu en 6-stolslift med sätesvärme, bubbla och sportsäten.MEn Engstlensalps stolpar verkar inte se ut så där..?
Edit: ...eller jo kanske. Är den utbytt?
Hur kom du tillbaka till Lenzerheide sen? Hudade, eller buss från Tschiertschen?Korrekt, sitter nedanför Parpaner Schwarzhorn på östsidan.
Vi fortsatte sedan norröver i ospårad kallsnö ned till transportsträcka till slutligen Tschiertschen där vi tog det sytemets liftar uppåt.
Tillbaka till @Kalle_Luzern
Winterbergalm?Säkert har ni liksom jag undrat var alla nyvärpta ägg läggs, alltså de ägg som hör till äggliftarna (nuförtiden även kallat gondoler). Jag hittade ett sådant ställe. Vad heter liften som detta "gondol-rede" tillhör?
Visa bilaga 17256
Winterbergalm?
Edit: Den där gamla 4-pers äggliften har för små hållare till mina nya skidor. I somras tryckte jag in dem inne i ägget, som var så litet att skidorna fastnade inuti när jag skulle av igen!![]()
För ganska många år sedan innan den äggliften byggdes, så var man tvungen att åka enstolslift ändå upp till Tuxer Fernerhaus. När man väl kom upp dit var nog klockan dags för att ta lunch…Nja inte Winterbergalm kanske... Du får äran att hålla ordning på ev svar medan jag tar mig hemåt med buss och tåg!Om du vill. Just nu blev jag dessutom litet osäker själv på vad den där liften egentligen heter... ;-)
Ja jag har också problem med samma sak ibland. Tyvärr har man ca 0,9 sekunder på sig att förstå hur man bäst gör när problemet uppstår... Och mina gulingar är nog ännu bredare där bak.
Tog tre de tre liftarna upp (behövdes ett extra ’skitouring’-liftkort i Tschiertschen) till strax under Gurgaletsch, sedan bootpacking (pistmaskinspår) upp till kammen och utmed den till Stelli och sedan ned mot Parpan-Valbella - i solslushig, till stor del ospårad, snö (som brädåkare är solslush också högst njutbartHur kom du tillbaka till Lenzerheide sen? Hudade, eller buss från Tschiertschen?
Coolt, ser riktigt najs ut. Kollade kartan igen, fattar inte hur jag missade att det är så nära att bara gå upp längs kammen. Var nog för fokuserad på liftarna på andra sidan, som ju är ganska långt bort.Tog tre de tre liftarna upp (behövdes ett extra ’skitouring’-liftkort i Tschiertschen) till strax under Gurgaletsch, sedan bootpacking (pistmaskinspår) upp till kammen och utmed den till Stelli och sedan ned mot Parpan-Valbella - i solslushig, till stor del ospårad, snö (som brädåkare är solslush också högst njutbart), tillbaka till Lenzerheide.
Edit: bild från kammen tillagd.Visa bilaga 17261
Ja, @fredw har frågat och @PisteCarver har i princip svarat... men om vi ska komma vidare här då, 4er Tuxer Fernerhaus.Kom just hit. Frågas här nuförtiden nånting, eller bara pratas?
P.S. När borde man använda s-passiv, och när man-passiv, det vet jag inte.
Ja, jag har regelbundet åkt skidor de senaste 70 åren.Otroligt att PC minns vad som fanns före den liften, nästan lika gammal som mig ju.![]()
Piz Forbesch i bakgrunden igen.Tog tre de tre liftarna upp (behövdes ett extra ’skitouring’-liftkort i Tschiertschen) till strax under Gurgaletsch, sedan bootpacking (pistmaskinspår) upp till kammen och utmed den till Stelli och sedan ned mot Parpan-Valbella - i solslushig, till stor del ospårad, snö (som brädåkare är solslush också högst njutbart), tillbaka till Lenzerheide.
Edit: bild från kammen tillagd.Visa bilaga 17261
Såg det också - precis efter att jag lade upp bilden - är jag också påväg att bli bergsspanare?Piz Forbesch i bakgrunden igen.![]()
Fasnacht heter det i Schweiz. Helt riktigt stod vi på Seebrücke och tittade på musikparaden på självaste semmeldagen, fettisdagen. Avslutningen på de galna dagarna…Fasching kanske ni kallar det i Luzern? I Stockholm säger vi semmeldagen…![]()
Nä, men ni får en dubbelfråga….Fasnacht heter det i Schweiz. Helt riktigt stod vi på Seebrücke och tittade på musikparaden på självaste semmeldagen, fettisdagen. Avslutningen på de galna dagarna…
Får vi se en semla nu @Hawk100![]()
Har läst begreppet ”Mardi Gras” här i tråden tidigare, men hade ingen aning om vad det var. Nu vet jag, tack för förklaringen.Ja, på franska är det väl Mardi Gras, verkar inte vara så stark tradition i de delarna som i Luzern med omnejd.
Tack för förklaringen.Mardi=tisdag
Gras=fett
Same same pour mois!!Je parle un petit peu francais aussi…., mais pas tres bon compare a l’allemagne…
![]()