Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

MEn Engstlensalps stolpar verkar inte se ut så där..?
Edit: ...eller jo kanske. Är den utbytt?
Ja, Engstlenalp-liften uppgraderades nyligen. Nu en 6-stolslift med sätesvärme, bubbla och sportsäten.
Här taget från samma ställe med vidvinkellins, då ser man hela Graustock på andra sidan.
IMG_3638.JPG

Din tur @fredw

Säkert har ni liksom jag undrat var alla nyvärpta ägg läggs, alltså de ägg som hör till äggliftarna (nuförtiden även kallat gondoler). Jag hittade ett sådant ställe. Vad heter liften som detta "gondol-rede" tillhör?

1647010487770.png

Säkert har ni liksom jag undrat var alla nyvärpta ägg läggs, alltså de ägg som hör till äggliftarna (nuförtiden även kallat gondoler). Jag hittade ett sådant ställe. Vad heter liften som detta "gondol-rede" tillhör?

Visa bilaga 17256
Winterbergalm?:LOL:;)

Edit: Den där gamla 4-pers äggliften har för små hållare till mina nya skidor. I somras tryckte jag in dem inne i ägget, som var så litet att skidorna fastnade inuti när jag skulle av igen!😨

Winterbergalm?:LOL:;)

Edit: Den där gamla 4-pers äggliften har för små hållare till mina nya skidor. I somras tryckte jag in dem inne i ägget, som var så litet att skidorna fastnade inuti när jag skulle av igen!😨

Nja inte Winterbergalm kanske... Du får äran att hålla ordning på ev svar medan jag tar mig hemåt med buss och tåg! :-) Om du vill. Just nu blev jag dessutom litet osäker själv på vad den där liften egentligen heter... ;-)

Ja jag har också problem med samma sak ibland. Tyvärr har man ca 0,9 sekunder på sig att förstå hur man bäst gör när problemet uppstår... Och mina gulingar är nog ännu bredare där bak.

Nja inte Winterbergalm kanske... Du får äran att hålla ordning på ev svar medan jag tar mig hemåt med buss och tåg! :) Om du vill. Just nu blev jag dessutom litet osäker själv på vad den där liften egentligen heter... ;-)

Ja jag har också problem med samma sak ibland. Tyvärr har man ca 0,9 sekunder på sig att förstå hur man bäst gör när problemet uppstår... Och mina gulingar är nog ännu bredare där bak.
För ganska många år sedan innan den äggliften byggdes, så var man tvungen att åka enstolslift ändå upp till Tuxer Fernerhaus. När man väl kom upp dit var nog klockan dags för att ta lunch…:sleep:

Hur kom du tillbaka till Lenzerheide sen? Hudade, eller buss från Tschiertschen?
Tog tre de tre liftarna upp (behövdes ett extra ’skitouring’-liftkort i Tschiertschen) till strax under Gurgaletsch, sedan bootpacking (pistmaskinspår) upp till kammen och utmed den till Stelli och sedan ned mot Parpan-Valbella - i solslushig, till stor del ospårad, snö (som brädåkare är solslush också högst njutbart😀), tillbaka till Lenzerheide.
Edit: bild från kammen tillagd.
3D158A29-305B-42E9-B835-2EC015B1616D.jpeg

Senast ändrad:
Tog tre de tre liftarna upp (behövdes ett extra ’skitouring’-liftkort i Tschiertschen) till strax under Gurgaletsch, sedan bootpacking (pistmaskinspår) upp till kammen och utmed den till Stelli och sedan ned mot Parpan-Valbella - i solslushig, till stor del ospårad, snö (som brädåkare är solslush också högst njutbart😀), tillbaka till Lenzerheide.
Edit: bild från kammen tillagd.Visa bilaga 17261
Coolt, ser riktigt najs ut. Kollade kartan igen, fattar inte hur jag missade att det är så nära att bara gå upp längs kammen. Var nog för fokuserad på liftarna på andra sidan, som ju är ganska långt bort. :oops:

Kom just hit. Frågas här nuförtiden nånting, eller bara pratas?

P.S. När borde man använda s-passiv, och när man-passiv, det vet jag inte.

P.P.S Sjuk som fan efter Anton-resan, men inte covid. Varit sjuk nu 3 gånger under vintern, men inte covid, säger officiella tester. Helvete, jag är nästan säker på, att jag skall få covid just före Finska mästerskapet i freestyle-paddling 7.5.

Senast ändrad:
Kom just hit. Frågas här nuförtiden nånting, eller bara pratas?

P.S. När borde man använda s-passiv, och när man-passiv, det vet jag inte.
Ja, @fredw har frågat och @PisteCarver har i princip svarat... men om vi ska komma vidare här då, 4er Tuxer Fernerhaus.
Otroligt att PC minns vad som fanns före den liften, nästan lika gammal som mig ju. :ROFLMAO:

Otroligt att PC minns vad som fanns före den liften, nästan lika gammal som mig ju. :ROFLMAO:
Ja, jag har regelbundet åkt skidor de senaste 70 åren.:ROFLMAO:
Nej, riktigt så gammal är jag inte, det fanns faktiskt en ägglift där första gången jag var i Hintertux 1987. Jag refererade till historiska gamla foton från Hintertux.
Däremot så har jag för mig att den gamla enstolsliften fanns kvar då och gick parallellt med äggliften.

Edit: bild från kammen tillagd.Visa bilaga 17261
Piz Forbesch i bakgrunden igen.;)

Har jag missat något, eller stämmer det att vi inte har ett enda seriöst svarsförsök? 😂

Edit: Sorry! Kalle har rätt! Tog ettårsgräns att sålla fram svaret där… Din tur Kalle!

1647033066517.jpeg

Då bryter jag av med något annat. Var är bilden tagen, och vad var det som firades? Ursäkta suddet, telefonens night-mode inte så bra för rörliga motiv verkar det som... :rolleyes:
IMG_3583.JPG

Mardi Gras gissar jag på fråga 2…..
Och platsen är Seebrücke i Luzern med Jesuitkyrkan och Kapell-bron i bakgrunden….

Senast ändrad:
Fasnacht heter det i Schweiz. Helt riktigt stod vi på Seebrücke och tittade på musikparaden på självaste semmeldagen, fettisdagen. Avslutningen på de galna dagarna…

Får vi se en semla nu @Hawk100 😜
Nä, men ni får en dubbelfråga….😉
Vad heter nötnäckarliften på bilden och vad heter den branta nedfarten till höger i bilden som inte var pistad när bilden togs??
0E369E72-722C-43E9-9F9E-3FD3EEE69026.jpeg

I Verbier kallas det Mardi Gras och brukar (eller i alla fall brukade!) vara en av de bästa festkvällarna. Utklädning var obligatorisk och vi var många som smålog när prinsessan Madeleine inte blev insläppt på puben (Mt Fort) ett år, för att hon var för dåligt utklädd…. 😜

Ja, på franska är det väl Mardi Gras, verkar inte vara så stark tradition i de delarna som i Luzern med omnejd.
Har läst begreppet ”Mardi Gras” här i tråden tidigare, men hade ingen aning om vad det var. Nu vet jag, tack för förklaringen.:)
Hela festveckan heter ju huvudsakligen ”Fasching”, och är otroligt stort i Bayern och Österrike.
Firas i stort sett i hela den katolska delen av Tyskland också, men lite längre norrut, t ex i Köln heter det ”Karneval”.

Pisten heter kanske Eksperten. Härligt, att det ännu finns de där fruktansvära poma-liftarna!

P.S. Minns en gång, i Slovakien, Jasna. Där fanns en poma-lift, och det fanns nåt jävligt torn gjort av trä, där liften började. Varje gång, varje skid- eller brädåkare flög först kanske 5-10 meter, då den där helvetes poma knyckte oss iväg.

Hesten och Expert’n är rätt. Och de hittar man i Trysil.
Kalle och Kaitsu bidrog med ett rätt var, så den av dem som är snabbast får lägga upp nästa bild….

Tillbaka
Topp