Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Då är det dags för ett avgörande.
Röldal var en mycket trevlig bekantskap. När man kommer ut på Vesterlandet efter att ha passerat över södra Hardangervidda, så blir det riktigt alpint med branta bergssidor och djupa dalar.🏔️
Inte alls som i svenska fjällen (förutom längst norrut förstås, där det också blir "alpint") där det är breda högslätter mellan fjällmassiven.

Vad har vi för fallhöjd i bilden då?
Det är ungefär som i Lech am Arlberg!
Högsta punkten i bilden ser man längst bort i mitten, det är Vassdalsegga 1658 möh. Nere till höger ser man en skymt av Röldalsvatnet som då är lägsta punkten. Nu säger ju @STORPOTATEN att nivån på sjön kan variera, och det kan den ju, men officiell siffra är 380 möh.
Alltså 1278 fmh är svaret.

Många bra bud kom ni med och det blev målfoto!
Med 1287 fhm är @STORPOTATEN endast 9 m ifrån och endast 1 meter närmare än @Kalle_Luzern .

För ungefär ett år sedan hade @Bgn en bildgåta på Röldal, som visade den fina skidterrängen där. Ett riktigt "Schneeloch" är området (250 cm nu i Påsk), och det var riktigt roligt att bara få åka den härliga kilometerbreda offpist-cruise terrängen, upp och ner, upp och ner....⛷️:giggle:

Över till @STORPOTATEN !

Ska vi köra Zillertal level 100 då? Ja, vi stökar väl av den. :)
Och jag skulle naturligtvis kunna visa upp en snöflinga, eller bara en sol mot blå himmel och fråga vad jag tänkte på just då. Men det är ju inget kul, det måste ju på något vis gå att identifiera.
Så det får bli denna bild, där jag helt sonika undrar exakt var jag stod när bilden togs? Markera på en karta, det går att tämligen exakt påvisa var jag står med hjälp av bildens ledtrådar.

1651689928493.png

Senast ändrad:
Jag lämnar några timmar försprång innan jag går igång med den.;)
Härlig terräng, där hade jag nog också kunnat ta mig ner.:)

Jag lämnar några timmar försprång innan jag går igång med den.;)
Härlig terräng, där hade jag nog också kunnat ta mig ner.:)
Väldigt trevlig terräng och inga spår innan vi körde ner där. Och visst är väl det mittersta spåret lite lite snyggare än de övriga två...? 😉 :LOL:

Senast ändrad:
Och för övrigt ser de högra spåret absolut bäst ut, trots att man bara ser någon sväng av det….!! 😉
Also.... jag trodde att du och @STORPOTATEN var proffs!😲
Men.... era svängar ser ju både "krogia o vinga" ut (svensk översättn. "krokiga och sneda").;)
Så här såg mina svängar ut på 90-talet med mina 205 cm Blizzard Thermo V20 RS.💪;)
1651697360063.jpeg

Var är @Kalle_Luzern och @fredw ?
Nu har de fått 2 h och 38 min!
Nåja, jag måste ju erkänna att "level 100" har en viss svårighets nivå!
Och det vore ju förmätet och tro att jag skulle plocka den här också....:oops:
Men.... någonstans måste man ju sätta sitt kryss, och jag sätter det här:
1651699449229.png

Var är @Kalle_Luzern och @fredw ?
Nu har de fått 2 h och 38 min!
Nåja, jag måste ju erkänna att "level 100" har en viss svårighets nivå!
Och det vore ju förmätet och tro att jag skulle plocka den här också....:oops:
Men.... någonstans måste man ju sätta sitt kryss, och jag sätter det här:
Visa bilaga 18192
Och det är helt korrekt. Du får med beröm godkänt på Zillertal.
Du har fått med den lilla gropen framför mig, och på bergfex karta kan man även se liftstolpens placering precis där den sticker upp på bilden.

Bravo, bilden är din @PisteCarver

Då återvänder vi till Skandinavien igen.
I bilden syns Skandinaviens sydligaste glaciär, men frågan gäller:
Från vilket lunchställe har jag tagit bilden?
1651735225197.png

Korrekt.
Stället kallar sig även Varmestuen Röldal Skisenter.
Bilden är tagen från terrassen på baksidan och en ledtråd var ju att man kan se att det fanns en bilparkering där.
Som alltid i Norge så var kvalitén på utsikt och natur högre än kvalitén på gastronomin...🥴

Över till @Kalle_Luzern !

Korrekt.
Stället kallar sig även Varmestuen Röldal Skisenter.
Bilden är tagen från terrassen på baksidan och en ledtråd var ju att man kan se att det fanns en bilparkering där.
Som alltid i Norge så var kvalitén på utsikt och natur högre än kvalitén på gastronomin...🥴

Över till @Kalle_Luzern !
Ajdå, så dålig mat? :oops: Billigt var det säkert inte heller, med svenska mått mätt...
Här ett ställe med klassiskt alprestaurang-utbud. Även här kan man nog argumentera att utsikten är bättre än maten, fast kanske säger mer om utsikten än maten? ;) Vad heter restaurangen?
004.JPG

Ajdå, så dålig mat? :oops: Billigt var det säkert inte heller, med svenska mått mätt...
Man kan väl säga så här:
Om man huvudsakligen är ute efter god och vällagad lunchmat i backen på sin skidsemester, då ska man åka till Funäsfjällen (det är antagligen bra på andra svenska fjällorter också, Sverige är sedan en 15-20 år ett mycket bra gastronomiland).
När jag var i Funäs en vecka förra året så provade vi Restaurant 1000 i Ramundberget, Buskvallen Inn i Tänndalen, Toppstugan och Berggatan 8 i Funäsdalen.
Mycket hög kvalité på samtliga (de hade faktiskt konkurrerat ut de flesta lunchrestauranger i Alperna), och med Restaurant 1000 som var på gränsen till gourmetklass.
I Norge erbjuds man "Sibylla gatuköksmat" till ett pris av 150-200 kr (men de har ju fina berg...)

Senast ändrad:
Om man huvudsakligen är ute efter god och vällagad lunchmat i backen på sin skidsemester, då ska man åka till Funäsfjällen ...
Det kan du göra, men jag åker till Italien med mina smaklökar och ögon utan att plånboken går ner i spagat. Skidorna klagar inte heller. Men ja, det går att få riktigt bra mat i svenska backar.

Det kan du göra, men jag åker till Italien med mina smaklökar och ögon utan att plånboken går ner i spagat.
Korrekt!
Jag åker också hellre till Italien än fjällen.
Tycker ändå att det är trevligt att Sverige har så många duktiga kockar.👩‍🍳👨‍🍳
Väder, berg och ”atmosfär” kan vi ändå aldrig tävla med mot Italien.

Tack PC för din Bond-ledtråd!!
Nu vänder vi blicken mot lite lägre berg (tror jag) och en sjö…..
Vad heter sjön och vart är bilden tagen??

Visa bilaga 18197
Den där kajen har jag stått på! :)
Och längst ut på bryggan sitter det en reklamskylt "Bellevue Seerestaurant", och det hotellet övernattade jag på (ligger några hundra meter till vänster om där bilden är tagen).

Fantastiskt att på förmiddagen gått på skidor upp till en restaurang som serverade
1651776416417.jpeg

och
1651776456496.jpeg

och dessutom ha hittat
1651776527267.jpeg

Och några timmar senare står man på en kaj i solen bland människor i kortärmat och shorts och äter
1651776726452.png

Världsklass på det här landet….!!

Här blir det lite spännande!
Jag tycker ju att rätt svar är Viervaldstättersee och Brunnen, men på Google verkar Lake Lucern och Ingenbohl ju vara rätt också. Självklart får du rätt @Bgn men @Kalle_Luzern som bor hyfsat nära kanske kan reda ut för oss vilka namn som används av de boende i regionen…?
(eller vad skillnaden är?)

Då flyttar vi oss norr om Sveg till en topp jag var uppe på idag även om bilden är ifrån söndag. Min spår syns mitt i bilden.
Så vad heter toppen?

Ledtråd 1
Vi är i @RandoScando del av Norge
En väldigt populär topptur
En ny bild

Edit
Lagt till 2 bilder från olika dagar. Bägge dagarna bjöd på riktigt bra puder.

Bilagor

• 32C3445D-6B44-4569-871D-166B0D5BC572.jpeg
    32C3445D-6B44-4569-871D-166B0D5BC572.jpeg
    711.2 KB · Besök: 94
  • 6CCAACD1-9E0E-4448-8279-0D36F09700D3.jpeg
    6CCAACD1-9E0E-4448-8279-0D36F09700D3.jpeg
    118 KB · Besök: 80
  • CBCE4490-FEF9-4B13-9017-6DACEF41ACB5.jpeg
    CBCE4490-FEF9-4B13-9017-6DACEF41ACB5.jpeg
    63.6 KB · Besök: 57
  • 8D8AECC5-4CE9-4D62-A2B1-CF46959A3609.jpeg
    8D8AECC5-4CE9-4D62-A2B1-CF46959A3609.jpeg
    47.7 KB · Besök: 61
Senast ändrad:
Här blir det lite spännande!
Jag tycker ju att rätt svar är Viervaldstättersee och Brunnen, men på Google verkar Lake Lucern och Ingenbohl ju vara rätt också. Självklart får du rätt @Bgn men @Kalle_Luzern som bor hyfsat nära kanske kan reda ut för oss vilka namn som används av de boende i regionen…?
(eller vad skillnaden är?)
Lake Lucerne är engelska namnet på Vierwaldstättersee, så är ju 100% korrekt.

Fick kolla Google... Ingenbohl verkar vara namnet på kommunen, samt en ortsdel i kommunen. De flesta kallar nog orten för Brunnen, och gäller definitivt för kajen, bryggan och tågstationen.

Lake Lucerne är engelska namnet på Vierwaldstättersee, så är ju 100% korrekt.

Fick kolla Google... Ingenbohl verkar vara namnet på kommunen, samt en ortsdel i kommunen. De flesta kallar nog orten för Brunnen, och gäller definitivt för kajen, bryggan och tågstationen.
Tack för förtydligandet! 👍
Fantastiskt vackert var det både uppe i bergen och nere vid sjön….!!

Hmm inte en enda gissning!?
Ledtråd 2
När jag var på toppen var det folk från hela Europa där, med guider från Sverige, Finland, Tyskland och Schweiz.
Toppen ligger bredvid områdets nordligaste glaciär.

Hmm inte en enda gissning!?
Ledtråd 2
När jag var på toppen var det folk från hela Europa där, med guider från Sverige, Finland, Tyskland och Schweiz.
Toppen ligger bredvid områdets nordligaste glaciär.
Ja, inte så lätt. Försökt titta på kartor utan att hitta något vettigt...
Kjelvågtinden?

Tillbaka
Topp