Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Inte så långt bort! Denna topp ligger nästan på gränsen.
Härifrån (bilden också från i morse):
1655217093497.png

Google-bild:
1655217313296.png

Senast ändrad:
Vet inte jag. Pfitscher Joch 2246 möh och Rotbachlspitze 2897 möh.
Inte hade jag rätt inte... :LOL:
Visa bilaga 18584
Nej du hade tydligen fel ändå, liksom Google där det står fel på ett ställe (vilket förklarar att jag av misstag gav dig rätt och avslöjade det korrekta svaret...) Hänger du med? :ROFLMAO:

1655218751564.png

Rätt svar är Rotbachlspitze 2897 möh.
I allafall - din tur!

Tjooo....kom igen FR!
Vi är söder om Sveg! Vi är norr om main alpine ridge. Här pratas det tyska, och vi tar ytterligare en bild från byn.
1655237913711.png

Senast ändrad:
Noppikoski eller Wolfergrün

Chansar på Noppikoski​

Mången gång har jag stannat på bron i Noppikoski och tittat ner på det strömmande vattnet. Men jag kan inte påminna mig om att det ser ut riktigt som på bilderna.....
Wolfergrün.....har jag aldrig hört talas om, så jag säger nej på den också.

Nu blev det intresserad!

Jag har ju studerat finska språk och litteratur till magister gradet, men jag har aldrig visst, hur länge söder går de där gamla finnskogarområdena. Noppikoski måste tillhöra till det.

Och, om ni vill ha en lektion om finsk talande områden i Sverige, så, jag kan ge en. Flera timmar, absolut värt varje tusen euro!

Senast ändrad:
Nu blev det intresserad!

Jag har ju studerat finska språk och litteratur till magister gradet, men jag har aldrig visst, hur länge söder går de där gamla finnskogarområdena. Noppikoski måste tillhöra till det.

Och, om ni vill ha en lektion om finsk talande områden i Sverige, så, jag kan ge en. Flera timmar, absolut värt varje tusen euro!
Jomenvisst, Noppikoski ligger mitt ute i Orsa Finnmark. Skog, skog och åter skog åt alla håll.
Inte att förväxla med Finnmarken med det fantastiska fisket längst upp i Norge.

Jaha, då svarar väl jag då efter @Hawk100 lämnat öppet mål. Gasthof är i Grainau iaf. Kyrkan hittade jag inte...
Se där, Grainau heter byn och vi bodde på just Gasthof Höhenrain. Inget höjdarpang på något vis, förutom att de serverade en riktigt smaskig och stadig middag!

@Kalle_Luzern får ta denna då, eftersom @Hawk100 verkar högst ovillig. :)

Aha ni har turistat vid foten av 🚂 + spets? Just det, såg litet bilder flimra förbi nyss…
Japp, vi tog ett par dagar där efter Zillertal. Fantastiskt vackra omgivningar, väl värt ett besök. Garmisch var en trevlig by och skidåkningen på Zugspitze var helt ok, men något begränsad. Det är ju ett litet glaciärområde så man stökar av det gott och väl på en dag.
Vill man köra offpist finns det dock lite mer förstås....Och vintertid finns ju även Garmisch Classic att tillgå med mer skidåkning.. :)
1655275917243.png

Se där, Grainau heter byn och vi bodde på just Gasthof Höhenrain. Inget höjdarpang på något vis, förutom att de serverade en riktigt smaskig och stadig middag!
Vi fick varsin dubbel Wienerschnitzel i närheten, plus en massa gofsig potatis (härligt gott!) och gick genast upp ett halvt kilo var... Bra för sömnen men inte bra just innan man ska köra en bit (utom om man har elbil och ändå måste stanna för tankpaus var 13:e mil). Är det något nytt, att man får två schnitzlar per portion?

Ja alperna är mycket vackra från den tyska sidan, man får liksom litet distans. En härlig känsla när man är på väg ner, att först se de gröna kullarna bli allt högre och sedan alperna i bakgrunden... Vi tog kanske samma väg som ni hem, i vårt fall via Seefeld, Mittenwald och Garmisch mm

Vi fick varsin dubbel Wienerschnitzel i närheten, plus en massa gofsig potatis (härligt gott!) och gick genast upp ett halvt kilo var... Bra för sömnen men inte bra just innan man ska köra en bit (utom om man har elbil och ändå måste stanna för tankpaus var 13:e mil). Är det något nytt, att man får två schnitzlar per portion?

Ja alperna är mycket vackra från den tyska sidan, man får liksom litet distans. En härlig känsla när man är på väg ner, att först se de gröna kullarna bli allt högre och sedan alperna i bakgrunden... Vi tog kanske samma väg som ni hem, i vårt fall via Seefeld, Mittenwald och Garmisch mm
En Wienerschnitzel är alltid god. En dubbel är således dubbelt så god. Vet inte om det är något nytt, men jag gillar konceptet!

Yes, samma väg som vi tog. Försökte få till ngn bild på skidsystemet i Seefeld, men dåligt med bra motiv från vägen, och familjen har ju inte tid med några omvägar direkt.... 😛

@Kalle_Luzern får ta denna då, eftersom @Hawk100 verkar högst ovillig. :)
Jag lyckades ta lite bilder på helgen som tur är. Och hemma efter jobbresan så har tid att hålla lite koll här också. Bild från i lördags, vilken topp var jag på väg upp till?
IMG_3882.JPG

Bjuder på en bild från dalstationen också. Den som missade var jag var i söndags kan ju gå tillbaka i tråden och få en bra idé om vilka delar av alperna det kan röra sig om. ;)
IMG_3879.JPG

Oj, vilken stiltje! 🤯 Inte ens fredag ju. Några fler ledtrådar då. Baserat på namnet är den här toppen ofta i dimma. 😶‍🌫️ Orten med dalstationen lever verkligen upp i mellandagarna varje år. Folk kommer för att titta på flygande män.;) Över nyår flyger de nära där SP var i sin förra bild.

Senast ändrad:
Oj, vilken stiltje! 🤯 Inte ens fredag ju. Några fler ledtrådar då. Baserat på namnet är den här toppen ofta i dimma. 😶‍🌫️ Orten med dalstationen lever verkligen upp i mellandagarna varje år. Folk kommer för att titta på flygande män.;) Över nyår flyger de nära där SP var i sin förra bild.
Ja här var det sannerligen tyst, trots de fina ledtrådarna. 🙄
Klämmer i med Nebelhorn då.

Ja här var det sannerligen tyst, trots de fina ledtrådarna. 🙄
Klämmer i med Nebelhorn då.
Det gör du rätt i! Fin liten topp ovanför Oberstdorf i Allgäu. Med utsikt mot de högsta topparna i Allgäuer alpen, som synes i bild två. Självklart med ett litet skidsystem också. På vägen upp går gondolerna rakt över arenan som drar många tusen åskådare till starten av backhopparveckan.

Bilden är din igen då @STORPOTATEN

Det gör du rätt i! Fin liten topp ovanför Oberstdorf i Allgäu. Med utsikt mot de högsta topparna i Allgäuer alpen, som synes i bild två. Självklart med ett litet skidsystem också. På vägen upp går gondolerna rakt över arenan som drar många tusen åskådare till starten av backhopparveckan.

Då undrar jag vad den här byn heter? :unsure:
1655323762890.png

Senast ändrad:

Fina gondoler från Leitner och Pininfarina, något för Åre? Jag var och letade i Schweiz av gammal vana…! Ser trevligt ut.

Aha jag blandade ihop två gåtor. Jag gissade fel på Oberstdorf en gång när det var Hirschegg. En annan gång gissade jag (också fel) på Schladming när det var... Oberstdorf. Minns bilden av en by som ser ut som en spansk paella.

Tillbaka
Topp