Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Nu kommer det sådana namn jag har inte ens hört tidigare. Bäst att dra mig till Piteälven Trollforsarna efter stor harr. men, hur stor harr är egentligen en storharr?

P.S. Jag frågade tidigare efter en husvagn. Vi hyrde en bobil istället.

Bäst att dra mig till Piteälven Trollforsarna efter stor harr. men, hur stor harr är egentligen en storharr?
Jadu, hur stor är en storharr? Det vette tusan, men jag tycker nog att 50-55 cm är en storharr. Över 55 är en monsterharr.
Vad tycker du?
Fiskade i Piteälven en gång, i Luttonjaure, och har aldrig fått så mkt harr. Det var helt sjukt. Och alla var stöpta i samma form, ca 45 cm. Good times. 😍

Senast ändrad:
Ledtråd de luxe!
Här ser man byn inringad från ett annat skidsystem, och man ser även skogsområdet precis till höger om byn.
1658435942984.png

Var egentligen ute efter Termignon, men ser att det står Val Cenis på både bergfex och Google maps - tills man zoomar in ordentligt.....
Så det får vi ju godkänna.!☝️
Som jag minns det, räckte det med att skråa lite för att komma dit.
Tack för det, fick verkligen zooma så dök det faktiskt upp ja! Trodde nog att någon skulle gissat på det över natten... :rolleyes:

Annat skidområde här. Vad heter mellanstationen?
IMG_3895.JPG

Tack för det, fick verkligen zooma så dök det faktiskt upp ja! Trodde nog att någon skulle gissat på det över natten... :rolleyes:

Annat skidområde här. Vad heter mellanstationen?
Visa bilaga 18869
Lite irriterad över att vi inte hann besöka det där berget när vi var där, för det är väl Nebelhorn i Oberstdorf? Den dagen blåste bokstavligen bort. Och då borde mellanstationen heta Höfatsblick.

Lite irriterad över att vi inte hann besöka det där berget när vi var där, för det är väl Nebelhorn i Oberstdorf? Den dagen blåste bokstavligen bort. Och då borde mellanstationen heta Höfatsblick.
Visst är det Höfatsblick ovanför Oberstdorf. Bild från juni, har redan haft med bild tagen från mellanstationen mot toppen.
Höfats är ett i Allgäu bekant berg tydligen, därav namnet på stationen. Här syns berget i mitten av bilden (inte taget från stationen utan från en kam söder om).
IMG_3896.JPG

@STORPOTATEN igen då!

Då kommer en (kanske lite) klurig. Det här är ingången till ett extra stopp på en kabinbana. Aldrig hört att de stannar här, men utmärkt med namn på topografiska kartan, och kanske att bonden får använda den... Vilken kabinbana är det?
IMG_3876.JPG

2,5 h utan gissning. 😲 Dags för en ledtråd. Man skymtar en känd slänt bakom tornet, en variant på åk där kopplar tillbaka till förra gåtan. ;)

Det har varit ganska mycket OT sommarbilder här på sistone, och eftersom sommarskidåkningen var kass i år (det är egentligen "riktiga" sommarbilder ;) ), så tar jag mig också friheten att lägga upp en traditionell sommarbild tagen nyligen.

Det här är väl urtypen för "svensk idyll"?
1. Vad heter ön/platsen?
2. Vad är det för en speciell regel som gäller om man vill köpa ett hus här?
1658499412129.png

Inget är numera för svårt för mästerspanaren @Kalle_Luzern.(y)
Brändaholm är rätt, och man måste också vara skriven i Karlskrona kommun för att få köpa och äga ett hus här. Hur mycket de kostar vet jag inte (det är en koloniförening).
Då är det tillbaka till @Kalle_Luzern igen, och så bjuder jag på ytterligare några bilder från idyllen Brändaholm:
1658509400428.png

1658509451837.png

1658509502357.png

1658509544634.png

Tillbaka
Topp