Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Här mitt foto av en fin souvenir som jag inhandlade under sommarens irrfärder på kontinenten. Alltså, jag köpte en likadan. En vacker 3D-reliefkarta av plast, vars placering vi så småningom kommer att diskutera här hemma... Så nu blir det mer geografi. Jag har försökt markera fem skidorter, 1-5, som alla fem behöver namnges. Det är nog inget problem, hoppas jag, att först identifiera det där vitaktiga området i mitten (ingår ej i frågan).

1658847590278.png

Här mitt foto av en fin souvenir som jag inhandlade under sommarens irrfärder på kontinenten. Alltså, jag köpte en likadan. En vacker 3D-reliefkarta av plast, vars placering vi så småningom kommer att diskutera här hemma... Så nu blir det mer geografi. Jag har försökt markera fem skidorter, 1-5, som alla fem behöver namnges. Det är nog inget problem, hoppas jag, att först identifiera det där vitaktiga området i mitten (ingår ej i frågan).

Visa bilaga 18908
Riktigt snyggt är att bygga in den i ett glasbord…..

Haha! Kan ju inte skaka fram två bilder varje dag till den här tråden..😂

Vi testar med en gåta:
På väg från Östersund till Sthlm med laddstopp i Hudiksvall:
Vad kostade laddningen (från 25-100%)?
Närmast imorgon bitti vinner!

Bilagor

• 9D40BD19-3809-48CD-AB18-92CB3CE9E888.png
    9D40BD19-3809-48CD-AB18-92CB3CE9E888.png
    49.5 KB · Besök: 43
Jaha… det saknas ju en del info för att göra en kalkyl, så man får väl göra flera då…
Har du ID.3 med 58 eller 77kWh batteri?
Räknar på båda då:
58x75%=43,5 kWh eller
77x75%=57,75kWh
Vet ju inte var du har laddat eller vilket abonnemang du har, men antar att du valde Tesla Supercharger i Hudiksvall.
Om du har abonnemang så betalade du 4,15 kr/kWh vilket ger 180,52 kr eller 239,66 kr beroende på vilken ID.3 modell du har.
Om du inte har abonnemang så kostar det 6,25 kr/kWh vilket ger 281,77 kr eller 360,93 kr beroende på batterstorlek.

Frågor på det? 🤓

PS. Du ska inte köra DC snabbladdning till 100%, sliter hårt på batteriet.;)

Jaha… det saknas ju en del info för att göra en kalkyl, så man får väl göra flera då…
Har du ID.3 med 58 eller 77kWh batteri?
Räknar på båda då:
58x75%=43,5 kWh eller
77x75%=57,75kWh
Vet ju inte var du har laddat eller vilket abonnemang du har, men antar att du valde Tesla Supercharger i Hudiksvall.
Om du har abonnemang så betalade du 4,15 kr/kWh vilket ger 180,52 kr eller 239,66 kr beroende på vilken ID.3 modell du har.
Om du inte har abonnemang så kostar det 6,25 kr/kWh vilket ger 281,77 kr eller 360,93 kr beroende på batterstorlek.

Frågor på det? 🤓

PS. Du ska inte köra DC snabbladdning till 100%, sliter hårt på batteriet.;)
Mycket imponerande 👏

Jag korar en vinnare redan nu för @PisteCarver s antaganden och uträkningar är helt korrekta:

Id3:an har 58kw batteri (ovanligt med 77kw då den är dyr och endast 4 sitsig)

Av bilden framgår att jag laddar med imponerande 96kw vilket innebär att det måste vara en Ionity eller Teslaladdare. I Hudiksvall finns båda men Tesla ligger vid Burger King så valet var lätt.

Självklart har jag tecknat abonnemang över sommaren och laddar då för 4:15kr/kWh i Hudik (Teslas priser skiljer sig åt mellan olika stationer så PC har alltså kollat i Teslaappen vilket pris som gäller i Hudik 👏)

Dvs 180kr för elen ner till Sthlm (+laddning hemma för kanske 30-40kr)

Får vi se en skidbild med riktiga berg nu?

Mycket imponerande 👏

Jag korar en vinnare redan nu för @PisteCarver s antaganden och uträkningar är helt korrekta:

Id3:an har 58kw batteri (ovanligt med 77kw då den är dyr och endast 4 sitsig)

Av bilden framgår att jag laddar med imponerande 96kw vilket innebär att det måste vara en Ionity eller Teslaladdare. I Hudiksvall finns båda men Tesla ligger vid Burger King så valet var lätt.

Självklart har jag tecknat abonnemang över sommaren och laddar då för 4:15kr/kWh i Hudik (Teslas priser skiljer sig åt mellan olika stationer så PC har alltså kollat i Teslaappen vilket pris som gäller i Hudik 👏)

Dvs 180kr för elen ner till Sthlm (+laddning hemma för kanske 30-40kr)

Får vi se en skidbild med riktiga berg nu?

Vad menas med 660 km/h? Laddhastighet?

Jag svarade med en pist. Men jag kanske är på fel ställe och kollar. Lämnar till någon med bälte i Tux då. 🤷‍♂️;)
Visa bilaga 18912

Jag håller nog med... Olperer 1, som går rakt ner parallellt med liften är förresten på mitten ganska brant för att vara en blå pist. Man får upp bra fart mitt på om man ska carva den rakt ner (men det behövs eftersom den planar ut mer än lovligt på slutet).

Jag håller nog med... Olperer 1, som går rakt ner parallellt med liften är förresten på mitten ganska brant för att vara en blå pist. Man får upp bra fart mitt på om man ska carva den rakt ner (men det behövs eftersom den planar ut mer än lovligt på slutet).
Pist 9 som båda pisterna direkt höger och vänster om Schlepplifte Olperer 1 och 2 heter, är blåmärkta, men egentligen röda på övre halvan. Skidteamen som ligger på träningsläger sätter ofta upp portar direkt intill liften Olperer 2.
Och naturligtvis på Gefrorene Wand sidan (pist 8) som är ”mörkröd”.
Pist 9a går i en båge ut från liften.

Senast ändrad:
Nytt försök, om krysset sitter fel så hoppas jag på stilpoäng för dess ringa storlek...

1658920744244.png

Tillbaka
Topp