PisteCarver
Aktiv medlem
Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)
???
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
???
Vid Vallåsen?Jobba hårdare, och snabbare. Och glöm då inte att smälla upp Attefallaren som vi stackars plattlandsbor kan komma och våldgästa....![]()
![]()
Do not worry. Bara ett skämt.
Riktigt snyggt är att bygga in den i ett glasbord…..Här mitt foto av en fin souvenir som jag inhandlade under sommarens irrfärder på kontinenten. Alltså, jag köpte en likadan. En vacker 3D-reliefkarta av plast, vars placering vi så småningom kommer att diskutera här hemma... Så nu blir det mer geografi. Jag har försökt markera fem skidorter, 1-5, som alla fem behöver namnges. Det är nog inget problem, hoppas jag, att först identifiera det där vitaktiga området i mitten (ingår ej i frågan).
Visa bilaga 18908
Kan förstå om du missade, syns ju inte på kartan?(Utom clusaz?)
Mycket imponerandeJaha… det saknas ju en del info för att göra en kalkyl, så man får väl göra flera då…
Har du ID.3 med 58 eller 77kWh batteri?
Räknar på båda då:
58x75%=43,5 kWh eller
77x75%=57,75kWh
Vet ju inte var du har laddat eller vilket abonnemang du har, men antar att du valde Tesla Supercharger i Hudiksvall.
Om du har abonnemang så betalade du 4,15 kr/kWh vilket ger 180,52 kr eller 239,66 kr beroende på vilken ID.3 modell du har.
Om du inte har abonnemang så kostar det 6,25 kr/kWh vilket ger 281,77 kr eller 360,93 kr beroende på batterstorlek.
Frågor på det?
PS. Du ska inte köra DC snabbladdning till 100%, sliter hårt på batteriet.![]()
Mycket imponerande
Jag korar en vinnare redan nu för @PisteCarver s antaganden och uträkningar är helt korrekta:
Id3:an har 58kw batteri (ovanligt med 77kw då den är dyr och endast 4 sitsig)
Av bilden framgår att jag laddar med imponerande 96kw vilket innebär att det måste vara en Ionity eller Teslaladdare. I Hudiksvall finns båda men Tesla ligger vid Burger King så valet var lätt.
Självklart har jag tecknat abonnemang över sommaren och laddar då för 4:15kr/kWh i Hudik (Teslas priser skiljer sig åt mellan olika stationer så PC har alltså kollat i Teslaappen vilket pris som gäller i Hudik)
Dvs 180kr för elen ner till Sthlm (+laddning hemma för kanske 30-40kr)
Får vi se en skidbild med riktiga berg nu?
Japp, när batteriet är nästan tomt kan man komma upp i de hastigheterna. Sen sjunker laddhastigheten ju fullare batteriet blir.Vad menas med 660 km/h? Laddhastighet?
Rätt på glaciären, på fråga 2 söker jag en pist (du är ju väldigt nära…Det är väl Furtschaglkees. Kanske tagen från Olperer 1 med 2 i bild?
Jag svarade med en pist. Men jag kanske är på fel ställe och kollar. Lämnar till någon med bälte i Tux då.Rätt på glaciären, på fråga 2 söker jag en pist (du är ju väldigt nära…).
Jag svarade med en pist. Men jag kanske är på fel ställe och kollar. Lämnar till någon med bälte i Tux då.
Visa bilaga 18912
Bilden är tagen från pist 9a, som tydligen även heter Olperer 1 (som liften heter). Du hade ringat in båda så du får rätt på det.Jag svarade med en pist. Men jag kanske är på fel ställe och kollar. Lämnar till någon med bälte i Tux då.
Visa bilaga 18912
Pist 9 som båda pisterna direkt höger och vänster om Schlepplifte Olperer 1 och 2 heter, är blåmärkta, men egentligen röda på övre halvan. Skidteamen som ligger på träningsläger sätter ofta upp portar direkt intill liften Olperer 2.Jag håller nog med... Olperer 1, som går rakt ner parallellt med liften är förresten på mitten ganska brant för att vara en blå pist. Man får upp bra fart mitt på om man ska carva den rakt ner (men det behövs eftersom den planar ut mer än lovligt på slutet).
Det är det så klart. Tillbaka till dig @PisteCarverDet må vara Klewenalp?
Ja jag tänkte det först, tyckte mig se Båstads glaciär där i dimman...
Nej, men kan säga att @fredw har varit närmast och @Kalle_Luzern längst ifrån ha ha…Mellan Gasthog Geislerhof och Nasse Tuxalm? På ett ungefär så där...![]()
Skönt, jag blev lite orolig där att du tagit en promenad - uppför!!
Ja, vi promenerade flera km och vi något tillfälle så gick det lite uppåt, och det var ”jubbit”…Skönt, jag blev lite orolig där att du tagit en promenad - uppför!!![]()
![]()
Nej, det där är en bilväg, vi var ute och promenerade på en stig.Nytt försök, om krysset sitter fel så hoppas jag på stilpoäng för dess ringa storlek...
Visa bilaga 18919
Du har hittat rätt stig.Ligger den här kvar än? Närmar du dig den där kurvan söder om mitt kryss?
Visa bilaga 18920