Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

På mina kartor står det Vordere Karlesspitze. :rolleyes: Men de kanske fjäskar med mig eftersom jag heter Karl? För det är väl Karlesjochbahn till höger?
Ja, du har rätt och jag har fel (upptäckte jag precis).:oops:
Det går aldrig att lita på vad jag säger....:ROFLMAO:
Se, jag har inte koll fast jag var där förra året!:rolleyes:

Igår blev jag inspirerad av @STORPOTATEN 's retrobild från en epok när skidorna var smala och färgerna glada!🔴🟢🟡🔵🟣
Nu har jag också varit och rotat i det arkivet.
Vi var ett glatt gäng på ca 40 pers från en på den tiden välbekant gymklubb i Malmö som åkte med en chartrad buss till Alperna. Mycket skidåkning ⛷️och mycket 🍻🥳👯‍♀️.
Bakom kameran står blivande fru PC och i bilden finns också en ung PC.
Så... i vilken skidort och var i skidområdet sitter det här "färgsprakande" gänget och har en trevlig picknick lunch?
1665505386800.png

Nog är det välan höga Sölden jag skådar där borta. Fast det ser lite mindre ut än idag... 😁
Det ska till en mästare för att knäcka en retrobild!(y)
Om jag inte har fel för mig, så sitter vi vid Gaislachalm längst ut till vänster i liftsystemet och har vår picknick.

Så... @STORPOTATEN , vilket gäng hade nu de "snyggaste" kläderna, ditt eller mitt gäng?:)

Din tur!

Det ska till en mästare för att knäcka en retrobild!(y)
Om jag inte har fel för mig, så sitter vi vid Gaislachalm längst ut till vänster i liftsystemet och har vår picknick.

Så... @STORPOTATEN , vilket gäng hade nu de "snyggaste" kläderna, ditt eller mitt gäng?:)

Din tur!
Måste vara vid liften Gaislachalm då, och inte själva "almen". För därifrån ser man ju inte bort till Hoch-Sölden.

Skänker bort bilden till valfri spelare, med undantag av @Kalle_Luzern @fredw och @PisteCarver som får nöja sig med att gissa. 🙂

Edit. Snyggaste kläderna? Vi såg ju inte bra ut på något vis, men vi såg i alla fall inte ut som en trupp kycklingar.. 😁😉

Om det bjuds så… vad heter den här skidanläggningen? (Storpotaten får sitta på bänken)

Bilagor

• 4D3F591E-D3B9-47C8-BA85-ED00D9C1EC59.jpeg
    4D3F591E-D3B9-47C8-BA85-ED00D9C1EC59.jpeg
    66.4 KB · Besök: 78
och jag som trodde du var från Finland?

Rätt svar förstås!

jo, jag har ingen drönare att ta ett sånt kort ;) @Kalle_Luzern
Njae det är komplicerat. Utlänning i både Finland o Sverige så att säga. Jobbar dygnet runt nu. Bilden fri till den som har nån trevlig nostalgibild att bjuda på

Vad menar du med "om"? :unsure: ;)
Du har såklart rätt.
Jag åkte ”Vita Ringen” inkl Rüfikopfbahn i början på 90-talet. Kommer inte ihåg vilken färg den hade, och har inga bilder på den. På den tiden hade man 36 bilder i kameran och de fick man hushålla med.
De kanske målade om kabinen strax efter jag var där? :unsure: :ROFLMAO:

Edit:
Jag har haft med en bildgåta tagen söderut från toppen på Rüfikopf på just den turen. Den gåtan tog du när du kände igen ”hornet” i bakgrunden.

Trögt här. Klurigt?
Ledtråd då. På den lite spetsigare toppen, precis till vänster om mitten, ligger ett stort åbäke till observatorium.

Varför riktar då solen sina ”solblickar” mot bergen runtomkring men inte mot det berget? ;)
Höhö...kläm ur dig svaret nu. ☝️

Edit: Observatoriet ligger ju väldigt strategiskt uppe på toppen får man säga, bara en sväng utanför porten får man tillgång till denna saftiga nedfart. :)
1665665299112.png

Senast ändrad:
Denna bild är tagen av mig, bara 45 minuter från en fin skidort.

1. Vad heter skidorten?
2. Vad heter byggnadsverket utanför till vänster?

1665675056882.jpeg

Tillbaka
Topp