Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Jag har ju jättesnälla bildgåtor nu, ingen fjärrspaning på bergstoppar.;)
Inga fler som vill försöka?
Vilken by är det man ser där nere i dalen?
Ledtråd: En grannby till den här byn var förr en hotspot för Hollywoodstjärnor som Paul Newman, Gregory Peck, Lauren Bacall, Gene Kelly, Greta Garbo, Peter Sellers, Audrey Hepburn, Yul Brynner m.fl.
1667233282483.png

Jag har ju jättesnälla bildgåtor nu, ingen fjärrspaning på bergstoppar.;)
Inga fler som vill försöka?
Vilken by är det man ser där nere i dalen?
Ledtråd: En grannby till den här byn var förr en hotspot för Hollywoodstjärnor som Paul Newman, Gregory Peck, Lauren Bacall, Gene Kelly, Greta Garbo, Peter Sellers, Audrey Hepburn, Yul Brynner m.fl.
Visa bilaga 20352
Med hjälp av alla möjliga och omöjliga ledtrådar skall vi se om jag kirrar detta. Jag gissar på Saas?

Det jag undrar är ju om du har åkt den där v-formade couloiren uppe till vänster? ;)

Du har missat och radera ortsnamnet på ett ställe. Fast det kanske var menat som ledtråd… :unsure:
Njaaa....nån av dem känns avlägset. Bokstavligt talat. Blir ju väldigt lång klättring... 🥵
Missade faktiskt ortsnamnet, men det blir väl en lagom ledtråd. 🙂

Skulle det visa sig att ingen behagar svara innan kl 10:00 imorgon, släpper vi in vargarna i leken igen. Ni vet vilka ni är. 🐺

Hade du frågat om höjden på haket hade jag gissar på 2000 möh. Och hade du frågat om vanligaste instrumentet bland gästerna före år 2000 hade jag svarat visselpipa. Men nu har jag ingen aning….🤔
Nu Taja o går o lägger mig istället!!

Skulle det visa sig att ingen behagar svara innan kl 10:00 imorgon, släpper vi in vargarna i leken igen. Ni vet vilka ni är. 🐺

Eftersom jag ska till Ischgl snart och det var lagom svårighetsgrad så;

Paznauner Taja​

In the middle of the ski resort of Ischgl at 2,000 m

The Paznauner Taja is the après-ski meeting place in the middle of the ski resort of Ischgl, beside the Paznauner Thayabahn and Höllspitzbanh lift base stations. A great atmosphere is guaranteed here until the last chairlift. But beware! You still need to tackle the valley run to Ischgl! You can then continue the party in Ischgl.

Eftersom jag ska till Ischgl snart och det var lagom svårighetsgrad så;

Paznauner Taja​

In the middle of the ski resort of Ischgl at 2,000 m

The Paznauner Taja is the après-ski meeting place in the middle of the ski resort of Ischgl, beside the Paznauner Thayabahn and Höllspitzbanh lift base stations. A great atmosphere is guaranteed here until the last chairlift. But beware! You still need to tackle the valley run to Ischgl! You can then continue the party in Ischgl.
Mål, jawohl! Bra fart på det panget ändå, enjoy!

Din bild @kappakomplett

För Stöckli Laser AX gäller ”Du ska icke sladda!” 🤓 Bäst att vi parkerar en bit från den där sista backen ner mot byn i Ischgl…
Aj, aj, aj, jag som sålde mina SX för att dom inte gick att sladda med på ett värdigt sätt... är det lika illa med AX???
Det blir att lägga en 11 ner till byn då, för vidare fest! Se ditt råd kvarstår!

Om du vill se den Allsmäktige måste du åka till bergen

Kloka ord! Tydligen ett ordspråk från Allgäu... Oberstdorf?

1. Vad heter det här skidområdet?
2. Långt i bakgrunden ser man ett hus på toppen av en höjd. Detta är en fantastiskt utsiktspunkt och härifrån har jag kunnat se det mest avlägsna föremålet någonsin (förutom månen och stjärnorna etc. och bortsett från när man är uppe och flyger).
Vad heter höjden med huset på toppen?
1667328037254.jpeg

1. Vad heter det här skidområdet?
2. Långt i bakgrunden ser man ett hus på toppen av en höjd. Detta är en fantastiskt utsiktspunkt och härifrån har jag kunnat se det mest avlägsna föremålet någonsin (förutom månen och stjärnorna etc. och bortsett från när man är uppe och flyger).
Vad heter höjden med huset på toppen?
Visa bilaga 20373
Måste vara Hooks Creek va?

Skogsskidåkning med PC, lite oväntat! ;)
1. La Bresse Hautes-Vosges
2. Hohneck
Det är helt korrekt förutom att jag inte åkte skogsåkning, bilden är tagen i kanten av pisten.
Toppen Le Hohneck 1363m är näst högst i Vogeserna ((tror jag) och därifrån ser man också le Grand Ballon som med sina 1424m är högst i Vogeserna. Men framför allt ser man vid klart väder även det mesta av Schweiz alper och lite av de franska. Mont Blanc syns också på 245 km avstånd.

@Kalle_Luzern nästa bild!

Tillbaka
Topp