Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Damn it! Ger över till någon annan tror jag åkte skidor av märket tua domdär åren (undra om det ens var ett märke kanske modell) men sen kom ett par svarta blizzard in i bildenSnygga, men de där kom lite senare tyvärr…..
Och var utan vibrationsdämparplupparblängs fram om jag minns rätt!!![]()
Helt rätt, de (i huvudsak) vita är den modellen jag sökte! Din tur @fredwSer ett par i guld och vitt på denna bild - kan det vara så??
Om inte så gläds jag av att mina gamla Blizzard Thermo är med på bilden!
Visa bilaga 20653
Bild kommer, försöker bara dubbelkolla så att jag själv vet svaret…![]()
Det är numret ja. Är du som PC nu, svarar bara med nummer?
Åhå, så det är så det ser ut där.Monte Leone på 3552/3553 möh nära Simplon-passet är korrekt! Ett vackert pass förresten. Bergets namn har tydligen inget med lejon att göra (men leone betyder lejon på italienska). Ett litet anonymt berg som är svårt att se från omgivande dalar och vägar trots sin höjd. Kalles tur!
Åhå, så det är så det ser ut där.
Har åkt över passet en gång och då var det tämligen mörkt och ymnigt snöfall, så det var inte mycket vi såg. Och det gjorde vi inte de efterföljande dagarna i Macugnaga heller. Sägs det.![]()
Nu är vi snart nere och studerar Engelberg på molekylnivå.
Ja, nästan i klass med Stubaier gletscher eller Hintertux!Nu är vi snart nere och studerar Engelberg på molekylnivå.![]()
Vad snabb du är med ledtrådarna.Ledtråd? Från det markerade spetsiga berget har man bl.a. en fin utsikt över något vidsträckt (faktiskt störst i Europa i sitt slag), någorlunda vitt och kallt, och då talar jag inte om Mont Blanc. Tror man också kan se Matterhorn om man spanar åt ett annat håll men det får vara osagt.
La mer eller das Meer såklart!
Jag vill alltid vinna.Visa bilaga 20675? Är det en våg från havet som på franska (mer) ger den mellersta stavelsen?? Eller är det något tyskt ord jag inte kan (de är många..)?
Rätt förstås PC, fast det står 2872 möh på ngt ställe. Och utsikten är över den mäktiga Aletsch, Europas största glaciär, som också ger sitt namn till denna skidregion.
Vill du vinna eller ska vi invänta någon annan som klämmer dit namnen på ort och bergstopp?
Jag vill alltid vinna.![]()
Svaret var seriöst, första stavelsen är das Bett (säng på tyska).
2284 möh är passet som @fredw skrev, och är öppet för biltrafik året runt. På andra sidan passet i bilden ligger St Moritz.Tycker jag nästan hör hästhovar på isbanan…Drar till med Julierpass.
Jag måste se bergstoppar, annars kan jag inte lösa bildgåtan.Då fortsätter jag på passtemat. Vilket pass leder den här vägen till? Vad kallas vägen, och vad är speciellt med den?
Visa bilaga 20679
Får tänka på det för eventuella ledtrådar då.Jag måste se bergstoppar, annars kan jag inte lösa bildgåtan.![]()
Visst är det Gotthard. Har du svar på resten också?Ser ut som Gotthard..?
Gotthard Alte Pass Strasse alt. TremolaVisst är det Gotthard. Har du svar på resten också?![]()