Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Snygga, men de där kom lite senare tyvärr…..
Och var utan vibrationsdämparpluppar längst fram om jag minns rätt!!🤔

Senast ändrad:
Snygga, men de där kom lite senare tyvärr…..
Och var utan vibrationsdämparplupparblängs fram om jag minns rätt!!🤔
Damn it! Ger över till någon annan tror jag åkte skidor av märket tua domdär åren (undra om det ens var ett märke kanske modell) men sen kom ett par svarta blizzard in i bilden

Så här såg ”originalet” ut, men jag söker alltså modellen efter….
1668371209309.jpeg

Bredden var väl typ 62 mm om jag minns rätt….

Ser ett par i guld och vitt på denna bild - kan det vara så??
Om inte så gläds jag av att mina gamla Blizzard Thermo är med på bilden!

1668407931775.jpeg

Slänger iväg en snabb ledtråd. Toppen ligger på en nationsgräns där man talar olika språk på var sin sida. Men bergets namn är för ovanlighetens skull bara på det ena språket. Om man ska tro Wikipedia (och om jag satt pilen rätt... 🥴)

Monte Leone på 3552/3553 möh nära Simplon-passet är korrekt! Ett vackert pass förresten. Bergets namn har tydligen inget med lejon att göra (men leone betyder lejon på italienska). Ett litet anonymt berg som är svårt att se från omgivande dalar och vägar trots sin höjd. Kalles tur!

Hittar inte namnen ens på piskartan på Engelberg hemsida.🤣
Och sist jag var där hade jag ju en grym guide så då behövde jag ju inte ens plocka på mig en pistkarta….😉
Så mitt inlägg får bli ledtråd till någon som kan googla bättre än jag kan!!! 👍

Monte Leone på 3552/3553 möh nära Simplon-passet är korrekt! Ett vackert pass förresten. Bergets namn har tydligen inget med lejon att göra (men leone betyder lejon på italienska). Ett litet anonymt berg som är svårt att se från omgivande dalar och vägar trots sin höjd. Kalles tur!
Åhå, så det är så det ser ut där. 😃
Har åkt över passet en gång och då var det tämligen mörkt och ymnigt snöfall, så det var inte mycket vi såg. Och det gjorde vi inte de efterföljande dagarna i Macugnaga heller. Sägs det. 🙄

Senast ändrad:
Åhå, så det är så det ser ut där. 😃
Har åkt över passet en gång och då var det tämligen mörkt och ymnigt snöfall, så det var inte mycket vi såg. Och det gjorde vi inte de efterföljande dagarna i Macugnaga heller. Sägs det. 🙄

Som sagt, grämer mig ännu att vi missade att fota skylten till Macugnaga. Och Mrs fredw var tidvis litet trött på att ständigt hala upp kameran på mitt kommando! 😂

Simplon gick snabbt och fint. Efterföljande Grimsel såg litet hårigare vid approach nerifrån dalen med Furkapasset till höger men vägen upp var bred och fin.

Här beskådar vi i fjärran ett berg (med pil) med en skidort (markerad med oval).
Namn på berg och ort, med höjd över havet på båda, tack.

1668508031993.jpeg

Ledtråd? Från det markerade spetsiga berget har man bl.a. en fin utsikt över något vidsträckt (faktiskt störst i Europa i sitt slag), någorlunda vitt och kallt, och då talar jag inte om Mont Blanc. Tror man också kan se Matterhorn om man spanar åt ett annat håll men det får vara osagt.

Ledtråd? Från det markerade spetsiga berget har man bl.a. en fin utsikt över något vidsträckt (faktiskt störst i Europa i sitt slag), någorlunda vitt och kallt, och då talar jag inte om Mont Blanc. Tror man också kan se Matterhorn om man spanar åt ett annat håll men det får vara osagt.
Vad snabb du är med ledtrådarna. ;) Vi hade ju en bild med samma berg från ett annat håll nyligen. Då såg man även Matterhorn.

Oj oj! Men som vanligt tror jag att en del kan svaret genast (men sitter och ruvar på det ett tag, ingen nämnd... ;)) och en del andra nog behöver litet ledtrådar...

1668525381942.png
? Är det en våg från havet som på franska (mer) ger den mellersta stavelsen?? Eller är det något tyskt ord jag inte kan (de är många..)?

Rätt förstås PC, fast det står 2872 möh på ngt ställe. Och utsikten är över den mäktiga Aletsch, Europas största glaciär, som också ger sitt namn till denna skidregion.

Vill du vinna eller ska vi invänta någon annan som klämmer dit namnen på ort och bergstopp?

Visa bilaga 20675? Är det en våg från havet som på franska (mer) ger den mellersta stavelsen?? Eller är det något tyskt ord jag inte kan (de är många..)?

Rätt förstås PC, fast det står 2872 möh på ngt ställe. Och utsikten är över den mäktiga Aletsch, Europas största glaciär, som också ger sitt namn till denna skidregion.

Vill du vinna eller ska vi invänta någon annan som klämmer dit namnen på ort och bergstopp?
Jag vill alltid vinna.:) ;)
Svaret var seriöst, första stavelsen är das Bett (säng på tyska).

Jag måste se bergstoppar, annars kan jag inte lösa bildgåtan.😢
Får tänka på det för eventuella ledtrådar då. ;)

Edit: ok, ledtråd för PC då, hålla stackarna som inte har bergstoppar hemma glada.:LOL: Den här tog jag knappt 40 min tidigare, var till fots. Nästan 180 grader vad gäller väderstrecken.
IMG_3203.JPG

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp