Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

1. På vilket lunchställe sitter vi?
2. Vad har vi ätit?
3. Varför har den här bilden ett visst nostalgivärde för mig?
På sista frågan får jag se om jag låter den vara avgörande, minns inte om jag har avslöjat tillräckligt mycket i den här tråden för att den ska gå att svara på.
1670361122062.png

Senast ändrad:
1. Larnachalm
2.
1670361781212.png

3. Här friade du till fru PC genom att stoppa in ringen i hennes kladdiga kyckling. Lyckan var gjord när den upptäcktes i flottet och sedan dess har det blivit åtskilliga kycklingar under bältet för familjen PC.
😁 ;)

1. Larnachalm
2. Visa bilaga 21142
3. Här friade du till fru PC genom att stoppa in ringen i hennes kladdiga kyckling. Lyckan var gjord när den upptäcktes i flottet och sedan dess har det blivit åtskilliga kycklingar under bältet för familjen PC.
😁 ;)
Wow, det var snabbt svarat!
På 1 och 2 har du naturligtvis helt rätt!(y)
På Larmachalm på Königsleiten äter man Alpernas kanske bästa saftiga färskgrillade kyckling till en fantastisk utsikt!
På 3 har du tyvärr helt fel (men bra gissat!).
Nostalgin är myyycket äldre än så.
I bakgrunden syns Gerlosplatte och Plattenkogel (numera heter det Hochkrimml) och detta är min barndoms skidbackar!
Hit åkte mina föräldrar med mig och brorsan fem år i rad på sportlovet, och här fick jag lära mig åka skidor. Vi bodde i Krimml på andra sidan Gerlospasset.
På bilden syns Plattenkogellift och till vänster dolt bakom fru PC:s huvud ligger liftarna Duxeralm och Filzstein (då för länge sedan släpliftar nu sittliftar).
Den här bilden är tagen 2018 och är första gången vi åkte i Zillertal Arena, och jag hade naturligtvis bestämt att vi skulle ända bort till Filzstein som är så långt från Zell am Ziller som man kan komma, bara för att återuppleva barndomsnostalgin.
Resultatet:
Filzsteinskidåkningen sög ordentligt jmf med härliga Königsleiten. På min barndoms tid var dessa områden naturligtvis ej sammanbyggda och på "branta farliga" Königsleiten åkte vi aldrig skidor utan åkte bara upp för att titta på utsikten en gång med den gamla enstolsliften.
Och eftersom jag tvunget skulle dra med frun, PC junior 2 och hans reskompis ända bort till Filzstein, så var vi ytterst när att missa sista stolen med Krimml-X-Press för att komma tillbaka till Zell am Ziller igen innan dagens slut.
Men det löste sig!:)

Du får självklart rätt @STORPOTATEN och får lägga upp nästa bildgåta!

Senast ändrad:
Wow, det var snabbt svarat!
På 1 och 2 har du naturligtvis helt rätt!(y)
På Larmachalm på Königsleiten äter man Alpernas kanske bästa saftiga färskgrillade kyckling till en fantastisk utsikt!
På 3 har du tyvärr helt fel (men bra gissat!).

Du får självklart rätt @STORPOTATEN och får lägga upp nästa bildgåta!
Det är svårt att bomma Hochkrimml, ser nästan plattare ut än Skåne. ;)
Det är märkligt hur allting verkar bli plattare med åren, barndomens extrema och långa backar ter sig idag, som du säger, inte alltför imponerande.

Nu är gubben så trött här, så jag lämnar över till första bästa spekulant!
:sleep::sleep::sleep:

Som stand-in för @STORPOTATEN offrar jag mig då. :)
Och väljer såklart samma typ av svårighetsgrad som han brukar göra.;)
Vilken tid på dagen är bilden tagen?
Hur många grader över den geografiska horisonten står solen?
Hur många grader lutar pisten?

Skojar bara, skidort räcker!:)
1670431350355.jpeg

Hahaha...legenden om Flarne ja. @flarne är faktiskt medlem här, men hans intresse för skidåkning svalnade lika snabbt som det blommade upp. :LOL:
Men ni verkar/verkade vara bra kompisar ändå. ;)
Tänk vad det finns gammalt samlat damm som kan virvla upp här när man rotar i gamla trådar!
Det fanns en föregångare tråd till denna som hette ”Gissa Berget”, och där var du och härjade redan för 13 år sedan!😲

EDIT: Förstår att den tråden snabbt dog ut, dina sparringpartners där var ju helt chanslösa mot dig. ;)

Senast ändrad:
Men ni verkar/verkade vara bra kompisar ändå. ;)
Tänk vad det finns gammalt samlat damm som kan virvla upp här när man rotar i gamla trådar!
Det fanns en föregångare tråd till denna som hette ”Gissa Berget”, och där var du och härjade redan för 13 år sedan!😲

EDIT: Förstår att den tråden snabbt dog ut, dina sparringpartners där var ju helt chanslösa mot dig. ;)
Häpp, det var det värsta. Hade jag helt glömt bort. 😯

Jag minns också den där bilden på stackars Flarne i uppförsbacken, och jag som är född och uppväxt i Gbg reagerade litet på det där "smeknamnet"....

Näe, inte denna gången, men en av dem har skidats.
Och visst är det Verbier. Såå sugen på att åka tillbaks, det var et tag sedan nu. Men den där jevvla swiss-francen alltså... :confused:

Show us your magic @PisteCarver
”Magic”? Jag sitter med Ifånen som verktyg….:(

Ja, den där CHF….💸:(
Bara sedan i februari när jag var Graubünden har den gått upp 10%.
Vi får hålla tillgodo med bergen i Österrike, Frankrike och Italien, och sämre kan man ju ha det, tänk på alla som åker till någon Skistar-kasern i fjällen!;)

Nu ska jag leta upp någon bild i det begränsade urvalet på mobilen.:unsure:

Snödjup

Tillbaka
Topp