Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Hur var snöläget där i dalen? Stor skillnad på Maurienne och Haute Maurienne?
Vi bodde i Le Bourget i början av dalen. Ingen snö alls i dalen och på sydsidorna. Från Val Cenis upp till Bonneval var det snö även i dalen. Det hade inte snöat på två veckor men varit svinkallt vilket gjorde att vi hittade några riktigt fina åk med hyfsad snö. Annars blandat, is, hårdpackat och bristande skare. Fostrande!! :ROFLMAO:
P1150020-02_055135.jpeg
P1150009-01_055145.jpeg

Precis där ja. Noterar att det oftare står Val Cenis på kartorna nu för tiden men jag kallar den där byn för Termignon, vilket i alla fall Google visar om man zoomar in lite.

Dags för vår ost- och chokladätande Schweizare @Kalle_Luzern då!
Ost och choklad har jag trillat dit på😁, men inte Fasnacht… Ändå ute på lite vift så om någon med vinterbild är hugad är det fritt fram. Annars lägger jag upp något framåt kvällen.

Drygt dygn, kom igen nu. Kuggstångståg, stort känt berg (större än det kanske ser ut i den här bilden), bekant skidort.
Tre har redan löst men vägrar svara… :(

Drygt dygn, kom igen nu. Kuggstångståg, stort känt berg (större än det kanske ser ut i den här bilden), bekant skidort.
Tre har redan löst men vägrar svara… :(
Ok då, du slipper ha den hela helgen den här gången. ;)
Jag slår till på Grindelwald och den mordiska nordsidan på Eiger.

Har jag rätt går frågan över till valfri frirajder.

Den där lustiga lilla bergstoppen i mitten påminner om den som prydde logotypen till nån liten ort du hade med häromåret... Bannalp? ...men jag kanske är helt fel ute.

Den där lustiga lilla bergstoppen i mitten påminner om den som prydde logotypen till nån liten ort du hade med häromåret... men jag kanske är helt fel ute.
Du tänker på Bietstöck vid Bannalp antar jag. Det är i Nidwalden, så inte rätt område.
Bilden har några år på nacken, innan jag började åka mycket i centrala Schweiz...

Inte Obwalden, inte Nidwalden. Bara typ 96% av Schweiz kvar... 🥴 :) Man lär sig geografi här. Kunde de inte slå ihop de där två mikrokantonerna, varav den ena inte ens hänger ihop med sig själv?!?

Inte Obwalden, inte Nidwalden. Bara typ 96% av Schweiz kvar... 🥴 :) Man lär sig geografi här. Kunde de inte slå ihop de där två mikrokantonerna, varav den ena inte ens hänger ihop med sig själv?!?
Här kommer mer vetande du inte behöver: de var ihop en gång i tiden, Unterwalden. Därför de bara räknas som halvkantoner nu. Även därför namnet på sjön säger fyra kantoner (annars borde den ju heta Fünfwaldstättersee!).
Finns en stor kanton jag ofta åkte skidor i förr, där bilden är tagen.

Här kommer mer vetande du inte behöver: de var ihop en gång i tiden, Unterwalden. Därför de bara räknas som halvkantoner nu. Även därför namnet på sjön säger fyra kantoner (annars borde den ju heta Fünfwaldstättersee!).

Jag förstår, hellre två halvmesyrer är en helmesyr! :)

Fünfwaldstättersee...

Den heter ju som du vet Aare-sjön här på FR... :-)

Ja ja då letar vi vidare efter den där hörntanden till bergstopp...

Jag förstår, hellre två halvmesyrer är en helmesyr! :)

Den heter ju som du vet Aare-sjön här på FR... :)
Det är ju Thunersee! Reussersee har jag inte sett än så länge...
Ja ja då letar vi vidare efter den där hörntanden till bergstopp...
Är du vid Diablerets?
Nej, större kanton är Vaud. ;)

En ledtråd till då. Precis till vänster om stolpen syns ett kalt stråk i skogen, där går det en lift. Från toppstationen kan man åka tåg till en bekant skidort.

Senast ändrad:
Man kunde ju alltid gissa på grindewald även om ja inte tror på det. Kantonen e altså Bern(?)

Är väl från Männlichen?
Precis, vid toppen av sittliften Läger för att vara exakt. Den lilla bergstoppen @fredw såg heter Lobhörner. Liften jag pekade ut är kabinen från Lauterbrunnen till Grütschalp, därifrån går ett tåg till Mürren. Mürren och Schilthorn syns i andra bilden. Wengen ligger rakt nedanför stupet på andra sidan snöret i förgrunden.

Nya Kaiserwetterbilder på lut @PisteCarver ? ;)

Tillbaka
Topp