Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Visst är det skier’s left i Steinberg. Ca 15 cm nytt på ganska glatt bas i lördags så vi lät några hugade spåra de branta ställena innan vi skråade över dit de flesta inte hittar och hade egna spår i det nya i några hundra höjdmeter. ⛷️😁 Det är alltså vajrarna till Klein Titlis med Rotair som syns.
Varit rätt bra hela påsken, i dag lite slamrigt där solen kommit åt.
@PisteCarver hemma i plattlandet? Bild mot nedlagt kärnkraftverk härnäst? 😜
Nej, men om de laddar och startar kärnkraftverket igen så ska jag lägga upp en bild på det!⚛️⚡🔌

Bildgåta då.
- Höjd på berg 1?
- Höjd på berg 2?
- Höjd där jag tagit bilden (3)?
- Vilken punkt är högst 1, 2 eller 3?
Närmast totalsiffra i morgon kl 12.00 och närmast rätt på sista frågan vinner.
1681151237968.png

Senast ändrad:
Oj, vad mycket frågor. :rolleyes:
1. 3151 m
2. 3136 m
3. 3215 m
3 är alltså högst. Inte riktigt femsiffrigt totalt om jag gissat rätt.
Enda budet som har kommit in, men det är ett bra bud.

Enligt mina uppgifter så är:
1 = 3040 m
2 = 3173 m
3 = 3250 m (vilket alldeles riktigt också var högsta punkten)

Din bild @Kalle_Luzern !

Körde på Cima Brenta och Tosa, men är ju en del olika toppar där och lite oklart på kartan jag har... Såg att Sulden hävdar 3250 m, men det måste ju vara en vit turism-lögn? ;)
Edit: ser att Cima Tosa listades som 3173 m förr...

Var är bilden tagen? Varför tog jag den just i går?
IMG_4983.JPG

Senast ändrad:
1. Vad heter den dal som jag står i? (Kanske inte framgår på alla kartor men den backrestaurang med vit gavel som ses strax till vänster om bildens mitt har samma namn som dalen).
2. Vad heter skidorten som skymtar rakt fram vid dalens slut?

Edit: Pilat en lokal offpist-dal, se nedan.

1681374049836.jpeg

Senast ändrad:
Edelweisstal. Det är Alta Badia det. Sella med Val Mezdi rakt fram. Populärt "offpist".
Edit 2: Skönt att du håller dig i barnbacken istf den hemsaka svarta till vänster. Inte att underskatta den där barnbacken. Pajade vänsterfoten med bräddan just där.

Edit: Valle stella alpine, om man vill har det på italienska ;)

Senast redigerad av en moderator:
Jag tänkte att denna nog kan ta litet tid såvida inte fati lurar i vassen... 😩 :ROFLMAO:

Tänkte sätta en pil på Val Mezdi också men den kom ju spontant. När jag tittar på mer aktuella bilder ser jag att de faktiskt byggt en 6-stol i denna dal. Bilden är från mars 2011.

Edit: Pilade nu Val Mezdi på frågebilden.

Helt korrekt (eller ok Stella Alpina... ;)) . Ordet till fati!

Senast ändrad:
Då tar vi en bild från samma år, eller samma tidpunkt? Iaf också mars 2011 (28. mars i det fallet)... Vad heter berget?
Ledtråd: Kolla på trängseln, är nog inte Åre iaf ;).

1681374271598.png

Hmm den blir svår. Man anar ett lifthus där uppe. Kanske klickar det till i någons bildminne.

Alldeles i närheten av Innsbruck också… Ni måste lida av ett problematiskt överskott på liftkapacitet i Tyrolen. 😉
Vecka 8 stod jag faktiskt i en liftkö en blåsig söndag i Hochzillertal, plus några försäsongsdagar upp till glaciär. Det är väldigt synd om oss som bor här som även har rabatt på Snow Card Tirol :).

Näha, då ändrar jag mig till Oberalp-Sedrun mittemot sjön Lai di Nalps, kanske från pisten Coligiaziun?
Räcker som svar fast det var du. ;) Rätt säker på att det är Lai da Curnera däremot.:geek: Bilden tagen nära toppen av liften Cuolm Val. Pisten du nämnde ligger ovanför Sedrun, inte på Oberalp-sidan?

Över till @PisteCarver

Senast ändrad:
Räcker som svar fast det var du. ;) Rätt säker på att det är Lai da Curnera däremot.:geek: Bilden tagen nära toppen av liften Cuolm Val. Pisten du nämnde ligger ovanför Sedrun, inte på Oberalp-sidan?

Över till @PisteCarver
Det borde jag inte ha fått rätt för....:oops:

Ny bildgåta.
Hur långt är det till den toppen som man kan se allra längst bort?🏔️🔭
Närmast innan jag går och lägger mig vinner.:sleep:
Jag vet vad den heter och hur långt det är dit men jag kan inte peka ut exakt vilken på bilden det är.
Om någon känner för att namnge toppen som bonus så går det bra.
EDIT: Tror faktiskt att jag kan peka ut den på bilden nu, men det är överkurs och behövs inte för gåtan.
1681408309055.png

Senast ändrad:
Endast @Hawk100 har kommit in med ett bud, och det blir ju då närmast.

Bergstoppen i bilden som befinner sig allra längst bort är ingen mindre än Galdhöpiggen, Norges högsta berg med 2.469 möh.
1681421398911.png

Och avståndet från platsen där jag har tagit bilden är 98 km.
Jag är hyfsat säker på att detta är Galdhöpiggen (se nedan).
@Ivo del Scandi kan säkert intyga om det är rätt eftersom han har stått på toppen.;)
1681421287143.png

Din bild @Hawk100 !

Godnatt.... :sleep:

Endast @Hawk100 har kommit in med ett bud, och det blir ju då närmast.

Bergstoppen i bilden som befinner sig allra längst bort är ingen mindre än Galdhöpiggen, Norges högsta berg med 2.469 möh.
Visa bilaga 24497
Och avståndet från platsen där jag har tagit bilden är 98 km.
Jag är hyfsat säker på att detta är Galdhöpiggen (se nedan).
@Ivo del Scandi kan säkert intyga om det är rätt eftersom han har stått på toppen.;)
Visa bilaga 24496

Din bild @Hawk100 !

Godnatt.... :sleep:
Oj, jäklar vilken bergsspanare jag blivit. Ledsen att det dröjt, men jag har varit lite upptagen idag….
4C7A0254-A48B-4AD6-905F-9E7016300EB8.jpeg

Så till frågan. Vilket är det högsta berget i bilden?
Och för er mästare krävs också svar på var bilden är tagen? Skidorten räcker…!! 😉
90094CD4-A479-48E7-85A8-4070FE827C90.jpeg

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp