Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Nej det är fortfarande för långt västerut.
I ledtråden finns info som leder till en del bilder och inlägg som jag skrev i en annan populär tråd här på forumet för en knapp månad sedan. Där åkte vi förbi det här vattenfallet.
Jag vet ni var bland annat var i Norefjell och har letat i faggorna däromkring men inte hittat något fall som passar så därför trodde jag att ni fortsatte färden västerut - får leta vidare

tackar!
Med tanke på att många av de höga vattenfallen i världen oftare är kopplade till djupa dalar med vattendrag 'ovanför' än höga berg, och Norge har ju båda, så är det väl inte oväntat att Norge ligger bra till på vattenfallslistorna.

Till bildgåtan:
Vilket skidområde tillhör 'toppstationen' i bilden?
IMG_0427.jpeg
IMG_0676.jpeg

Senast ändrad:
Självklart är det den nybyggda Cortina Skyline jag är ute efter. Tänkte att det kunde bli lite klurigt för den visas inte på Google Maps. Tror även att det går att ta sig bort mot Lagazuoi via en transportsträcka, men det var Cortina jag var ute efter.

Över till @STORPOTATEN

Ok du tar nya liften ner till Cortina? Det var nog bl a därför jag inte ens förstod var du var..! Plus allmän förvirring. Måste dit igen som sagt.

tackar!
Med tanke på att många av de höga vattenfallen i världen oftare är kopplade till djupa dalar med vattendrag 'ovanför' än höga berg, och Norge har ju båda, så är det väl inte oväntat att Norge ligger bra till på vattenfallslistorna.

Till bildgåtan:
Vilket skidområde tillhör 'toppstationen' i bilden?
Visa bilaga 24669
Trillevallen?

Inte Trillevallen. Framemot lunch minskar jag beskärningen, fram till dess så har vi ju lämnat mäktiga berg och skalat ned, och ’område’ kanske snarare ska vara backe - som har en sak gemensam med andra mindre anläggningar som förekommit i tråden

Wallander undrar genast varför du är ute och springer bland småtallarna bortom denna mäktiga "toppstation"? (Han försöker nu spåra dig genom att leta slängda cigarettfimpar på marken vid olika "toppstationer" i Skandinaviens fjällvärld.) Han undrar också varför du använder "citationstecken". Kan det "gemensamma" vara att denna "toppstation" tillhör en anläggning som man faktiskt i första hand närmar sig "från toppen"?

Wallander är på rätt spår, man kan närma sig denna från toppen, men inte huvudsakligen - och jag använde inte ens apostlahästarna när jag tog bilden

Ok du tar nya liften ner till Cortina? Det var nog bl a därför jag inte ens förstod var du var..! Plus allmän förvirring. Måste dit igen som sagt.
Ja, det är en gondol som ersätter buss. Man kan ha sina funderingar kring nyttan contra kostnaden och jag känner mig helt säker på att vi aldrig kommer att få se det stora röda bolaget göra en sådan investering mellan t.ex. Åre och Duved. Men att åkningen i Cinque Torri blir tillgänglig från Cortina är onekligen ett fint tillskott. Knyter de dessutom ihop med lift till Armentarola som jag tror mig ha sett att det finns planer på så blir det ju än bättre.

Ja, det är en gondol som ersätter buss. Man kan ha sina funderingar kring nyttan contra kostnaden och jag känner mig helt säker på att vi aldrig kommer att få se det stora röda bolaget göra en sådan investering mellan t.ex. Åre och Duved. Men att åkningen i Cinque Torri blir tillgänglig från Cortina är onekligen ett fint tillskott. Knyter de dessutom ihop med lift till Armentarola som jag tror mig ha sett att det finns planer på så blir det ju än bättre.
Det är väl pengar från OS och EU mm... :rolleyes: En lift från Cortina centrum fram till det liftområde som leder fram till Skylinen hade ju inte heller skadat.
Ja det är något visst med de där backarna vid Cinque Torri, mycket trevliga.

Har du förresten åkt backen ner mot San Cassiano? Ganska brant röd backe, sällan befolkad men värd mer än bara sista åket vid "dagens slut" för de som bor där. Fin by dessutom.

Har du förresten åkt backen ner mot San Cassiano? Ganska brant röd backe, sällan befolkad men värd mer än bara sista åket vid "dagens slut" för de som bor där. Fin by dessutom.
Har inte varit i själva byn men backen har jag en del minnen från. I synnerhet den brantaste delen som avslutas med en skarp vänstersväng. Sträckte vadmuskeln rejält där 2019 och i år så var där vertikal hockeyrink. Klarade den förvånansvärt bra men utan skyddsnätet hade det varit lite väl spännande.

Inte helt enkelt att veta exakt :unsure:. Men i krokarna runt Räfis/Vaduz?

Edit: Raststätte Rheintal Ost?
Rheintal Ost stämmer bra det. Det är alltså gränsberg Schweiz - Liechtenstein som syns, med bl.a. Falknis, 2562 m (med snö på, delvis i molnslöjor mitt i bilden). Drygt 2000 fhm från dalen upp dit.

@STORPOTATEN igen!

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp