Kalle_Luzern
Aktiv medlem
Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Känns franskt. Då slår till med ValdI
Helt rätt!!Det är ju Aiguille du Peclet i bakgrunden som ligger intill Val Thorens så det är ju Les Trois Vallees.
Rätt land, men fel plats tyvärr….Känns franskt. Då slår till med ValdI
Stämmer bra. Din tur.Du är vid col de la Met i Val Cenis och ser ut över Lac Mont Cenis.
Vad gör du klockan 03.43 en vardag @Hawk100 ?
Det må jag kalla hängivenhet åt den här tråden.
Var finns den här gondolen?
Visa bilaga 24606
Börja med att föreslå det där hemma, så kanske du får igenom en kompromiss att ha den på balkongen/uteplatsen.Den gondolen minns jag inte från när senast jag passerade (och fikade där) när vi flydde hemåt från Arlberg efter värsta pandemiveckan 2020. Undrar om en sån skulle få plats om man flyttar bort litet onödiga krukväxter i vardagsrummet?
Jodå, vackert är det!OK, nu har jag haft Wienerschnitzel, Weissbier och flygplats i mina bildgåtor, dags för en riktig bergsbild igen!
Det här är en av Alpernas vackraste vyer tycker jag.
1. Namnge de tre högsta bergen i rangordning.
2. Varifrån är bilden tagen?
Visa bilaga 24611
Där satt alla svaren!Jodå, vackert är det!
1. Ortler, Gran Zebru, Monte Cevedale
2. Strax söder om Reschen am see?
Tveksamt att PC har sådana rejäla pudertrugor på sina pist-optimerade stavar?PC, du glömde din stav på gondolen! ;-)
Ja, det var en jobbig (och oväntad) upplevelse i Gröndalen där @Ivo del Scandi drog mig med ut i björkskogen. Det var en del stakande för att komma dit, och stavarna sjönk ju ner till handtagen!Tveksamt att PC har sådana rejäla pudertrugor på sina pist-optimerade stavar?
Fin vy med höga berg!Där satt alla svaren!
Från vänster Ortler 3905m, Königspitze (Gran Zebru) 3851m och Monte Cevedale 3769m.
Och bilden är tagen strax söder om Reschen på 1500 möh, och lite längre fram faller dalen med 600 fhm ner i Etschtal innan det går uppåt mot Sulden am Ortler igen.
Fastän dalen från Reschensee är bred och platt så lutar den så mycket utför att landsvägen går i serpentiner ner (se karta nedan).
Din bild @STORPOTATEN !
Visa bilaga 24612
C'est très beau!Fin vy med höga berg!
Här är en fin vy, med ännu högre berg, som jag hade för ngn vecka sedan.
1. Vad heter dalen som skär in från sjön?
2. Vad heter högsta berget i bilden?
Portar PC och Kalle tills vidare, så gåtan överlever i åtminstone 5 minuter....
Visa bilaga 24613
Mais oui!Photographié de l'avion?![]()
Rhone-dalen är helt korrekt.Ser spontant ut som Genèvesjön med Rhonedalen och Dents du Midi och Portes du Soleil till höger och några stora knallar mer mitt i bild (Grand Combin?) som då troligen är fel och/eller för oprecist svar på fråga 2... Men nu måste jag ta lunch!
Man skymtar ju nästan Mont Blanc till höger men jag tror det ligger utanför bilden.
Som sagt, det är lite lurigt.Rhone-dalen är helt korrekt.
Grand Combin är ju ett högt massiv, dock inte högst i denna bild.
Sorry. Mobilen jag använde har en kamera från sent 1900-tal vad det verkar... Och det här är ändå den bra bilden...Som sagt, det är lite lurigt.
Kan du få upp skärpan lite längst ut till vänster?![]()
Det är inte helt galet. En del av själva Rosa-massivet är med, men inte självaste Dufourspitze skulle jag säga.Drar till med Dufourspitze, helt galet är det kanske inte.
Precis, Liskamm får jag det till. Matterhorn syns ju tydligt och till vänster blir då Liskamm med sin branta vägg och karakteristiska klippremsa som "syns tydligt"...Lyskamm? Lurigt med det där flacka Monte ROsa...
Har sett Jay Kay som presentatör på en scen i Chamonix (efter jag tävlat för lag Verbier i Boss de Bosses) så Cham får bli min gissning. Fast bergen ser lite för snälla ut….Jobbfest ikväll så kan bli litet glest med kollen… Posta gärna nån fredagsvideo! Här kommer en. Gissa orten utom tävlan…