Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Tack @Snowgod, då testar vi den här…..
I vilket skidsystem är bilden tagen??
1682017564876.jpeg

Här har vi en annan sjö. Vad heter den och vad heter orten jag är i?
Planen var en liten promenad utmed sjön, men vädret var inte nådigt...så...det blev inte mkt av det.

1682059861069.png

Lac du Bourget?

EDIT: Ort skulle det också vara ja, i så fall om det är den här sjön så borde det vara den välkända kurorten Aix-les-Bains?

Jo, det ser ut att vara Aix-les-Bains.

Senast ändrad:
Vad gör du klockan 03.43 en vardag @Hawk100 ?😲
Det må jag kalla hängivenhet åt den här tråden.;)

Var finns den här gondolen?
Visa bilaga 24606

PC, du glömde din stav på gondolen! ;-)
Den gondolen minns jag inte från när senast jag passerade (och fikade där) när vi flydde hemåt från Arlberg efter värsta pandemiveckan 2020. Undrar om en sån skulle få plats om man flyttar bort litet onödiga krukväxter i vardagsrummet?

Den gondolen minns jag inte från när senast jag passerade (och fikade där) när vi flydde hemåt från Arlberg efter värsta pandemiveckan 2020. Undrar om en sån skulle få plats om man flyttar bort litet onödiga krukväxter i vardagsrummet?
Börja med att föreslå det där hemma, så kanske du får igenom en kompromiss att ha den på balkongen/uteplatsen.☝️:ROFLMAO:
Annars håller jag med om att den hade varit ett trevligt "rum" att dra sig tillbaka i för en drink efter maten....;)

OK, nu har jag haft Wienerschnitzel, Weissbier och flygplats i mina bildgåtor, dags för en riktig bergsbild igen!

Det här är en av Alpernas vackraste vyer tycker jag.🏔️
1. Namnge de tre högsta bergen i rangordning.
2. Varifrån är bilden tagen?
1682065186609.png

OK, nu har jag haft Wienerschnitzel, Weissbier och flygplats i mina bildgåtor, dags för en riktig bergsbild igen!

Det här är en av Alpernas vackraste vyer tycker jag.🏔️
1. Namnge de tre högsta bergen i rangordning.
2. Varifrån är bilden tagen?
Visa bilaga 24611
Jodå, vackert är det!

1. Ortler, Gran Zebru, Monte Cevedale
2. Strax söder om Reschen am see?

Jodå, vackert är det!

1. Ortler, Gran Zebru, Monte Cevedale
2. Strax söder om Reschen am see?
Där satt alla svaren!
Från höger Ortler 3905m, Königspitze (Gran Zebru) 3851m och Monte Cevedale 3769m.
Och bilden är tagen strax söder om Reschen på 1500 möh, och lite längre fram faller dalen med 600 fhm ner i Etschtal innan det går uppåt mot Sulden am Ortler igen.
Fastän dalen från Reschensee är bred och platt så lutar den så mycket utför att landsvägen går i serpentiner ner (se karta nedan).

Din bild @STORPOTATEN !

1682069370504.png

Senast ändrad:
Tveksamt att PC har sådana rejäla pudertrugor på sina pist-optimerade stavar?
Ja, det var en jobbig (och oväntad) upplevelse i Gröndalen där @Ivo del Scandi drog mig med ut i björkskogen. Det var en del stakande för att komma dit, och stavarna sjönk ju ner till handtagen!😅 Jubbit!😓

MEN.... i förrådet har jag ett par mer än 30 år gamla Scott-stavar som jag aldrig har slängt, och de har rejäla trugor! Blir till att använda igen!(y)

Där satt alla svaren!
Från vänster Ortler 3905m, Königspitze (Gran Zebru) 3851m och Monte Cevedale 3769m.
Och bilden är tagen strax söder om Reschen på 1500 möh, och lite längre fram faller dalen med 600 fhm ner i Etschtal innan det går uppåt mot Sulden am Ortler igen.
Fastän dalen från Reschensee är bred och platt så lutar den så mycket utför att landsvägen går i serpentiner ner (se karta nedan).

Din bild @STORPOTATEN !

Visa bilaga 24612
Fin vy med höga berg!

Här är en fin vy jag fick för ngn vecka sedan, med ännu högre berg..
1. Vad heter dalen som skär in från sjön?
2. Vad heter högsta berget i bilden?

Portar PC och Kalle tills vidare, så gåtan överlever i åtminstone 5 minuter....
1682069876984.png

Senast ändrad:
Fin vy med höga berg!

Här är en fin vy, med ännu högre berg, som jag hade för ngn vecka sedan.
1. Vad heter dalen som skär in från sjön?
2. Vad heter högsta berget i bilden?

Portar PC och Kalle tills vidare, så gåtan överlever i åtminstone 5 minuter....
Visa bilaga 24613
C'est très beau!
Photographié de l'avion?🛫✈️

EDIT: Fråga 2 är faktiskt lite lurig.

Ser spontant ut som Genèvesjön med Rhonedalen och Dents du Midi och Portes du Soleil till höger och några stora knallar mer mitt i bild (Grand Combin?) som då troligen är fel och/eller för oprecist svar på fråga 2... Men nu måste jag ta lunch!
Man skymtar ju nästan Mont Blanc till höger men jag tror det ligger utanför bilden.

Senast ändrad:
Ser spontant ut som Genèvesjön med Rhonedalen och Dents du Midi och Portes du Soleil till höger och några stora knallar mer mitt i bild (Grand Combin?) som då troligen är fel och/eller för oprecist svar på fråga 2... Men nu måste jag ta lunch!
Man skymtar ju nästan Mont Blanc till höger men jag tror det ligger utanför bilden.
Rhone-dalen är helt korrekt.
Grand Combin är ju ett högt massiv, dock inte högst i denna bild.

Den där bilden har några av Europas högsta berg men som sagt tror jag att det högsta inte syns. Ja svaret är nog ute till vänster nånstans kanske i nån kanton som kan heta Valais...

Men oj nu gick jag vilse.

1682075543210.png

Jobbfest ikväll så kan bli litet glest med kollen… Posta gärna nån fredagsvideo! Här kommer en. Gissa orten utom tävlan…

Jobbfest ikväll så kan bli litet glest med kollen… Posta gärna nån fredagsvideo! Här kommer en. Gissa orten utom tävlan…

Har sett Jay Kay som presentatör på en scen i Chamonix (efter jag tävlat för lag Verbier i Boss de Bosses) så Cham får bli min gissning. Fast bergen ser lite för snälla ut….

Tillbaka
Topp