Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Snyggt att du tar en för laget!

Gissningen är fel men du är i rätt land. Ledtråden får alltså bli att denna ort är i samma land som Bad Gastein.
Mmmm, inte en susning. Men jag tycker de lite lägre bergen påminner om orterna kring Zell am See, Flachau, Hochkönig, Saalbach m.m...
Alpbach kanske? :unsure:

Då tar vi en lättare. Vad heter pisten?
015.JPG

Var är bilden tagen?
IMG_20230409_124601.jpg

Ledtråd:
På vägen hem fick vi nöjet att åka det här vindblåsta pudret. Blåser gör det ganska mycket här
IMG_20230409_155534.jpg

Senast ändrad:
Tycker att det ser ut som blomkålssnö högst upp och det är ju Åre känt för. Om inte i Åre så kanske i närheten. Gissar på någonstans i Snasahögarna?

Tycker att det ser ut som blomkålssnö högst upp och det är ju Åre känt för. Om inte i Åre så kanske i närheten. Gissar på någonstans i Snasahögarna?

Det var gott om blomkålssnö på toppen, men det är varken Åre eller Snasahögarna

Kan det vara Vita Hissen?
Vita Hissen? Hittade inget när jag googlade heller, så du får visa på karta eller förklara.
Stämmer inte det blir det ledtråd

Det där såg riktigt fint ut men stämmer tyvärr inte. Har lagt till en ledtråd i första inlägget nu
När Vita Hissen är fin, så är den fin. :)

Ok, så det blåser mycket där. Då har vi begränsat oss till valfri nordisk skidort, bra! 😉
Då slänger jag iväg ytterligare en vild gissning - Kittel?

När Vita Hissen är fin, så är den fin. :)

Ok, så det blåser mycket där. Då har vi begränsat oss till valfri nordisk skidort, bra! 😉
Då slänger jag iväg ytterligare en vild gissning - Kittel?

I närheten av Kittel är en bra gissning, men vi befinner oss söder om Åre och det finns inga liftar i närheten.

Är det småpotäterna som har blivit två riktiga "drasuter"? Med Darth Vader förklädnad också?
Påminner om min äldste som också alltid åker heltäckt. För några år sedan kallade jag honom för en "drasut", vad är en drasut? frågade han medan han googlade ordet: "Lång ung man" (betydelsen kan även inkludera "lat") sa han sedan stolt.

Ja ja bildgåta ja.
Har Ingemars gamle antagonist åkt på det där berget?
Télécabine Pierre Grosse heter i alla fall liften som når en höjd av ca 3178 möh.

Godnatt från Skåne.....:sleep:

Senast ändrad:
Är det småpotäterna som har blivit två riktiga "drasuter"? Med Darth Vader förklädnad också?
Påminner om min äldste som också alltid åker heltäckt. För några år sedan kallade jag honom för en "drasut", vad är en drasut? frågade han medan han googlade ordet: "Lång ung man" (betydelsen kan även inkludera "lat") sa han sedan stolt.

Ja ja bildgåta ja.
Har Ingemars gamle antagonist åkt på det där berget?
Télécabine Pierre Grosse heter i alla fall liften som når en höjd av ca 3178 möh.

Godnatt från Skåne.....:sleep:
Jodå, småpotätera äter mig ur huset och växer så det knakar.. Och drasuter är dem således, lathet inkluderat. 🙂

Pierre Grosse heter liften som ger ca 1000 fhm, några riktigt fina pister och en del spännande alternativ offpist. Bland annat rakt ner i fallinjen under ägget.
Grym lift att lägga varv i.

Vassego @PisteCarver

Senast ändrad:
Clünas. Ute med zoomen igen? 😅
Ja, kameran har en hel del optisk zoom innan man behöver gå in med pixelzoomen.
Gör ju att man tar bort djup och avstånd i bilden.
Antar att du snabbt identifierade Piz Linards pyramid och tog det den vägen.
Liften heter alltså Clünas och tillhör skidorten Scuol, där jag har åkt en gång för många år sedan.

Kör på @Kalle_Luzern !

Hur ska man kunna veta det, det går ju inte att se varifrån dina spår kommer? :unsure:
Du kan ha åkt från Titlis, Kleintitlis eller Stotzig Egg?

Snöar det samtidigt som det är Kaiserwetter?🌨️☀️😲

Hur ska man kunna veta det, det går ju inte att se varifrån dina spår kommer? :unsure:
Du kan ha åkt från Titlis, Kleintitlis eller Stotzig Egg?

Snöar det samtidigt som det är Kaiserwetter?🌨️☀️😲
Klein Titlis som jag sökte, dit liften går fast de gärna kallar det bara Titlis. Inte varit ute och turat till ”riktiga” Titlis som syns till vänster.
Så lätt puder att det hängde i luften efter min stoppsladd! 😜 Eller bara drogs upp av vinden, vilket är mer sannolikt. Runt 55 km/h i byarna i onsdags.

Tillbaka till @PisteCarver

Bjuder på en bild ner i åket.
1682676155284.jpeg

Jag kör på med liftar.
Vad heter denna?
1682676736486.png

Det verkar svårt (även om jag misstänker att en och annan här kan svaret...;)).
Men bilden är rejält zoomad, så man ser ju inte så mycket av omgiviningen. Jag stod ganska långt ifrån liften när jag tog bilden.
Då kommer här en annan bild tagen vid samma tillfälle fast utan zoom. Nu kanske det blir lättare?
1682695542979.png

Senast ändrad:
Precis den är det!
Och ifrån den liften i Kappl kan man åka nerfarter i olika riktningar, vilket ger lite trevlig omväxling.

Blir det någon "fredagsmys-gåta" nu @Kalle_Luzern ? ;)
Fredagsmys? Jag undrar vad som hände med Disco-Duck-Friday? 🤔
Har ju liksom tagit fram platåpjucken och discokulan här. Redo! 😉

Tillbaka
Topp