Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

bild från helgens äventyr med @Bgn (som även tipsade om att starta turen i den här dalgången)
Vad heter berget?

Bilagor

• IMG_6451.jpeg
    IMG_6451.jpeg
    521.7 KB · Besök: 83
Rätt svar!
Men vi gick upp på Trolltind (till vänster, ej i bild)
Ryssdalsnebba nås bäst från Eiksedalen. Nu gick vi från Ryssdalen (då är det lite längre)

Över till Kalle!
Till höger, eller? Ryssdalsnebba ser klart enklare ut från andra sidan ja. ;)

Vad står det på den vita skylten? Dvs, var är bilden tagen?
040.png

En av norra halvklotets mest berömda skidbackar i bild från igår. Vårskidåkning och en 80 meter hög klättervägg. Kaiserwetter! Eller snarare Dronningväder…
Men vad gömmer sig vid pilen? Jag har klippt bort något där.

1683739761805.jpeg

Då undrar jag på vilken ort man hittar den här baren.

IMG_20191217_163618.jpg

Kommer att sitta i möte hela dagen imorgon men försöker titta in någon gång då och då.

Senast ändrad:
Önskar jag var lika duktig på :rolleyes: 🥴 att åka skidor som på att associera och att Googla... Återkommer.

Unge herr fredw gillar att "fotobomba" pappas bilder som synes...
Vad heter liften som syns till vänster och som går hit upp?
Bilden har några år på nacken (kolla in Völkl P50!, få hjälmar, gamla bakinstegspjäxor...) men jag tror det ser likadant ut liftmässigt ännu.

Edit: Ledtrådar? Bergens färg?

1683791044321.jpeg

Senast ändrad:
Inte den blekaste men förmodar att det är någonstans i Dolomiterna. Slänger ur mig Col de Valvacin i Canazei.

Vad kallas gruppen av toppar bakom träden med små molntussar på sig? Edit: namn på högsta topp godtas också, gruppnamnet inte så väl spritt på kartor ser jag.
IMG_4144.JPG

Senast ändrad:
Körde nog förbi i närheten i somras… Ritzlihorn typ?
Minns att jag letade efter en ”genväg” till Grindelwald, finns det?
Berner Alpen är väl för stort. Letar vidare.

Senast ändrad:
Gallauistöck?

Grosses Engelhorn inom Engelhörner?
Precis, Engelhörner kallas de. Högst i kammen är Gstellihorn. Ser imponerande ut från dalen, drygt 2000 fhm. Med lite toppar upp över 4000 m bakom försvinner de nästan. :)

Edit: genväg/senväg till Grindelwald över Grosse Scheidegg via Rosenlaui. Men passet bara öppet för cyklister och postbussen.

Tillbaka till @fredw

Fantastisk del av världen detta.

Strax framför mig på bilden, hitom vägen som går på tvären mitt i bilden, ses ett litet område med karakteristiskt utseende och geologi. Vad kallas detta lilla område? En närliggande lift (som inte syns men som jag tror att jag just stigit av) har samma namn.

Edit: Ledtråd? Berget i fjärran har en primärfaktor (prominence) på över 2000 meter vilket är ganska mycket (över 1500 kallas ultra-prominent). Det vet ni säkert redan, jag lärde mig det nu. 🥴

1683875262934.jpeg

Senast ändrad:
Steinerne Stadt. Men liften heter Città dei Sassi.

Just det, som betyder typ samma sak. Området kallas alltså Città dei Sassi, stenstaden. Fint område för klättring med stora glesa stenblock strax nedanför Sassolungo som också är en klätterspot.
Och ledtråden ovan syftar förstås på Marmolada.

Ordet till Kalle igen! Fredagsfrågan? I väntan på den bifogar jag litet fin Italo-pop från ungefär samma år som bilden togs.

Senast ändrad:
Ser verkligen speciellt ut! Kanske det här är året då jag orkar ta mig hela vägen till Dolomiterna? 😜
Se om jag kan klara det där med musikvideo... :rolleyes: Är ju ESC-tider, så söker årtalet då jag tog bilden, samt vid vilken stadion bilden är tagen.
IMG_1705.jpg

Ser verkligen speciellt ut! Kanske det här är året då jag orkar ta mig hela vägen till Dolomiterna? 😜
Se om jag kan klara det där med musikvideo... :rolleyes: Är ju ESC-tider, så söker årtalet då jag tog bilden, samt vid vilken stadion bilden är tagen.
Visa bilaga 24896
Innsbruck och 2019, resten hinner jag inte med att gräva fram idag.

ESC i morgon, kolla in Finlands grymt häftiga bidrag ”Cha Cha Cha”.
Enda utmanaren till Loreen som kommer att vinna och ta hem Sveriges sjunde seger.
Belgiens bidrag med sköna soul-dance toner är också bra.

Tillbaka
Topp